P-O Svedlund har tidigare efterlyst att duktiga svenska underleverantörer ska bli bättre på att tala om för omvärlden att de är just duktiga. Någon större förändring har han hittills inte sett.
– Skickliga leverantörer finns det många utav, men det ligger väl i den svenska mentaliteten att inte berätta om sig själv, säger Svedlund.
– Mässan är viktig och inte bara för att företagen ska kunna träffa kunder. Det är viktigt att man visar upp för hela samhället att den här viktiga industrin finns, säger P-O Svedlund.
Scania startade i slutet av 2010 ett utvecklingsprojekt för att bidra till leverantörernas utveckling och för att skola in dem för större uppdrag. 10 underleverantörer har funnits med i projektet, som enligt P-O Svedlund har fallit mycket väl ut. Han ser inga hinder för att antalet företag som ingår utbildningen kan stiga framöver.
– Det är efterfrågestyrt och jag är inte främmande för att ta in fler, säger Svedlund. Han nämner också att kraven på underleverantörerna växer allt mer när det gäller flexibilitet.
– Vi har en annan situation idag. Tidigare har det varit långsamma svängningar på marknaderna och man har kunnat planera längre i förväg. Nu måste du både kunna gasa och bromsa snabbt.