23948sdkhjf

Volvo Cars sätter stopp

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Det ska inte gå att köra hur fort som helst i en Volvo – nu inför personbilstillverkaren en begränsning i alla bilar. Människor förstår helt enkelt inte hur farligt körning i höga hastigheter är.

Från och med 2020 ska det inte gå att köra fortare än 180 kilometer i timmen i en Volvo – Volvo Cars uppger i ett pressmeddelande att man kommer att begränsa topphastigheten i sina bilar.

Läs också: Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Syftet uppges vara att belysa riskerna med körning i höga hastigheter.

– Tack vare vår forskning vet vi vilka problemområdena är när det gäller att eliminera allvarliga personskador och dödsfall i våra bilar. Och även om en begränsning av bilens topphastighet inte är någon universallösning så är det värt att genomföra detta om det så bara räddar ett liv, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef, i pressmeddelandet.

Enligt Volvo Cars är ambitionen i deras Vision 2020 osedvanligt ambitiös –ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020.

Företaget inser samtidigt att det inte räcker med enbart teknik för att nå nollvisionen och uppger att man därför breddar visionen, så att även förarens beteende inkluderas.

Läs också: Drivremmar problembarn för Volvo

Volvo Cars hänvisar till forskning som ska ha identifierat tre kvarstående ”säkerhetsluckor”: rattonykterhet, distraktion samt att köra i höga hastigheter.

Enligt Volvo Cars spelar det sistnämnda en mycket framträdande roll – i pressmeddelandet noterar företaget att fortkörning fortfarande är en av de vanligaste orsakerna till att människor i västvärlden dör i trafiken.

Företaget slår också fast att problemet inte kan lösas enbart med säkerhetsteknik och smart utformad infrastruktur.

– Människor förstår helt enkelt inte hur farligt körning i höga hastigheter är. Vi förstår farorna med ormar, spindlar och höga höjder. Det kan man inte säga om förståelsen för riskerna med att köra i höga hastigheter, säger Jan Ivarsson, en av Volvo Cars ledande experter på säkerhet, i pressmeddelandet.

Läs också: Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

Han uppger att människor ofta är dåliga på att anpassa hastigheten efter trafiken och den egna förmågan som förare.

– Vi behöver stödja bättre beteende och hjälpa människor att inse och förstå att körning i höga hastigheter är farligt.

Hastighetsbegränsningen är dock bara en del i arbetet inom ramen för Vision 2020.

Volvo Cars uppger att man också undersöker hur en kombination av smart hastighetsstyrning och geofencing automatiskt skulle kunna begränsa hastigheterna i närheten av skolor och sjukhus i framtiden.

– Vi vill starta en diskussion om huruvida biltillverkare har rätt eller till och med en skyldighet att installera teknik i bilarna som förändrar förarens beteende, för att ta itu med sådant som fortkörning, rattonykterhet eller distraktioner. Vi har inget entydigt svar på den frågan, men vi anser att vi bör gå i bräschen för en diskussion om detta och vara en pionjär. säger Håkan Samuelsson.

Mer om: Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Assa Abloy köper stor industritillverkare

Industrilås fördubblar kapaciteten i Nässjö

Female Focus på Elmia

Shape vinner Swedish Steel Prize 2019

Här är fredagens finalister

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Vår investering på 60 miljoner blir en referensanläggning"

Jobro ökar kapaciteten

Nu är det dags för semifinaler i Ungdoms-SM i CNC-teknik

SEM varslar i Åmål

"Vi har en plan att stärka verksamheten med hjälp av automation"

SSAB är först i världen

Han blir ny toppchef på Rise

Det anrika bruksföretaget varslar

Här är Saabs nya störkapsel för elektronisk attack

Maskintillverkaren Spitze investerar

Scania skapar en win-win situation ihop med SPM Instrument

GLS Industries ska bli Europas ledande aktör inom plåtbearbetning

Nibe gör ett nytt förvärv

Zander & Ingeström är nära en storaffär

Vännäs Verkstad tredubblar kapaciteten

Outokumpu växer i Storfors

Verkstadsföretaget varslar

Framtidstron avtar bland underleverantörer

SKF förvärvar

Nytt namn och nya affärer

Tre företag går ihop och skapar nyckelspelare inom digitalisering

Atlas Copco köper företag

Saltängen öppnar filial i Stockholm

Europas viktigaste plattform för AI prisad

Nu är SKF:s förvärv av AI-företaget Presenso i hamn

Stefan Widing tillträder som ny vd för Sandvik den 1 februari 2020

Automationsföretaget Rollco får ny försäljningschef

"Vi är för dåliga på att kommunicera"

Nibe köper företag med 340 medarbetare

Munters tar en affär värd 240 miljoner

Epiroc anpassar arbetsstyrkan

Se alla Företagens egna nyheter

Skruvtryckfjädrar avlastar bekymren

Har du koll på din produktion?

Högkvalitativ Fatpump från FLUX

Utveckla ert ledningssystem - Webbinarium 6 december

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Ny kolfiber 3D-printer lanseras på Elmia SubContractor

Colly Components breddar sitt program av rostfria blindnitar

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

Högkvalitativ Fatpump från FLUX

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Lite snack och mycket verkstad i Gnosjöregionen!

Protech satsar stort på metall

Idag slår portarna till Elmia Subcontractor upp

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Floatglas – Materialet som används överallt

Järn och metall lack sprutmålning utstyr

SCHUNK utökar med ny kompetens!

Tryckande gasfjädrar och tillbehör från Titgemeyer

PTFE-kompensatorer från WILLBRANDT

Mångsidigt alternativ för djupare spår

Welser Profiler på Elmia Subcontractor 2019

Möt Interal på Elmia Subcontractor 12-15 november!

Let´s Go Electric!

Tipsa en kollega

0.158