23948sdkhjf

Stålåret 2019: Vart är vi på väg?

| Av Joakim Johansson | Tipsa redaktionen
Liksom deltagare i SVT:s ”På spåret” spanar vi intensivt efter tecken, ledtrådar och indicier som kan ge svar. Vissa saker svischar förbi snabbt, annat sägs i kryptiska gåtor, men en hel del är ganska klart.

Det skriver Max Fjaestad, produkt & inköp på BE Group Sverige, i en färsk marknadskommentar från företaget.

I Teknikföretagens konjunkturprognos skriver chefsekonomen Mats Kinnwall att avmattningen i världsekonomin, som började i slutet av 2017 för att sedan ta en paus i början av 2019, kommer fortsätta under resten av 2019. Sedan ökar tillväxten igen redan 2020. Läs hela rapporten på Teknikföretagens hemsida.

De stora stålproducenterna har naturligtvis god omvärldskunskap och en tillfällig svacka i efterfrågan, samtidigt som de har betydligt högre kostnader för insatsmaterial (främst malm), är för dem en tuff kombination.

Som marknadsledande producent presenterade därför ArcelorMittal den 7:e maj att man under en begränsad tid drar ner sin produktionskapacitet med cirka tre miljoner ton på årsbas.

Läs också: BE Group ökar omsättning och vinst

Bland annat genom att lägga verket i Krakow i malpåse. Det spekuleras i nyhetsbrevet Steel Business Briefing om att andra kan komma att följa exemplet om det behövs. Syftet är att matcha minskad efterfrågan med minskat utbud och därmed undvika priskrig.

Den 3:e maj publicerade Europeiska Kommissionen nya anti-dumping och anti-subsidie insatser, utvecklade för att säkerställa rättvisa marknadsvillkor för EU:s stålproducenter.

Det bygger på en EU-lag instiftad i december 2017 och används nu första gången i praktiken för att tullbelägga import av plåt med organisk beläggning från Kina. Det blir tullar i intervallet 13,7 till 58,3 procent och är en förlängning med fem år av den ursprungliga antidumpningsåtgärden för dessa material som startades redan 2013.

Skillnaden är således att den nya lagen gör det enklare att sätta upp skyddstullar om utländska producenter har otillåtet stöd.

Läs också: BE Groups vd säger upp sin anställning

Analysföretaget MEPS publicerade den 24 april en ny sammanställning av historiska priser och – mest intressant – prognos för utvecklingen av priserna månadsvis.

För platta produkter förväntar de sig en stegvis sättning ner till en lägstanivå i juli som ligger cirka 15 EUR/t lägre än dagens nivå. Därefter stiger priserna igen fram till oktober, då man räknar med nivåer som ligger runt 15–20 EUR/t högre än idag.

För långa produkter spås en liknande utveckling: ner cirka 15 EUR/t till juli och därefter upp igen 20 EUR/t till september. För armering spås en mindre sättning och ett större lyft. Troligen en säsongseffekt.

Sammantaget ser Max Fjaestad en bild framåt med ganska små prisförändringar. En riktigt osäker parameter för oss svenskar är den nu så omtalade kronan. Varje 10 öres förändring av växelkursen motsvarar cirka en procent på priset för importerat stål.

För inhemsk produktion slår det såklart mindre. I Svenska Dagbladet den 9 maj säger SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist att det är ”Riksbankens fel att kronan är så svag”. SEB spår fortsatt försvagning och varnar för att kronan kan komma att sjunka till 10,90 SEK/EUR fram till årsskiftet.

I samma tidning uttrycker Investors ordförande Jacob Wallenberg en oro för att den svaga valutan gör svenska exportföretag mindre konkurrenskraftiga på lång sikt.

– När de kan sälja sina varor billigt utomlands finns det en risk för att de tappar bort den nödvändiga effektiviseringen, säger han.

En glad nyhet är att medlemmarna i Stål & Metallföreningen rapporterar att man tillsammans sålt 1,45 procent mer stål (ton) från sina lager under första kvartalet 2019 jämfört med 2018.
Mer om: BE Group
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veckans konkurser – vecka 33

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

En revolution för gjutjärnssvarvning

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sin nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

De digitaliserar beslutsstödet

Den norska godstransportören CargoNet har gått över till digital övervakning av tågvagnarnas hjul. De är mycket nöjda.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dormer Pramet på EMO 2019

Miste ett finger i arbetsolycka

Genombrott i Brasilien för Agab

Tuffa tider för det svenska stålbolaget

AI-projekt stärker Boliden

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Nytt samarbete om digitala tvillingar

Stark gruvnäring gynnar Epiroc

18 juni kunde Epiroc fira sin första födelsedag som börsnoterat företag. Och starten har varit lyckad. Bra fart globalt inom gruvnäringen är en väsentlig anledning till att såväl intäkter som rörelseresultat ökat under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året.

Både upp och ned för metallpriserna

Höga järnmalmspriser lyfter LKAB

”Ökad mångfald är vägen framåt”

Följ oss på LinkedIn

Betydande order till Troax inom delsegmentet automatiserade lager

"Vi har inte sett någon avmattning ännu"

Prestanda där det verkligen är viktigt

Kan protester stoppa SSAB:s planer?

Största affären hittills för Absolent Group

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Här är gruvbolagets nye vd

Laserrök – ett mycket hälsofarligt ämne

Veckans mest lästa!

Lindahl till Infranord

Åkerstedts väljer H&D Wireless IoT-sensor

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Sandvik Coromant förbättrar spårfräsningen

Scania klimatstrejkar

Scania lyfter med lastbilar

Örebro tar upp kampen om elväg

Svenska skruvar till Cern

SSAB minskar antalet visstidsanställda

Sandvik och Volvo Cars minskar antalet medarbetare

Se alla Företagens egna nyheter

Automation från AP&T tar kunderna in i framtiden

Optisk emissionsspektrometer för kemiska analyser av metaller

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Solectro AB håller öppet hus hos den 11-12 September

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Vi säkerställer och tryggar er investering

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

Snabba svar om snabblim

Region Östergötland säkrar vård för en digital framtid

Värmerutor från Mirit Glas

Sprutpistoler från Hansen-Icoma till lackering

Svängningsdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Allkal anställer ny säljare.

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

EMO Hannover, metallbearbetningens centrum

AMADA V-FACTORY – Visuellt Hjalpmedel for Uppkopplad Produktionsovervakning

Etikettlösningar från Knutwall!

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet: utbildning i Miljöinventering

Investerar för specialprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

6000m3

Mässan en språngbräda för fortsatt tillväxt

Tipsa en kollega

0.158