U4 passerar under Elbe och Alster bassängen och ansluter hamnfronten med den befintliga staden och tunnelbanelinjer. Ägaren och designbyrån har gemensamt specifierat Roxtec tätningar för kabelgenomföringar för att hantera extrema krav på vattentäthet, både under byggnadsfasen och i framtiden.
Effektiv vattenbarriärDen traditionella arkitekturen i den gamla hamnen blandas med futuristiska byggnader i Hamburg HafenCity. Verksamheten i området kommer att vara ständigt ökande fram till slutet av 2025, så vattentäthet är ett absolut krav både på kort och på lång sikt.
Tätningar är avgörandeVid stationen Jungfernstieg kommer U4 att förbindas med dagens U-Bahn-system. Det är viktigt att den operativa delen av banan kan hållas tillsluten och separerad från tunnelarbetet.
Det svåra läget fick Hamburger Hochbahn AG och tunnel-designföretag Obermeyer Planen + Beraten GmbH att gå efter en beprövad och välkänd tätningslösning för kabelgenomföring: Roxtec.
I varje enskild tunnel in till stationen installeras enorma portar som översvämningsskydd. De kan stängas för att säkra delar av linjen vid en eventuell översvämning.
Längs skenorna i de nya parallella 2,8 kilometer långa tunnlarna finns också stora ström- och styrkablar. Kabelgenomföringarna under skyddsportarna ska också vara täta. De förseglas två gånger, på båda sidor av portarna med stora Roxtec G-ramar: flexibla tätningsmoduler och kompressionsenheter.
Testad på platsFör att kontrollera vattentätheten utförde Hamburger Hochbahn AG en särskild översvämningstest. De stängde porten mellan de befintliga och den nya linjen och förseglade öppningarna med Roxtec. Efter detta fyllde de utrymmet bakom porten med 4 meter vatten i en hel dag. Roxtec tätningar höll sitt löfte!

