23948sdkhjf

Ford optimerar logistiken med MiR-robotar

| Av Joakim Johansson | Tipsa redaktionen
Föregångaren Henry Ford förvandlade livet för många människor med sin vision om att göra bilar tillgängliga för alla, och i dag är Ford Motor Company en av världens ledande biltillverkare.

På Fordfabriken i Almussafes i Valencia i Spanien tillverkas en rad populära modeller som Kuga, Mondeo och S-Max.

Här tillverkas 2 000 fordon om dagen i en anläggning på 300 000 kvadratmeter.

Tre autonoma och kollaborativa mobila robotar från Mobile Industrial Robots (MiR) har nu optimerat den interna logistiken i den enorma tillverkningen.

– Vi är stolta över att ha en av de mest innovativa fabrikerna i Europa och över att vara först ut med användandet av kollaborativa mobila robotar för distribution av material. Det gör vår interna logistik mer effektiv, säger Pepe Pérez, Corporate Communications Manager hos Ford España, enligt ett pressmeddelande.

Produktionen i Fordfabriken är automatiserad med flera industriella robotar som centrala inslag. För att hålla i gång produktionen är det viktigt att rätt industri- och svetsmaterial levereras till de olika robotstationerna.

Före MiR-robotarnas ankomst hanterades detta manuellt. Det var en enformig och tidskrävande uppgift för medarbetarna.

Därför köpte Ford för ett halvår sedan sin första MiR100-robot, som nu levererar delarna till rätt plats i produktionsanläggningen. Den mobila roboten undviker oförutsedda hinder, är kapabel att ändra sin rutt eller stanna när det är nödvändigt och fungerar säkert tillsammans med människor och andra fordon i anläggningen.

– Av de tre MiR100-robotar vi använder nu blev den första döpt till Survivor. Det namnet fick den för att den överlevde i en mycket komplex miljö. I dag transporterar den fortfarande reservdelar från lagret till produktionslinjerna, säger Eduardo García Magraner, ingenjör och ledare för avdelningen Body & Stamping, som har gynnats av de nya autonoma mobila robotarna.

Han fortsätter:

– Vi programmerade roboten med en karta över hela anläggningen. Med hjälp av den kartan och robotens sensorer kan den köra autonomt och säkert runt mellan maskiner och människor. I början stirrade operatörerna på roboten som om det var en science fiction-film när den körde förbi. Nu fortsätter de bara med sitt arbete och vet att roboten är smart nog att köra utanför dem.

Ford testade roboten ett tag och drog slutsatsen att den fungerade felfritt och skulle vara en mycket värdefull medlem i teamet. García Magraner hoppas att andra Fordfabriker kan ha liknande glädje av tekniken, och företaget har redan investerat i två mobila robotar till sedan dess.

Leveranser av nytt industri- och svetsmaterial till de olika stationerna i Body & Stamping är avgörande för att hålla produktionen av olika Fordmodeller i drift. Tester utförda av Ford visar att en mobil robot frigör upp till 40 arbetstimmar per dag. Därmed kan de anställda använda sin tid till mer komplicerade uppgifter.

En viktig anledning till att robotarna från MiR valdes var den stora flexibiliteten som hänger samman med deras navigationssystem.

Läs också: Omsättningsrekord för robotföretaget

Miguel Montaña, analytiker inom underhållskontroll, säger:

– För oss var det avgörande att det inte var nödvändigt med externa navigationsdelar som sändare, magneter eller band på golvet. Vi kartlade bara testområdet och roboten började arbeta. I en miljö som är så komplex som vår är det väldigt viktigt.

För Fords medarbetare var det viktigt att robotarna är lätta att använda.

Eduardo García Magraner säger:

– Roboten är så välkonfigurerad att den kan användas av alla, även om man inte har tidigare erfarenhet av programmering. Systemet är mycket användarvänligt, och våra tre MiR-robotar har nu sina egna rutter i hela det omfattande fabriksområdet.

För att anpassa MiR-robotarna efter Fords behov blev de utrustade med ett automatiserat hyllsystem med 17 fack för material av olika vikt och storlek.

