23948sdkhjf

Elektrifieringen av transporterna – utmaning för underleverantörerna

Fokus på vad som behövs för att klara teknikskiftet under Elmia Subcontractor.

Den snabba elektrifieringen av transporter, både person- och godstransporter, ställer nya och tuffa krav på hela underleverantörsledet. Och det gäller att tänka snabbt för omställningen går i rasande fart.

För att bygga en dieselmotor krävs cirka 700 komponenter, medan elmotorn består av 50 artiklar. Nu gäller det för leverantörerna till fordonsindustrin att tänka om och tänka nytt. Och det gäller att handla snabbt. Brytpunkten när elektrifierade bilar säljer mer än de med förbränningsmotor kommer redan 2022 på den europeiska marknaden om man ska tro Ford. Tesla visade upp sin ellastbil i slutet av 2017. Daimlerkoncernen har lanserat ett flertal modeller och nu är även Volvo på banan när de levererade sina första två ellastbilar i våras.

Volkswagen-gruppen står inför sin största satsning hittills när koncernen ställer om till att enbart erbjuda elbilar.
– Vi går in i en väldigt spännande tid, säger Sten Forsberg, som är chef för VW Personbilar i Sverige och kommer till Elmia Subcontractor i november för att berätta om det omvälvande beslutet.
– För produktionen innebär det en satsning på 300 miljarder kronor på några få år, 70 nya modeller av elbilar och en snar utfasning av förbränningsmotorn.

Mitt i denna utveckling och snabba förändring finns många svenska leverantörer till fordonsindustrin som självklart undrar om framtiden.
Förutsättningarna förändras och det går snabbt, säger Peter Bryntesson, senior rådgivare på branschorganisationen FKG, Fordonskomponentgruppen.
Därför har FKG tillsammans med RISE dragit i gång ett forskningsprojekt som fokuserar på konsekvenserna av elektrifieringen, eller snarare möjligheterna. Projektet innefattar ett 70-tal komponenter som är kopplade till fordon med eldrift.
Projektresultatet kommer att presenteras på Elmia Subcontractor och går allt som vi tänker oss visar vi upp ett antal produkter visuellt, berättar Peter Bryntesson som kommer vara med under Elmia Subcontractor.

Avslutningsvis, vad är ditt tips för den som vill vara leverantör till fordonsindustrin i framtiden?
– Först och främst måste man förstå att vi inte kommer att bygga framtidens fordon så som vi gjort de senaste hundra åren. Vi måste tänka nya funktioner och egenskaper. Elmia Sucontractor fokuserar på vad som verkligen behövs för att klara teknikskiftet. I år är det viktigare än någonsin att ta till sig allt som erbjuds på mässan.

Därför ska du besöka Elmia Subcontractor
– Här visas världsunika produkter, nya material och innovationer, konstruktioner och framtidens komponenter, säger mässansvarige Gabriella Banehag. Med andra ord är det ett unikt tillfälle att samla på sig nya idéer för framtidens affärer. Självklart också att träffa kollegor i branschen, hitta nya leverantörer, kunder och genom att besöka någon av våra inspirationsarenor – kanske hitta ett unikt samarbete eller en oväntad affär.
– Den stora debattfrågan på mässan är definitivt elektrifieringen, fortsätter Gabriella Banehag. Den snabba utvecklingen kan ge stora möjligheter för svenska leverantörer. Många komponenter försvinner och ersätts av andra! Detta är något som kommer synas på mässgolvet redan i år.

För mer information om Elmia Subcontractor: www.elmia.se

Källa: Elmia Subcontractor

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.064