23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Debatt: EU överkompenserar de sämsta i klassen

I en debattartikel i Dagens industri ger LKAB:s vd Jan Moström sin syn på EU:s vilja eller ovilja att ta itu med industrins klimatutsläpp.

EU:s system för handel med utsläppsrätter för koldioxid ska vara EU:s centrala system för att minska koldioxidutsläppen och stoppa klimatkrisen. Är det verkligen så? Jag börjar tvivla.

EU-kommissionen har nyligen presenterat sitt förslag till klimatlag.

Samtidigt agerar EU-kommissionen i rakt motsatt riktning genom att fortsätta överkompensera de sämsta i klassen i stålindustrin med gratis utsläppsrätter för 11–15 miljoner ton koldioxid och genom att inte släppa in LKAB:s pellets i samma jämförelsegrupp som de andra sinter och pelletstillverkarna.

Jan Moström skriver att LKAB minskat sina utsläpp från 192 kilo koldioxid per ton färdig produkt i början på 1960-talet till 30 kilo. Europas stålverk däremot släpper fortfarande ut 191 kilo koldioxid per ton färdig sinter.

Om LKAB släpps in i samma jämförelsegrupp skulle stålverkens fria utsläpp minskas. 

Genom att överkompensera de sämsta i klassen i den europeiska stålindustrin försämras konkurrenskraften för de som satsat stort på klimateffektivitet, som exempelvis SSAB. Överkompensationen gör också att satsningen på fossilfritt stål i Hybrit, ett samverkansprojekt mellan SSAB, LKAB och Vattenfall, får en sämre konkurrensposition än den koldioxidintensiva traditionella stålindustrin. Kan det verkligen vara meningen?

LKAB:s vd avslutar med orden:

Vi ställer vårt hopp till Sveriges Regering, Naturvårdsverket, och den nya EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och den ansvariga kommissionären för Green Deal, Frans Timmermans.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125