23948sdkhjf

Ford optimerar logistiken med MiR-robotar

| Av Joakim Johansson | Tipsa redaktionen
Föregångaren Henry Ford förvandlade livet för många människor med sin vision om att göra bilar tillgängliga för alla, och i dag är Ford Motor Company en av världens ledande biltillverkare.

På Fordfabriken i Almussafes i Valencia i Spanien tillverkas en rad populära modeller som Kuga, Mondeo och S-Max.

Här tillverkas 2 000 fordon om dagen i en anläggning på 300 000 kvadratmeter.

Tre autonoma och kollaborativa mobila robotar från Mobile Industrial Robots (MiR) har nu optimerat den interna logistiken i den enorma tillverkningen.

– Vi är stolta över att ha en av de mest innovativa fabrikerna i Europa och över att vara först ut med användandet av kollaborativa mobila robotar för distribution av material. Det gör vår interna logistik mer effektiv, säger Pepe Pérez, Corporate Communications Manager hos Ford España, enligt ett pressmeddelande.

Produktionen i Fordfabriken är automatiserad med flera industriella robotar som centrala inslag. För att hålla i gång produktionen är det viktigt att rätt industri- och svetsmaterial levereras till de olika robotstationerna.

Före MiR-robotarnas ankomst hanterades detta manuellt. Det var en enformig och tidskrävande uppgift för medarbetarna.

Därför köpte Ford för ett halvår sedan sin första MiR100-robot, som nu levererar delarna till rätt plats i produktionsanläggningen. Den mobila roboten undviker oförutsedda hinder, är kapabel att ändra sin rutt eller stanna när det är nödvändigt och fungerar säkert tillsammans med människor och andra fordon i anläggningen.

– Av de tre MiR100-robotar vi använder nu blev den första döpt till Survivor. Det namnet fick den för att den överlevde i en mycket komplex miljö. I dag transporterar den fortfarande reservdelar från lagret till produktionslinjerna, säger Eduardo García Magraner, ingenjör och ledare för avdelningen Body & Stamping, som har gynnats av de nya autonoma mobila robotarna.

Han fortsätter:

– Vi programmerade roboten med en karta över hela anläggningen. Med hjälp av den kartan och robotens sensorer kan den köra autonomt och säkert runt mellan maskiner och människor. I början stirrade operatörerna på roboten som om det var en science fiction-film när den körde förbi. Nu fortsätter de bara med sitt arbete och vet att roboten är smart nog att köra utanför dem.

Ford testade roboten ett tag och drog slutsatsen att den fungerade felfritt och skulle vara en mycket värdefull medlem i teamet. García Magraner hoppas att andra Fordfabriker kan ha liknande glädje av tekniken, och företaget har redan investerat i två mobila robotar till sedan dess.

Leveranser av nytt industri- och svetsmaterial till de olika stationerna i Body & Stamping är avgörande för att hålla produktionen av olika Fordmodeller i drift. Tester utförda av Ford visar att en mobil robot frigör upp till 40 arbetstimmar per dag. Därmed kan de anställda använda sin tid till mer komplicerade uppgifter.

En viktig anledning till att robotarna från MiR valdes var den stora flexibiliteten som hänger samman med deras navigationssystem.

Läs också: Omsättningsrekord för robotföretaget

Miguel Montaña, analytiker inom underhållskontroll, säger:

– För oss var det avgörande att det inte var nödvändigt med externa navigationsdelar som sändare, magneter eller band på golvet. Vi kartlade bara testområdet och roboten började arbeta. I en miljö som är så komplex som vår är det väldigt viktigt.

För Fords medarbetare var det viktigt att robotarna är lätta att använda.

Eduardo García Magraner säger:

– Roboten är så välkonfigurerad att den kan användas av alla, även om man inte har tidigare erfarenhet av programmering. Systemet är mycket användarvänligt, och våra tre MiR-robotar har nu sina egna rutter i hela det omfattande fabriksområdet.

För att anpassa MiR-robotarna efter Fords behov blev de utrustade med ett automatiserat hyllsystem med 17 fack för material av olika vikt och storlek.

