23948sdkhjf

Tunnare stål – men starkare

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

God miljövård leder till bra affärer. Det är SSAB:s budskap på den kommande Baumamässan där företaget vill dra sitt strå till stacken genom att tillhandahålla höghållfast stål som håller nere vikten, förbättrar bränsleekonomin och förlänger livslängden.

Inte minst inom bygg och anläggning pågår en ständig jakt på onödig vikt. Det kan röra sig om en krans mastkonstruktion, skopan till en gräv- eller lastmaskin eller tråget till ett lastfordon.

SSAB har länge stått i främre ledet för att hitta stålkvaliteter som är lätta, starka och hållbara. På årets Bauma får besökarna i företagets monter titta närmare på konstruktionsstålet Strenx 1100 Plus avsett för bland annat lyftutrustning samt slitstålet Hardox 500 Tuf som exempelvis används i skopor och lastbilsflak.

Strenx-familjen består av kvaliteter från 600 till 1 300 Mpa som gör det möjligt att minska en konstruktions vikt med upp till 40 procent, enligt tillverkaren. Det senaste tillskottet är 1100 Plus, ett varmvalsat och höghållfast bandstål som utlovas fungera väldigt väl vid svetsning och bockning.

Svetsfogarna blir extremt starka, något som bidrar till att vikten kan hållas nere utan att prestanda försämras i samband med transport och lyft. Med lägre vikt följer också minskad bränsleförbrukning och mindre miljöbelastning. Det här tillskottet till 1100 Mpa-sortimentet har till stor del utvecklats på grund av önskemål från företag verksamma inom transport och lyft, säger David Diaz Blanco.

När vi talar om avancerade konstruktionsstål kan svetsfogarna vara en svag länk. Med Strenx 1100 Plus elimineras praktiskt taget dessa svagheter tack vare en optimal kombination av hållfasthet och seghet i det svetsade och värmepåverkade området. Hållfastheten i svetsfogen är till och med högre än i ursprungsmaterialet Strenx 1100.

Produkten levereras i tjocklekar mellan fyra och åtta millimeter, bredder upp till 1 600 millimeter och längder upp till 13 000 millimeter.

Lämpliga applikationer är, enligt David Diaz Blanco, lyftanordningar som kranar, samt lättare transportlösningar och avancerade konstruktioner som kräver matchande hållfasthet i svetsfogarna.

Resultatet blir kranar som når högre, släpvagnar som tar mer nyttolast och lastbilar som använder mindre bränsle.

SSAB tar också med sig det mer beprövade slitstålet Hardox 500 Tuf som Metal Supplys syskonsida Leveranstidningen Entreprenad kunde presentera redan i slutet av 2017.

Läs mer här.

Inför den tyska jättemässan har SSAB tagit in synpunkter från bland annat den österrikiske skoptillverkaren Winkelbauer som tidigt fick en möjlighet att testa det nya materialet.

Vi talar nu om för våra kunder att de kan välja mellan att göra skopan lättare och få samma livslängd som tidigare, eller använda Hardox 500 Tuf med samma dimensioner som tidigare för att få avsevärt längre livslängd och minskade kostnader tack vare längre serviceintervaller, säger Winkelbauers vd Michael Winkelbauer.

Enligt tillverkaren är Hardox 500 Tuf den första slitplåten med hårdheten 500 Brinell (HB) som har egenskaper jämförbara med konstruktionsstål. Resultatet utlovas vara hög hållfasthet, extrem hårdhet och garanterad seghet, vilket bland annat ska märkas i form av 70–100 procent längre livslängd än konventionellt AR-stål med 400 HB, samtidigt som skyddet mot bucklor är kraftigt förbättrat.

Bytet av stålkvalitet har för Winkelbauer bland annat resulterat i att lastskopor kunnat tillverkas med 10–16 procent lägre tjänstevikt utan att livslängden försämrats. Det gör att lastvolymen kan öka med 6–10 procent vid samma totalvikt.

För att uppfylla en speciell kunds önskemål konstruerade Winkelbauer en skopa som gör att operatören kan fylla en lastbil till den maximala kapaciteten på 24 ton med bara tre skoplaster, något som innebär att varje lastningscykel förkortas med 25 procent.

