23948sdkhjf

Världens första Mixed Reality-applikation för bilutveckling

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volvo Cars och Varjo, den finska tillverkaren av avancerade Augmented Reality-headset, har skapat världens första Mixed Reality-metod för utvärdering av prototyper, konstruktioner och aktiv säkerhetsteknik.

Samarbetet kommer att fördjupas ytterligare av Volvo Cars Tech Funds beslut att investera i Varjo. Teknikfonden är biltillverkarens riskkapitalfond som investerar i nystartade teknikföretag med hög potential.

Läs också: Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Volvo Cars och Varjo har gjort det möjligt att för första gången köra en riktig bil medan du bär ett Mixed Reality-headset som sömlöst adderar virtuella element eller kompletta funktioner som känns verkliga för både föraren och bilens sensorer, för utvecklingsändamål. Fram till nu har ingen annan biltillverkare kunnat göra detta, skriver de båda företagen i ett pressmeddelande.

Varjo XR-1 headsetet som nu lanseras ger fotorealistisk blandad eller virtuell verklighet med hög upplösning bättre än något annat headset som finns tillgängligt. Som sådant kan XR-1 drastiskt minska tidsramarna för utvecklingsarbetet genom att skapa en ny förmåga att utvärdera funktioner och konstruktioner i det närmaste omedelbart.

Jämfört med föregångaren tillför XR-1 HD-kameror till headsetet och möjliggör Mixed Reality. Detta gör att Volvo Cars designers och ingenjörer kan "köra" framtida bilar och utvärdera alla funktioner i en simuleringsmiljö många år innan de är verklighet, vilket gör det möjligt för företaget att utveckla de säkraste bilarna med den mest förfinade användarupplevelsen.

– Med den här Mixed Reality-metoden kan vi börja utvärdera konstruktioner och tekniker medan de bokstavligen fortfarande är på ritbordet. Istället för det vanliga statiska sättet att utvärdera nya produkter och idéer kan vi testa koncept på vägen direkt. Denna metod ger betydande potentiella kostnadsbesparingar genom att identifiera prioriteringar och eliminera flaskhalsar mycket tidigare i konstruktions- och utvecklingsprocessen, säger Henrik Green, Chief Technology Officer på Volvo Cars.

Läs också: Så här går de stora industriföretagen

XR-1 gör det också möjligt för Volvo Cars ingenjörer att utveckla och utvärdera aktiva säkerhetslösningar mycket enklare. Säkerhetsexperterna har möjlighet att köra riktiga bilar medan de bär XR-1 headsetet på Volvos forskningsanläggningar i Sverige och testar virtuella aktiva säkerhetssystem som införs via Augmented Reality i den verkliga miljön.

Ögonspårningsteknik med mycket hög precision som finns inbäddad i XR-1 gör det enkelt att bedöma hur förarna använder en ny funktion och om de är distraherade på något sätt. Denna teknikbaserade metod för att mäta distraktionsnivåer säkerställer att Volvo Cars kan utveckla nya funktioner utan att orsaka ytterligare distraktion.

– Vår vision har från första början varit att skapa en produkt som sömlöst kan fusionera det verkliga och det virtuella. De otroligt avancerade sätt som Volvo Cars använder XR-1 på visar att Varjos teknik möjliggör saker som tidigare har varit omöjliga. Tillsammans med Volvo har vi inlett en ny era inom professionell Mixed Reality, säger Niko Eiden, grundare och vd för Varjo

Volvo Cars är en föregångare inom bilindustrin när det gäller användning av förstärkt och virtuell verklighet i sitt konstruktions- och utvecklingsarbete. Partnerskapet med Varjo är den senaste och mest avancerade manifestationen av företagets starka position inom detta område. Volvo Cars tror på kraften i smarta samarbeten med ledande teknikföretag för att utveckla nästa generations teknik.

– Varjo är en tydlig ledare inom sitt område. Företagets teknik lovar mycket för framtiden, men erbjuder även tydliga tillämpningar redan i dag för Volvo Cars. Varjo är ett skolboksexempel på den typ av företag som vi vill investera i, säger Zaki Fasihuddin, vd för Volvo Cars Tech Fund.

Mer om: Varjo | Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veckans konkurser – vecka 33

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

En revolution för gjutjärnssvarvning

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sin nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

De digitaliserar beslutsstödet

Den norska godstransportören CargoNet har gått över till digital övervakning av tågvagnarnas hjul. De är mycket nöjda.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dormer Pramet på EMO 2019

Miste ett finger i arbetsolycka

Genombrott i Brasilien för Agab

Tuffa tider för det svenska stålbolaget

AI-projekt stärker Boliden

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Nytt samarbete om digitala tvillingar

Stark gruvnäring gynnar Epiroc

18 juni kunde Epiroc fira sin första födelsedag som börsnoterat företag. Och starten har varit lyckad. Bra fart globalt inom gruvnäringen är en väsentlig anledning till att såväl intäkter som rörelseresultat ökat under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året.

Både upp och ned för metallpriserna

Höga järnmalmspriser lyfter LKAB

”Ökad mångfald är vägen framåt”

Följ oss på LinkedIn

Betydande order till Troax inom delsegmentet automatiserade lager

"Vi har inte sett någon avmattning ännu"

Prestanda där det verkligen är viktigt

Kan protester stoppa SSAB:s planer?

Största affären hittills för Absolent Group

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Här är gruvbolagets nye vd

Laserrök – ett mycket hälsofarligt ämne

Veckans mest lästa!

Lindahl till Infranord

Åkerstedts väljer H&D Wireless IoT-sensor

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Sandvik Coromant förbättrar spårfräsningen

Scania klimatstrejkar

Scania lyfter med lastbilar

Örebro tar upp kampen om elväg

Svenska skruvar till Cern

SSAB minskar antalet visstidsanställda

Sandvik och Volvo Cars minskar antalet medarbetare

Se alla Företagens egna nyheter

Automation från AP&T tar kunderna in i framtiden

Optisk emissionsspektrometer för kemiska analyser av metaller

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Solectro AB håller öppet hus hos den 11-12 September

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Vi säkerställer och tryggar er investering

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

Snabba svar om snabblim

Region Östergötland säkrar vård för en digital framtid

Värmerutor från Mirit Glas

Sprutpistoler från Hansen-Icoma till lackering

Svängningsdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Allkal anställer ny säljare.

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

EMO Hannover, metallbearbetningens centrum

AMADA V-FACTORY – Visuellt Hjalpmedel for Uppkopplad Produktionsovervakning

Etikettlösningar från Knutwall!

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet: utbildning i Miljöinventering

Investerar för specialprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

6000m3

Mässan en språngbräda för fortsatt tillväxt

Tipsa en kollega

0.144