23948sdkhjf

Världens första Mixed Reality-applikation för bilutveckling

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volvo Cars och Varjo, den finska tillverkaren av avancerade Augmented Reality-headset, har skapat världens första Mixed Reality-metod för utvärdering av prototyper, konstruktioner och aktiv säkerhetsteknik.

Samarbetet kommer att fördjupas ytterligare av Volvo Cars Tech Funds beslut att investera i Varjo. Teknikfonden är biltillverkarens riskkapitalfond som investerar i nystartade teknikföretag med hög potential.

Läs också: Lideco får stororder från Volvo Cars

Volvo Cars och Varjo har gjort det möjligt att för första gången köra en riktig bil medan du bär ett Mixed Reality-headset som sömlöst adderar virtuella element eller kompletta funktioner som känns verkliga för både föraren och bilens sensorer, för utvecklingsändamål. Fram till nu har ingen annan biltillverkare kunnat göra detta, skriver de båda företagen i ett pressmeddelande.

Varjo XR-1 headsetet som nu lanseras ger fotorealistisk blandad eller virtuell verklighet med hög upplösning bättre än något annat headset som finns tillgängligt. Som sådant kan XR-1 drastiskt minska tidsramarna för utvecklingsarbetet genom att skapa en ny förmåga att utvärdera funktioner och konstruktioner i det närmaste omedelbart.

Jämfört med föregångaren tillför XR-1 HD-kameror till headsetet och möjliggör Mixed Reality. Detta gör att Volvo Cars designers och ingenjörer kan "köra" framtida bilar och utvärdera alla funktioner i en simuleringsmiljö många år innan de är verklighet, vilket gör det möjligt för företaget att utveckla de säkraste bilarna med den mest förfinade användarupplevelsen.

– Med den här Mixed Reality-metoden kan vi börja utvärdera konstruktioner och tekniker medan de bokstavligen fortfarande är på ritbordet. Istället för det vanliga statiska sättet att utvärdera nya produkter och idéer kan vi testa koncept på vägen direkt. Denna metod ger betydande potentiella kostnadsbesparingar genom att identifiera prioriteringar och eliminera flaskhalsar mycket tidigare i konstruktions- och utvecklingsprocessen, säger Henrik Green, Chief Technology Officer på Volvo Cars.

Läs också: Produktionsstopp för Volvo Cars och Scania

XR-1 gör det också möjligt för Volvo Cars ingenjörer att utveckla och utvärdera aktiva säkerhetslösningar mycket enklare. Säkerhetsexperterna har möjlighet att köra riktiga bilar medan de bär XR-1 headsetet på Volvos forskningsanläggningar i Sverige och testar virtuella aktiva säkerhetssystem som införs via Augmented Reality i den verkliga miljön.

Ögonspårningsteknik med mycket hög precision som finns inbäddad i XR-1 gör det enkelt att bedöma hur förarna använder en ny funktion och om de är distraherade på något sätt. Denna teknikbaserade metod för att mäta distraktionsnivåer säkerställer att Volvo Cars kan utveckla nya funktioner utan att orsaka ytterligare distraktion.

– Vår vision har från första början varit att skapa en produkt som sömlöst kan fusionera det verkliga och det virtuella. De otroligt avancerade sätt som Volvo Cars använder XR-1 på visar att Varjos teknik möjliggör saker som tidigare har varit omöjliga. Tillsammans med Volvo har vi inlett en ny era inom professionell Mixed Reality, säger Niko Eiden, grundare och vd för Varjo

Volvo Cars är en föregångare inom bilindustrin när det gäller användning av förstärkt och virtuell verklighet i sitt konstruktions- och utvecklingsarbete. Partnerskapet med Varjo är den senaste och mest avancerade manifestationen av företagets starka position inom detta område. Volvo Cars tror på kraften i smarta samarbeten med ledande teknikföretag för att utveckla nästa generations teknik.

– Varjo är en tydlig ledare inom sitt område. Företagets teknik lovar mycket för framtiden, men erbjuder även tydliga tillämpningar redan i dag för Volvo Cars. Varjo är ett skolboksexempel på den typ av företag som vi vill investera i, säger Zaki Fasihuddin, vd för Volvo Cars Tech Fund.

Mer om: Varjo | Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

IF Metall: Utredningen borde samla damm i ett arkiv

Tillverkare för gruvindustrin storvarslar i Sverige

Höganäs varslar och stoppar produktionen

Gnotec växer med ny kund – tillverkare av premiumfordon

SKF:s fabriker ska bli helt koldioxidneutrala 2030

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Premiär för ny industrimässa: Smart Manufacturing

Nya rullkedjor och kedjehjul boostar kedjedrivare

Processteknik-mässan flyttas

De ska producera apatit från gruvavfall

Metallkonstruktioner i sjukvårdens kamp mot corona

Nu börjar plåtindustrin ana en ljusning 

Koldioxidfri elkraft plus lokal järnmalm blir koldioxidfritt stål

Gnosjö Automatsvarvning nomineras till årets klimatpris

Jättemässan ställs in – nästa hålls 2022

Gruvjättens fabriksbyggnad utrymd efter brand

Smaken på grundvattnet avslöjar värdefulla fynd

LKAB satsar på underhåll och bergförstärkning

Vad gäller egentligen för CE-märkning?

Investering i nytt skärsystem – ska stå starka efter coronan

Stororder från kopparjätte

Extrema förhållanden för maskinerna på smältverk

Big Kaiser vann Global Industry Award 2020

Europeiska stålmarknaden kämpade redan innan corona

Misstänkt arbetsmiljöbrott på LKAB:s område

Dacke Industri förvärvar LGL Construction

Ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

Din maskin - det blev ingen mässa

Robotar gör armeringskorgar

Nytt ljus på järnmalmen i Norrbotten

Produktionen ligger nere i Kirunagruvan

Svenska Fönster tar över aluminiumproducent

Lego- och prototyptillverkaren satsar högt

Eurobattery Minerals förvärvar gruva i Finland

EAB ser ljust på framtiden och bygger ut

LKAB Wassaras borrhammare svarvas i Okuma

Mötesplats för europeisk stålindustri hålls i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Coromatic fokuserar på hållbar och fossilfri reservkraft

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Ett partnerskap som genererar innovationer

ELD- nytt nummer av JUMOs tidning Sensors+Automation

Aero Materiels digitaliseringsresa

Fuktskyddande emballage för plan och korrugerad plåt

JMHZ2 – gripdonet som ger roboten ett lyft

Transportskydd för metallplåt - Dipack® topp- och bottenskyd

Rullformning eller Strängpressning? Vad är bäst?

Laserutrustning för rengöring av rotationssymmetriska delar

Formsprutning i metall skapar möjligheter!

Webbinar: Oförstörande provning på komponenter och produkter

Nanotecs hybrid linjärställdon är det perfekta valet

Anders Jonsson ny VD för Oerlikon Balzers

Rörmärkning !

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

norelems pendelstöd med automatisk återgång

Areco Direct tillsätter regionsäljchef i Stockholm

Dricksvatten bör kontrolleras minst vart tredje år

RS introducerar frekvensomformare industriell automation

Hydroscands smidiga tryckluftslang - nu i butik och webbutik

Motordrivna membranpumpar för industrin

Rullformade profiler enligt IATF 16949 för fordonsindustrin

Webbutbildning i maskinsäkerhet

Tipsa en kollega

0.109