23948sdkhjf

Drivremmar problembarn för Volvo

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Det började med att konsumentorganisationen Motormännen i februari förra året gick ut med ett pressmeddelande där man varnade bilägare för ”Volvos kamremsproblem”, det vill säga risken för motorhaveri på Volvos femcylindriga dieselmotor grund av att multiremmen går av eller lossnar och som en följd av detta trasslar in sig i kamremmen. En viktig orsak som Motormännen pekade på var att kamremmen på Volvo-motorn är dåligt skyddad.

Läs också: Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Kort därefter konfronterade Motormagasinet Volvo Cars med dessa uppgifter och frågade vad biltillverkaren planerade för åtgärder med hänsyn till Motormännens varning. Volvo svarade med att inga särskilda åtgärder behövde vidtas och man förnekade också Motormännens påpekande om att Volvos dieselfemma har ett bristfälligt skydd av kamremmen.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

I vår fick vi nya uppgifter om att Volvo Cars infört tätare bytesintervall för multiremmen (9000 mil i stället för tidigare 18000 mil på vissa modeller) på vissa av sina femcylindriga motorer. På Volvo hävdade man då att det tätare bytesintervallet införts redan 2011. Varför tillverkaren inte berättade detta för Motormagasinet redan när vi frågade om just detta i februari fick vi ingen vettig förklaring till.

Samtidigt upptäckte vi att en betydande del av Volvos femcylindriga dieselmotorer fortfarande har samma bytesintervall på multiremmen, trots att dessa motorer också har samma bristfälliga skydd av kamremmen och även drabbats av multirems- och kamremshaverier.

Det är de femcylindriga dieselmotorerna med två liters cylindervolym som sitter i bilar från årsmodell 2011 och fram till 2017 i samtliga Volvo-modeller som tillverkades under den perioden.

Remmen inte enda orsaken: Problem med kamremmen eller den så kallade multiremmen är inte enda orsaken till att Volvos populära femcylindriga dieselmotorer haft en tendens att haverera. Havererad AC-kompressor eller spännrullar har varit andra felkällor som det skrivits om, framför allt bland Volvo-ägare på i första hand diskussionsforumet Jag Rullar.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

Mer om: Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veckans mest lästa!

"Det här är ett paradigmskifte"

Svensk industri är långt framme inom digitalisering

Nu har Tykoflex fått sin första svarv från DMG MORI

SSAB har en riktig snabbväxare

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Krister Johnsson ny vd för Movomech

Lasersvetsning i fokus när Permanova stod värd för laserdagen

Veckans konkurser – vecka 46

Industrilås fördubblar kapaciteten i Nässjö

Assa Abloy köper stor industritillverkare

Female Focus på Elmia

Shape vinner Swedish Steel Prize 2019

Här är fredagens finalister

Jobro ökar kapaciteten

"Vår investering på 60 miljoner blir en referensanläggning"

SEM varslar i Åmål

Nu är det dags för semifinaler i Ungdoms-SM i CNC-teknik

Han blir ny toppchef på Rise

Det anrika bruksföretaget varslar

SSAB är först i världen

Här är Saabs nya störkapsel för elektronisk attack

"Vi har en plan att stärka verksamheten med hjälp av automation"

Maskintillverkaren Spitze investerar

GLS Industries ska bli Europas ledande aktör inom plåtbearbetning

Scania skapar en win-win situation ihop med SPM Instrument

Nibe gör ett nytt förvärv

Framtidstron avtar bland underleverantörer

SKF förvärvar

Nytt namn och nya affärer

Tre företag går ihop och skapar nyckelspelare inom digitalisering

Atlas Copco köper företag

Europas viktigaste plattform för AI prisad

Saltängen öppnar filial i Stockholm

Nu är SKF:s förvärv av AI-företaget Presenso i hamn

Stefan Widing tillträder som ny vd för Sandvik den 1 februari 2020

Automationsföretaget Rollco får ny försäljningschef

Se alla Företagens egna nyheter

Interal blickar tillbaka på Elmia Subcontractor 2019

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 och 27 no

Spåra ljudkällor viktigt vid forskning om den ideala fläkten

Vi har er arbetsmiljö i fokus

Hur är din hälsa?

Fossilfria soldrivna bilar i världens största studentrace

Kompakta och kraftfulla planetväxlar för AGV's

Tack till alla besökare på Subcontractor!

Skruvtryckfjädrar avlastar bekymren

Har du koll på din produktion?

Högkvalitativ Fatpump från FLUX

Utveckla ert ledningssystem - Webbinarium 6 december

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Ny kolfiber 3D-printer lanseras på Elmia SubContractor

Colly Components breddar sitt program av rostfria blindnitar

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

Högkvalitativ Fatpump från FLUX

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Lite snack och mycket verkstad i Gnosjöregionen!

Protech satsar stort på metall

Idag slår portarna till Elmia Subcontractor upp

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Floatglas – Materialet som används överallt

Tipsa en kollega

0.142