För att undvika misstag är öppning och stängning av dessa fack automatiserade, så operatörerna bara har tillgång till de material som de tilldelats.

Läs också: Kverneland driftsätter samarbetande mobil robotteknik

De tre MiR-robotarna är de första samarbetande autonoma mobila robotarna i en Fordproduktionsanläggning i Europa.

Men Alvarez avslutar:

– Vi är så nöjda med våra tre MiR-robotars distribution av industrimaterial att vi nu ser fram emot att hitta nya områden att använda dem på, både i vår egen avdelning och hos andra anläggningar. Robotarna lär sig själva löpande nya saker och samspelar nu perfekt och säkert med både medarbetare, gaffeltruckar och alla andra element på fabriksgolvet.

Danska Mobile Industrial Robots (MiR) utvecklar, tillverkar och marknadsför kollaborativa och säkra autonoma mobila robotar (AMR).

MiR grundades och drivs av danska experter inom robotindustrin och har sitt huvudkvarter i Odense.

Företaget har förvärvats av amerikanska Teradyne som är en stor leverantör av automatiserad testutrustning.

2015 förvärvade Teradyne också det kända danska företaget Universal Robots.
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tillverkaren Itaab Trading i Örebro automatiserar

SKF stänger anläggning

Stark tidig efterfrågan på helt elektriska Volvo XC40

Toppchef får lämna försvarskoncernen Saab

Rejlers byter styrsystem åt Stockholm Exergi

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stark start på året för Åkerströms

"Det var en större oro för konjunkturen i höstas."

Industrins husbyggnadsinvesteringar överraskar positivt

Konecranes gör en affär i Gävle

Vattenfall vinner upphandling om ny stor solcellspark

Han blir finanschef på Assemblin El

Finepart säljer en 5-axlig maskin till Apple

Tre månaders tystnad – nu är Ramnäs Bruk igång

Atlas Copco förvärvar

De tog hem nya mäss-prisen

Försvarskoncernen Saab startar produktion av skolflygplan i Linköping

Råbe Tooling och Midroc Electro investerar

ABB och Ericsson digitaliserar industrin

EU-parlamentariker besökte GKN Aerospace

Vattenfall tecknar avtal om vindkraftsproduktion

Infästningsleverantören Heco Nordiska köps upp

Sandvik överväger stänga produktionsenhet

AI-bolaget Gimic växer kraftigt

Powercell tar order i Kina 

Eurocon startar nytt kontor

Väderstad finalist i IVA:s företagstävling Smart industri

Maskinaffär till Mycronic

Johan Dasht blir ny vd på SKB

Atlas Copco förvärvar

Sandvik blir större inom avancerade rör

De är konkursade Dalazinks räddare 

Industrins arbetare ska få kompetens validerad 

Försvarskoncernen Saab levererar digital flygledning

Gjuteriteknik automatiserar

Din Maskin ser en fortsatt stark investeringsvilja

Sandvik köper tillverkare av solida hårdmetallverktyg

Se alla Företagens egna nyheter

Ny rengöringsteknik i MEKOMs monter på Underhållsmässan

DISAB stärker säljorganisationen

Motordrivna membranpumpar för industrin

RS Components lanserar ett IP69K-klassat LC fiberkontaktdon

Envägs- och returförpackningar för ADF-Elkvalitetsutrustning

Från produktidé till produktion

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Workshop 5 februari: mätning av yta, kontur och form

SCHUNK vinnare i kategorin " Crowd of the year 2018-2019

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

Digital infrastruktur ökar men inte riskmedvetenheten

SSAB Laser®355ML Plus – 3000x1500x30

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Utmana ZEISS att lösa era mätproblem!

Ökad livslängd, ökad flexibilitet

Effektivisera gängfräsningen med DATRONS fräs-gängfräs

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Acumo rivstartar 2020!

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

Partmärkning från Knutwall!

Vad är relativ luftfuktighet?

Från CAD/CAM till verktygsmontage

Elev på TAON Hydraulik Komponenter ApS

Tipsa en kollega

0.203