23948sdkhjf

Salvagnini digitaliserar fabriken

Den 15-16 maj bjöd 13 företag i småländska Värnamo gemensamt in kunder och andra besökare till Öppet Hus i sina lokaler. Det var åter dags för Värnamo Industriexpo.

Alla deltagande företag ligger i framkant när det gäller teknik och utveckling inom sina områden, såsom automation, mätutrustning, styrsystem, programvaror, skärande bearbetning, plåtbearbetning, plastbearbetning, matningsutrustning, maskinrenovering, begagnade maskiner med mera.

Metal Supply var på plats under de båda dagarna och besökte bland annat Salvagnini Scandinavias kontor på Bredasten i Värnamo.

Ricky Hansson, Head of Process Application vid företagets italienska huvudkontor, höll en intressant presentation av företagets koncept "Smart Factory". Ricky Hansson är en långvägare i koncernen som tidigare arbetade i företagets svenska och senast i den amerikanska verksamheten under många år.

Numera bor och jobbar han i Italien.

"Smart Factory" går ut på att digitalisera fabriken för att göra den smartare, bättre och framförallt autonom. Konceptet är fokuserat på att spara tid, material och energi.

Systemet ska vara självlärande, detta innebär att desto längre systemet har varit i drift desto bättre blir det. Det ska i slutändan skapa erfarenhet liknande en mänsklig individ och bli bättre, mer erfaren med åren.

– Det är smarta algoritmer som driver systemet. Dessa ska kunna skapa en optimal och harmonisk process för både människa och maskin, sade Ricky Hansson

– Några av algoritmerna som används är kluster-algoritmer. Klustring är en metod för oövervakad inlärning och är en vanlig teknik för statistisk data-analys som används inom många områden, det används till exempel inom polis-väsendet för ansiktsigenkänning, ett dator-program som kan identifiera eller verifiera en person från en digital bild eller en video-bildruta. Även inom cancerforskning används det för att kunna känna igen mönster vid olika behandlingar och mediciner, sade Ricky Hansson.

Systemet använder sig också av en så kallad Digital Tvilling. Det är en exakt avbildning av en maskin eller fabrik i en virtuell miljö.

Den fysiska maskinen förser sin digitala tvilling med data. Data både vad det gäller maskinens tillstånd och hälsa, samt data för hur maskinen har presterat i form av cykel-tider, kvantiteter med mera.

Insamlad data är sedan aggregerad och används av den virtuella Digitala Tvillingen för att autonomt optimera produktion och flöde på bästa sätt. Den virtuella tvillingen kör igenom produktionen som är planerad för imorgon i ett antal olika scenario och tar beslut om körplanen.

Detta innebär att de gör alla misstagen i en virtuell miljö istället för att göra dem i produktionsflödet när det är för sent. Den information som överförs från den materiella maskinen till den digitala tvillingen kan gälla allt som är mätbart: prestanda, energiförbrukning, temperaturer, flaskhalsar och annat.

I "Smart Factory" finns det också ett system som använder sig av RFID-teknik, med detta system går det att lokalisera och mäta allt gods och alla aktiviteter som pågår i realtid.

Genom det identifieras problem och optimeringar kan ske direkt i nutid. Till exempel går det att stötta alla mänskliga resurser och ge dem fokuserad träning om det går att se att resultatet inte ligger på samma nivå som andra i teamet.

– Det här balanserar människors kunnighet och ger dem de rätta verktygen för att utföra jobbet, sade Ricky Hansson.

– Industrin måste satsa på att utveckla sina anställda, få dem till en helt annan nivå, arbetsuppgifterna i den framtida fabriken för den mänskliga individen kommer att se helt annorlunda ut, framförallt vara mindre repetitiva och mer intressanta. Jag har tyvärr sett att de industritekniska utbildningarna i Sverige har blivit satt lite åt sidan, detta måste förändras så att svenska entreprenörer kan fortsätta att vara innovativa och stanna i världens topp fem vad gäller produktionsteknik och automation, sade Ricky Hansson.

– Det handlar om att digitalisera för att överleva, framtidens valuta är tid. Det gäller att vara klar i huvudet när man gör en nyinvestering, tänka på och planera för framtiden i både människa och maskin, vara säker på att ny-investeringen är en bricka i spelet som ska kunna stötta en framtida digitalisering. Gör inte en investering bara för att addera kapacitet eller ersätta en äldre maskin, gör en investering som kan ge en konkurrensfördel eller andra fördelar, som kan skapa en paradigm-förändring för ditt företag och ta det till en helt ny dimension, under min tid i USA var talesättet ”Go Big Or Go Home”, sade Ricky Hansson.

Med hjälp av "Smart Factory" och digitaliseringskoncept samt smarta algoritmer kan outputen ökas med upp till 20-30 procent, utan att investera i ny utrustning. Bara genom att tänka logiskt och skapa en virtuell modell som kan testköra innan de släpper produktionen till den fysiska miljön enligt företaget.

– Vi har under våren kört två pilot-projekt på sådana här anläggningar i Sverige. Det ena företaget har egna produkter och det andra är en underleverantör, sade Ricky Hansson.

– Det finns mycket kvar att utveckla, många möjligheter som vi fortfarande utforskar, men systemet som det står idag kommer redan nu att ge klara positiva utfall för de företagen som är villiga att investera. Som regel så ska man fokusera på att starta smått och sedan skala ut efter hand till hela fabriken, därför är det viktigt att välja rätt partner när man gör en ny-investering, en partner som redan nu forskar i att skapa en autonom miljö där fabriken har befogenhet att ta egna beslut utan mänsklig inblandning, sade Ricky Hansson.

När Metal Supply pratade med Ricky Hansson efter presentationen blev vi också utlovade ett företagsbesök vid en av dessa anläggningar. Så vi lovar att återkomma kring det här i fler reportage framöver.

Salvagnini Scandinavia grundades 1988 och är ett helägt dotterbolag inom Salvagninigruppen.

Företaget tillverkar flexibla automatiska maskiner inom tunnplåtsbearbetning, allt ifrån standard ”Stand-alone”-maskiner till helt kundanpassade FMS-system.

Salvagnini Scandinavia ansvarar för försäljning, marknadsföring, service och installation av Salvagninis produktprogram i Skandinavien.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094