23948sdkhjf

Flexibelt korttidsarbete och kompetensutveckling kan stärka den svenska konkurrenskraften

Kravet på ett snabbt beslut i frågan om ett mer flexibelt system för korttidsarbete vid konjunktursvängningar ökar nu när den svenska industrin är på väg in i en konjunkturnedgång.

En nedgång som kan förstärkas ytterligare på grund av konsekvenserna av coronautbrottet i Kina.

Leverantörsorganisationen Fordonskomponentgruppen FKG har gjort en snabbenkät bland medlemsföretagen som visar på betydande problem relaterade enbart till coronautbrottet.

Drygt 55 procent svarar att om bekymren fortsätter kommer det att bli varsel i Sverige på grund av materialbrist. Skulle dessutom våra stora fordonstillverkare få produktionsproblem, vilket är troligt, så förvärras situationen dramatiskt.

I ett debattinlägg i Dagens Industri efterlyser FKG ett snabbt politiskt beslut i frågan om korttidsarbete i kombination med kompetensutveckling.

Med detta skulle den svenska konkurrenskraften stärkas samtidigt som den industriella transformeringen av fordonssektorn mot hållbar mobilitet skulle påskyndas, menar branschorganisationen för fordonsindustrins leverantörer i sitt inlägg:

Här kan du läsa hela inlägget

– Det finns redan ett skarpt utredningsförslag till ett permanent och mycket flexibelt system för korttidsarbete som både fack och arbetsgivare i stort ställt sig bakom. Men trots politisk enighet och ett muntligt löfte om att det skulle vara ”klubbat och klart” redan i januari har ännu inget hänt, konstaterar Fredrik Sidahl vd för FKG och den som tillsammans med organisationens ordförande, Per-Ewe Wendel, undertecknat debattinlägget.

Debattörerna ställer sig bakom det tidigare presenterade förslaget om korttidsarbete i kombination med kompetensutveckling, något som utredaren Anders Ferbe talat sig varm för i sin utredning ”Ett konkurrenskraftigt system för stöd vid korttidsarbete”.

Läs också: Lag om korttidsarbete stärker svensk konkurrenskraft

– Det kan vara en effektiv lösning för att möta den industriella transformeringen inom fordonssektorn samt vara en framtidsinvestering. Se i stället hotet som en möjlighet, menar Fredrik Sidahl.

Enligt FKG:s mening skulle kostnaderna fördelas mellan arbetstagare, företag och stat enligt Ferbes förslag.

Möjligen skulle staten svara för en del av utbildningskostnaderna eftersom det som förväntas komma ut ur systemet är framtida skatteintäkter.

Läs också: Coronaeffekt riskerar drabba hela fordonsindustrin

Under hösten har, exempelvis, den tyska industrin, som redan befinner sig djupare ned i konjunkturnedgången, fått igenom förslag om att använda korttidsarbetet för att stärka sin konkurrenskraft och för att påskynda den industriella transformeringen – inte minst med inriktning på hållbarhet.

Enligt IG Metall, tyska motsvarigheten till IF Metall, är de villiga avstå lönekrav i syfte att säkra jobb inom tillverkningsindustrin genom att acceptera kort arbetstid i kombination med kompetensutveckling.

På fredagskvällen meddelade fackförbundet IF Metall i en intervju med SR att även de vill påskynda beslutsprocessen kring korttidsarbete i kombination med kompetensutveckling.

– Fordonsindustrin står inför en konjunkturnedgång som accelereras av coronautbrottet. Fordonssektorn står dessutom inför en stor omställning både i produktion och produkt. Därför lyfter återigen FKG frågan om ett flexiblare och stärkt system för korttidsarbete så att företagen är redo för nästa konjunkturuppgång med bibehållen och utbildad personal, avslutar Fredrik Sidahl.
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Tipsa en kollega

0.109