23948sdkhjf

Drivremmar problembarn för Volvo

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Det började med att konsumentorganisationen Motormännen i februari förra året gick ut med ett pressmeddelande där man varnade bilägare för ”Volvos kamremsproblem”, det vill säga risken för motorhaveri på Volvos femcylindriga dieselmotor grund av att multiremmen går av eller lossnar och som en följd av detta trasslar in sig i kamremmen. En viktig orsak som Motormännen pekade på var att kamremmen på Volvo-motorn är dåligt skyddad.

Läs också: Lideco får stororder från Volvo Cars

Kort därefter konfronterade Motormagasinet Volvo Cars med dessa uppgifter och frågade vad biltillverkaren planerade för åtgärder med hänsyn till Motormännens varning. Volvo svarade med att inga särskilda åtgärder behövde vidtas och man förnekade också Motormännens påpekande om att Volvos dieselfemma har ett bristfälligt skydd av kamremmen.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

I vår fick vi nya uppgifter om att Volvo Cars infört tätare bytesintervall för multiremmen (9000 mil i stället för tidigare 18000 mil på vissa modeller) på vissa av sina femcylindriga motorer. På Volvo hävdade man då att det tätare bytesintervallet införts redan 2011. Varför tillverkaren inte berättade detta för Motormagasinet redan när vi frågade om just detta i februari fick vi ingen vettig förklaring till.

Samtidigt upptäckte vi att en betydande del av Volvos femcylindriga dieselmotorer fortfarande har samma bytesintervall på multiremmen, trots att dessa motorer också har samma bristfälliga skydd av kamremmen och även drabbats av multirems- och kamremshaverier.

Det är de femcylindriga dieselmotorerna med två liters cylindervolym som sitter i bilar från årsmodell 2011 och fram till 2017 i samtliga Volvo-modeller som tillverkades under den perioden.

Remmen inte enda orsaken: Problem med kamremmen eller den så kallade multiremmen är inte enda orsaken till att Volvos populära femcylindriga dieselmotorer haft en tendens att haverera. Havererad AC-kompressor eller spännrullar har varit andra felkällor som det skrivits om, framför allt bland Volvo-ägare på i första hand diskussionsforumet Jag Rullar.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

Mer om: Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Big Kaiser vann Global Industry Award 2020

Europeiska stålmarknaden kämpade redan innan corona

Misstänkt arbetsmiljöbrott på LKAB:s område

Uddeholms stål är med och bekämpar coronan

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Ny konstruktionschef hos Borga Plåt

Industrijätten Hydro storvarslar

Dacke Industri förvärvar LGL Construction

Certifieras för tillverkning av metallslang - bland annat

Virtuellt om additiv tillverkning och lasersvetsning

Underleverantören varslar 100 anställda

Ohlssons - certifierade i kampen mot tungmetallerna

Stor sättning i LKAB:s gruva

Finländare får tycka till om gruvor

Ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

Bolidens tillstånd överklagas

Länsstyrelsen befarar ökat blyutsläpp

Pumpar som varnar med hjälp av ultraljud

Din maskin - det blev ingen mässa

Robotar gör armeringskorgar

Plasmaelektroner kan användas för att göra metallfilmer

Nytt ljus på järnmalmen i Norrbotten

Produktionen ligger nere i Kirunagruvan

SKF storvarslar i hela Sverige

Stort kärnborrningsföretag växer genom förvärv

Svenska Fönster tar över aluminiumproducent

Lego- och prototyptillverkaren satsar högt

Eurobattery Minerals förvärvar gruva i Finland

EAB ser ljust på framtiden och bygger ut

LKAB Wassaras borrhammare svarvas i Okuma

Björneborg Steel förvärvar del av konkursbo

Mötesplats för europeisk stålindustri hålls i Stockholm

Hoppet lever, trots dystra siffror för ståljätten

Ingen svets utan rök

Epiroc förbättrar gruvtrucken Minetruck

Studie: Koppar förebygger coronaspridning

Movomech expanderar ytan för aluminiumprofiler

Se alla Företagens egna nyheter

Att hantera förpackningsprojekt under nedstängning

Hydroscand investerar i rörbockningsverksamhet

SMART; stilla, stabil och sparsam - och oljefri!

Vico 3-Stegstvätt

Långsiktig hållbarhet inom tillverkningsindustrin kräver vat

Webbinarie: Equotip Bluetooth Live!

Ökad efterfrågan av mobil slangservice i kristid

Handla globalt- värdeskapande lokalt

Investerar för stålprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Förebyggande underhåll nyckel till bekymmersfri drift

Free Webinar: Gear Metrology

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Rullformning eller Strängpressning? Vad är bäst?

Lasersvetsning av plast

Tryckluft är det nya 2020

Expanding the Boundaries of CT

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Nemesis sätter ny standard för Rockwell hårdhetsprovare

Rostfritt från Knutwall!

Rullformade profiler enligt IATF 16949 för fordonsindustrin

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

Jansson Industri AB investerar i en ny laserkombimaskin.

Klassiska fjäderleverantören går in i en digital framtid

Kardex förvärvar majoritetsandel i Robomotive

Tipsa en kollega

0.125