Hardox 500 Tuf kan svetsas och bearbetas med samma slags utrustning som används för andra Hardox-stålsorter. Rekommendationerna om bockbarhet är desamma som för Hardox 450.

Innan det gick i produktion experimenterade vi med materialet och testade svetsegenskaperna. Eftersom det är viktigt att minska svetsarna för att minimera produktionskostnaderna och få bättre prestanda, har vi analyserat slitmönstren och modifierat utformningen och konstruktionen av våra skopor för att få mesta möjliga nytta av de mekaniska egenskaper som Hardox 500 Tuf erbjuder, säger Michael Winkelbauer.

Mer om: Bauma 2019 | SSAB
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Tillverkare ökar kapaciteten

Sunfab etablerar dotterbolag i Asien

1

SKF investerar 450 miljoner kronor i tillverkning av spårkullager

Få maximal produktivitet och bästa möjliga resultat i svarvningen

CoroPlus ToolPath för programvaran PrimeTurning har uppdaterats och gör nu operationer och planeringsprocesser ännu snabbare.

Tillverkare varslar 13 medarbetare

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Det här är vår absolut största investering hittills"

Sandvik slutför förvärv i Kanada

Sandvik har nu slutfört förvärvet av kanadensiska Newtrax och kan därmed förstärka sin digitala verktygslåda med teknologi för trådlös uppkoppling i gruvmiljö.

Han blir chef för affärsområde Smältverk på Boliden

ProfilGruppen nyinvesterar i småländska Åseda

"Tillväxten planar ut"

Satsningen på AM har aldrig varit större än nu

Nomo förvärvar

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

Veckans mest lästa!

Brokk växlar upp i USA

Systerföretagen Brokk och Aquajet Systems öppnar ett gemensamt demonstrations- och servicecenter i St Joseph, i den amerikanska delstaten Missouri.

Rekord i maj: Sveriges snabbaste cisternreparation?

ABB-teknik bidrar till Sveriges största solcellspark

Nu tar Sparbanken Skånes Solcellspark i Sjöbo över titeln som Sveriges största solcellspark. ABB-teknik är med och gör det möjligt.

"Vi har haft en väldigt bra tillväxt de senaste åren"

Veckans konkurser – vecka 24

Följ oss på LinkedIn

"Vi har ingen avsikt att bli en i mängden"

Säkerheten inom laserprocessen är en viktig och global fråga

Ziwa Mekanisk Tillverkning investerar

Oerlikon Balzers har invigt två nya beläggningscenter i Sverige

De skapar den digitala fabriken

Över 1 000 olycksfria dagar

Svenska industriföretag redo för 5G

Nederländerna: Så mycket sänker elbilar vinsten

Elektroautomatik utökar med ny konsultchef

Pirtek drar på

Veckans mest lästa!

Haldex får ny vd

Stålåret 2019: Vart är vi på väg?

Internationell gruvkonferens hålls i Sverige

Sverige är inte så bra på innovation

Veckans mest lästa!

Se alla Företagens egna nyheter

Öppettider under sommaren

Så fick BH Svets snyggare finish på svetsfogarna

Har du tillräcklig kapacitet? Hos Hosta Industries har vi fått mer ...

... och vinnaren är:

EC-fläktar med integrerad effektfaktorkorrigering

Kolla in vår nya video om hur Plasmabehandling kan hjälpa dig att limma svårlimmade plaster lättare!

Första Xact Metal 3D-skrivaren i Europa hos Protech

I både industriföretag och Formel 1-team är ett bra teamwork avgörande för att nå framgång

FJERO får en stororder på Skidding-cylindrar som ska till Ryssland

3D-scanner från ShapeGrabber!

Stora förbättringar och framsteg i Lesjöfors China

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Hygienisk , exakt och robust tryckgivare - JUMO TAROS S46 H

Marincylinder: 2-stegs teleskop

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

Handutrustning från Gema hos Hansen-Icoma

Vindkraftsindustrin - WILLBRANDT Gummiteknik

Leverantör till svensk industri

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

Rekord i maj: Sveriges snabbaste cisternreparation?

Lyckad investering!

Motordrivna membranpumpar för industrin

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

Lovande produktnyhet

Leverans av pressutrustningar till kund

Tipsa en kollega

0.166