För att undvika misstag är öppning och stängning av dessa fack automatiserade, så operatörerna bara har tillgång till de material som de tilldelats.

Läs också: Kverneland driftsätter samarbetande mobil robotteknik

De tre MiR-robotarna är de första samarbetande autonoma mobila robotarna i en Fordproduktionsanläggning i Europa.

Men Alvarez avslutar:

– Vi är så nöjda med våra tre MiR-robotars distribution av industrimaterial att vi nu ser fram emot att hitta nya områden att använda dem på, både i vår egen avdelning och hos andra anläggningar. Robotarna lär sig själva löpande nya saker och samspelar nu perfekt och säkert med både medarbetare, gaffeltruckar och alla andra element på fabriksgolvet.

Danska Mobile Industrial Robots (MiR) utvecklar, tillverkar och marknadsför kollaborativa och säkra autonoma mobila robotar (AMR).

MiR grundades och drivs av danska experter inom robotindustrin och har sitt huvudkvarter i Odense.

Företaget har förvärvats av amerikanska Teradyne som är en stor leverantör av automatiserad testutrustning.

2015 förvärvade Teradyne också det kända danska företaget Universal Robots.
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

GLS Industries ska bli Europas ledande aktör inom plåtbearbetning

Zander & Ingeström är nära en storaffär

Scania skapar en win-win situation ihop med SPM Instrument

Nibe gör ett nytt förvärv

Vännäs Verkstad tredubblar kapaciteten

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Verkstadsföretaget varslar

Outokumpu växer i Storfors

SKF förvärvar

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Stort intresse för köp av anrikt verkstadsbolag

Rekordaffär till Mabema

Veckans mest lästa!

AI i industrins tjänst kan skapa enormt stora värden enligt rapport

Underleverantör varslar 25 anställda

Nytt namn och nya affärer

Alfa Laval öppnar ett nytt globalt center

Ny vd på Spring Systems i Torsås

VR-upplevelser hos Ovako på Elmia Subcontractor

Maskinbyggaren Examec investerar

VR-glasögon nytt verktyg för lackprogrammerare i Väderstad

Tre företag går ihop och skapar nyckelspelare inom digitalisering

Flera viktiga affärer till Troax

Nu är Fagersta Stainless storinvestering i drift

Uppgifter: Svenska elbilstillverkaren i allvarlig ekonomisk kris 

Atlas Copco köper företag

Europas viktigaste plattform för AI prisad

Saltängen öppnar filial i Stockholm

Nu är SKF:s förvärv av AI-företaget Presenso i hamn

Stefan Widing tillträder som ny vd för Sandvik den 1 februari 2020

Automationsföretaget Rollco får ny försäljningschef

"Vi är för dåliga på att kommunicera"

Nibe köper företag med 340 medarbetare

Munters tar en affär värd 240 miljoner

Epiroc anpassar arbetsstyrkan

"Det kan inte bli så mycket värre för SSAB"

Epiroc säljer fabrik i Ockelbo

Se alla Företagens egna nyheter

Ny kolfiber 3D-printer lanseras på Elmia SubContractor

Colly Components breddar sitt program av rostfria blindnitar

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

Högkvalitativ Fatpump från FLUX

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Lite snack och mycket verkstad i Gnosjöregionen!

Protech satsar stort på metall

Idag slår portarna till Elmia Subcontractor upp

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Floatglas – Materialet som används överallt

Järn och metall lack sprutmålning utstyr

SCHUNK utökar med ny kompetens!

Tryckande gasfjädrar och tillbehör från Titgemeyer

PTFE-kompensatorer från WILLBRANDT

Mångsidigt alternativ för djupare spår

Welser Profiler på Elmia Subcontractor 2019

Möt Interal på Elmia Subcontractor 12-15 november!

Let´s Go Electric!

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Axiallänkar från norelem

Idrott ska inte vara en klassfråga!

Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fält

Möt danska underleverantörer på Elmia Subcontractor 2019

Tipsa en kollega

0.148