23948sdkhjf

"Vi har inte sett någon avmattning ännu"

Swedrive i småländska Lagan ökar kapaciteten på svarvsidan.

– Här är full rulle i verksamheten. Beläggningen ser riktigt bra ut i alla fall ett par månader till. Det här blir det senaste tillskottet i maskinparken, säger företagets marknadschef Tony Carlsson till Metal Supply.

Swedrives nya svarvcell med en DMG MORI NZX2000 och en ABB-robot med visionsystem är nu installerad och igångkörd.

– Vi är väldigt nöjda med DMG MORI som leverantör. Installationen av maskinen har fungerat bra, säger Tony Carlsson.

Med denna cell ökar Swedrive kapaciteten och flexibiliteten i sin maskinpark för att kunna möta sina kunders behov av allt kortare ledtider på sina produkter för elmekaniska roterande och linjära rörelser i form av växlar, domkrafter och cylindrar.

– Vi gör det här för att bibehålla spetskompetensen och öka vår kapacitet, säger Tony Carlsson.

Swedrive har 60 medarbetare och omsätter 125 miljoner kronor. Företaget ingår i koncernen Dacke Industrier.

Swedrive tillverkar kundanpassade speciallösningar för snäck/kuggväxlar, domkrafter och elmekaniska cylindrar.

– Vi har en hel del intressanta projekt i pipen, säger Tony Carlsson.

Många av kunderna återfinns i transmissionsbranschen.

– Det skrivs en del negativt om konjunkturen i media men vi har än så länge inte märkt någon avmattning, säger Tony Carlsson till Metal Supply.

För ungefär ett år sedan meddelade företaget att de har investerat 54 miljoner på tre år.

Vid det tillfället invigde de sin nya produktionshall på 2 700 kvadratmeter.

Det innebär att de nu förfogar över totalt 6 000 kvadratmeter.

Swedrive meddelade då även att ett antal maskiner hade köpts in. Totalt investerade de 2016, 2017 och 2018 hela 54 miljoner kronor i verksamheten (varav nybygget står för 18 miljoner).

Utbyggnaden och maskinvesteringarna var det första steget i deras satsning där tanken är att förstärka ställningen som en av norra Europas ledande tillverkare av elmekaniska lösningar.

Samtidigt vill de öka kapaciteten då de ser ett ökat behov av elmekanik som alternativ till hydraulik och pneumatik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.112