23948sdkhjf

Rekordorder för Volvo Bussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo har fått en order på 373 stadsbussar till Dubai – det är den hittills största affären av stadsbussar till Mellanöstern med Euro 6-motorer.

Volvo Bussar och Famco Al Futtaim Auto & Machinery Co (Famco) har vunnit ett kontrakt på 373 stadsbussar till Dubai Roads and Transport Authority (RTA). Det är Volvos hittills största order på chassier till Dubai och också det hittills största inköpet som görs av stadsbussar med den renaste dieselmotorn, Euro 6, i Mellanöstern. Affärens storlek i reda pengar uppges inte av parterna, men det handlar om ett belopp om uppskattningsvis minst 1 miljard kronor enligt redaktionens beräkning.

Läs också: Stor affär till Volvo Bussar

Med den nya ordern uppgår antalet Volvo-bussar hos Dubai RTA till 571 fordon. Dubais transportmyndighet investerar för närvarande stort i kollektivtrafik med målet att det ska vara förstahandsvalet när det gäller att ta sig runt i Dubai. Antalet bussar i emiratet ska öka med närmare 30 procent från 2018 till 2020.

Volvo-chassit B8RLE Euro VI kommer levereras med Sunsundegui SB3 kaross. Bussarna blir de första stadsbussar utsläppsklass Euro VI någonsin att rulla i Mellanösternregionen. Leveranserna planeras ske med start Q3 2019 fram till Q2 2020. I kontraktet ingår ett 10-årigt underhållskontrakt som även omfattar däck och batterier.

– Den här upphandlingen utvärderades baserat på den totala ägandekostnaden under tio år, där bränsle och driftkostnader ingick, och Volvo var det mest konkurrenskraftiga alternativet. Ordern är ett erkännande av den långsiktiga relation vi har skapat och av det värde vi levererar till RTA, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

Han fortsätter:

– Volvo B8RLE Euro VI är ett väl beprövat chassi som fortsätter sätta industristandard när det gäller bränsleeffektivitet, körbarhet och livscykelkostnad.

Volvo B8RLE är utvecklat för att möta höga krav på köregenskaper, komfort och säkerhet. I standardutrustningen ingår bland annat Volvos elektroniskt styrda skivbromsar och ESP (Electronic Stability Program). Bussarna kommer vara utrustade med en ITS-lösning (Intelligent Transport systems) för uppföljning av bussflottans prestanda men även med innovativa interaktiva skärmar. Bussarna har även moderna förarstödssystem för till exempel förarutmattning samt förar-RFID och Volvo I-coching.

Interiören är av hög kvalitet med bekväma, ergonomiska stolar och komfortdetaljer som exempelvis USB-laddare. Säkerhetslösningarna omfattar “smarta” dörrar som ska förhindra att passagerare fastnar och skadar sig. Bussarna kommer vara ITxPT-kompatibla, ett system som möjliggör interoperabilitet mellan olika IT-system i kollektivtrafiken.

Mer om: Volvo Bussar
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Batteriåtervinning förenklas med ny metod

En ny metod för att återvinna gamla batterier kan ge bättre och billigare laddningsbara hydridbatterier (NiMH).

Nu byter de namn till Swedish Mining Innovation

Stora kostnader för Boliden efter branden

Beowulf tilldelar borrningskontrakt i Kallak

Fördjupning - Läget i basindustrin

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

1

Debattartikel: Gör en fossilfri omstart

Northvolt och Hydro i jv kring batteriåtervinning

Utbildningspaket för skärande bearbetning

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Sotkamo Silver påbörjar pilottest

ABB utökar inom Industri 4.0

Mikrosvampar ska rena gruvvattnet

Ett steg närmare produktion av fossilfritt stål i industriell skala

Så går det för basindustrin i coronatid

IF Metall: Utredningen borde samla damm i ett arkiv

Gnotec växer med ny kund – tillverkare av premiumfordon

Tillverkare för gruvindustrin storvarslar i Sverige

SKF:s fabriker ska bli helt koldioxidneutrala 2030

Premiär för ny industrimässa: Smart Manufacturing

Höganäs varslar och stoppar produktionen

Processteknik-mässan flyttas

Nya rullkedjor och kedjehjul boostar kedjedrivare

De ska producera apatit från gruvavfall

Metallkonstruktioner i sjukvårdens kamp mot corona

Vad gäller egentligen för CE-märkning?

Misstänkt arbetsmiljöbrott på LKAB:s område

Dacke Industri förvärvar LGL Construction

Ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

Din maskin - det blev ingen mässa

Robotar gör armeringskorgar

Nytt ljus på järnmalmen i Norrbotten

Produktionen ligger nere i Kirunagruvan

Svenska Fönster tar över aluminiumproducent

Lego- och prototyptillverkaren satsar högt

Eurobattery Minerals förvärvar gruva i Finland

EAB ser ljust på framtiden och bygger ut

Se alla Företagens egna nyheter

Personlig skyddsutrustning och entréportaler!

Ut ur isoleringen, in i nätverket

Nyhet – konfigurator finns för dig som efterfrågar CAD-filer

Bygg din egen automationslösning hos Elektroautomatik

Designa dina egna profiler med Welsers online-konfigurator

Systemfokus hos AxFlow

Coromatic fokuserar på hållbar och fossilfri reservkraft

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Ett partnerskap som genererar innovationer

ELD- nytt nummer av JUMOs tidning Sensors+Automation

Aero Materiels digitaliseringsresa

Fuktskyddande emballage för plan och korrugerad plåt

JMHZ2 – gripdonet som ger roboten ett lyft

Transportskydd för metallplåt - Dipack® topp- och bottenskyd

Rullformning eller Strängpressning? Vad är bäst?

Laserutrustning för rengöring av rotationssymmetriska delar

Formsprutning i metall skapar möjligheter!

Webbinar: Oförstörande provning på komponenter och produkter

Nanotecs hybrid linjärställdon är det perfekta valet

Anders Jonsson ny VD för Oerlikon Balzers

Rörmärkning !

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

norelems pendelstöd med automatisk återgång

Areco Direct tillsätter regionsäljchef i Stockholm

Tipsa en kollega

0.188