23948sdkhjf

Affär till ABB

| Av Joakim Johansson | Tipsa redaktionen
Med start 2020 kommer 157 nya elbussar från Volvo att börja rulla på Göteborgs, Mölndals och Partilles gator, drivna av laddinfrastrukturlösningar från ABB.

Cirka 180 miljoner resor görs med buss i regionen varje år och detta är ett viktigt steg mot att uppnå en hållbar kollektivtrafik.

I linje med regeringens vision att Sverige ska vara klimatneutralt år 2050 räknar Västtrafik med att senast år 2030 ha elektrifierat all stadstrafik i Västra Götaland.

Ett steg mot detta mål är att Volvo Bussar, en av världens ledande busstillverkare, kommer att leverera 157 nya eldrivna bussar till bussoperatören Transdev och ABB står för laddningsinfrastrukturen.

Med trafikstart i december 2020 kommer de nya ellinjerna att innebära att totalt 220 elbussar kommer transportera Göteborgs invånare och besökare i slutet av året.

– Volvo Bussar är ledande inom e-mobilitet och har lösningar för hållbar kollektivtrafik. Tillsammans med ABB och våra partners har vi skapat en gemensam holistisk transportlösning som gör kollektivtrafiken i Göteborg tystare och utsläppsfri, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar, enligt ett pressmeddelande.

– Lösningen visar att elbussar inte bara är något för framtiden utan förser redan idag städerna med en kollektivtrafik som är hållbar både miljömässigt och ekonomiskt.

Läs också: Ska framtidssäkra götvalsverket

Nitton nya laddstationer ska sättas upp under andra halvan av 2020 innan de nya bussarna tas i trafik, och ytterligare två laddstationer planeras framöver.

Elbussarna i Göteborg, Mölndal och Partille kommer att snabbladdas av 450kW pantografladdare, en modulär lösning för högeffektsladdning av tunga fordon från ABB.

Laddarna använder sig av standarden OppCharge, ett öppet gränssnitt för bussladdning, som erbjuder laddning via automatisk takanslutning.

Läs också: ABB:s smarta sensorer i pilotprojekt hos Södra Cell

ABB står för en helt komplett lösning som omfattar både laddningsstationer och all nödvändig utrustning för elnätsanslutning via ABB:s kabelskåp.

Bussarna kan laddas på bara tre till sex minuter vid laddningsstationer utmed linjesträckningarna. Laddarna, som ingår i portföljen ABB Ability med uppkopplade lösningar, låter bussbolagen fjärrövervaka och konfigurera laddpunkter och proaktivt underhålla utrustningen för att garantera maximal drifttid.

– Elektrifieringen av busstrafiken i Göteborg är ett exempel på hur ABB stärker sitt engagemang kring ’Mission to zero’, med målet att skapa innovationer som bidrar till en framtid med nollutsläpp. Vi har produkterna och lösningarna för att leverera el från produktion till slutanvändare på ett säkert, smart och hållbart sätt, säger Mats Peterson, affärsområdeschef för ABB Electrification i Sverige.

Med plats för 150 resenärer och en minskning på 88 procent koldioxid jämfört med de bussar som kör på linjerna idag, kombinerar de nya elbussarna en hög passagerarkapacitet med låg miljöpåverkan.
Mer om: ABB | Volvo Bussar
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bra betyg när medarbetare utvärderar coronahantering

Ny chef hos Copperstone

Rekordhöga kopparhalter funna i Kiruna

Nytt material kan spara miljoner för rymdindustrin

720 på SSAB permitteras tre veckor i juli

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Industrikoncernen flyttar sin produktion

SKF tillkännager förändringar i koncernledningen

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Alumeco flyttar till nya lokaler

Spännande aluminiumuppdrag för högskolan

SSAB: Industrin drar igång igen

Titanoxid kan skydda mot coronaviruset

Fler män än kvinnor är positiva till gruvor

Protest planeras i Kallak

LKAB tillbakavisar coronaanklagelser

Gruvbolag i blåsväder efter att ha sprängt helig plats

Gjuteriet varslar halva arbetsstyrkan efter brand

Näringsutskottets viktiga besked till gruvnäringen

Egen vätgasanläggning ska driva Celsas valsugn

Bättre återvinning av tunga metaller

Mekano AB förvärvar konkursbo

Railcare kör malm åt LKAB

Sandvik förvärvar stor stålverksamhet

Ny plattform för grön aluminium

NSK sparar 31 miljoner åt stålverk

Både bra och dåliga besked för LKAB

Först i Norden med Svanenmärkta stålräcken

Ska framtidssäkra götvalsverket

Stålproduktionens utveckling i maj

Modell XL av robottillbehöret är här

Tillverkningsindustrin drabbas hårt i andra vågen av pandemin

Nu skalar de upp – satsar på en massmarknad

Nya 3d-materialet ökar valmöjligheterna

Ny produktionslinje hos Lindab Steel

Dalform investerar i panelbockning

LKAB fortfarande hårt drabbat efter skalvet

Se alla Företagens egna nyheter

Calling all the unsung production heroes!

norelem hygienskydd

Investerar för stålprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Safe Control öppettider under sommaren

AP&T producerar skyddsförkläden för vårdpersonal tillsammans

En återfödelse i innovationens namn

Automatisera mera

Skyltar och Dekaler

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerad profil

ZL3/ZL6 – Animation av effektiviserande flerstegsejektorer

ZEISS Innovation Rocks - Join us every week!

Växer i takt med efterfrågan

Att snabbt hitta en ny ordning under en kris

Har ditt vattenverk problem med kondens och mögel?

Safe Control utökar sin ackreditering med två metoder

Printade Skyltar

Bockning av innovativa, rullformade specialprofiler

norelem styr vidare med ny modulär precisionspositionsserie

Rullformning för bättre produkter och effektivare produktion

Självsugande centrifugalpump för industrier

I lödningsprocesser bildas stora mängder lödrök

Efter flytten står Elektroautomatik med fyllda lokaler

Ett flexibelt profilsystem i aluminium

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Ökat kapacitetsbehov för stansade detaljer hos Swegon

Tipsa en kollega

0.172