23948sdkhjf

Malmbanan smörjs för mindre slitage?

Slitaget på de svenska järnvägsrälsen kan minska med 60 procent tack vare smörjning av rälsen med friktionskontrollerande produkter.

Det visar ny forskning vid Järnvägstekniskt centrum på Luleå tekniska universitet. De nya forskningsresultaten kan innebära att Trafikverket nu inför ett smörjsystem på Malmbanan, vilket är den järnvägslinje som har Europas tyngsta tågtrafik.

Malmbanan är en cirka 500 kilometer lång järnvägslinje som går mellan Narvik och Luleå, egentligen Riksgränsen-Boden, och är en av världens äldsta malmjärnvägar. Den del som går i Norge mellan Riksgränsen och Narvik heter officiellt inte Malmbanan utan Ofotbanen.

Idag finns en efterfrågan på mer spårkapacitet. För att uppnå det, utan att införa dubbelspår, måste axelbelastningen eller antalet tåg ökas. Det minskar spårens livslängd och ökar underhållskostnaderna.

– Den variant av friktionskontrollerad smörjning som kan bli aktuell för Malmbanan är ett så kallat Top-of-the-Rail system, en tågburen variant istället för en dyrare stationär lösning kopplad till själva banan. Det ger minskad sprickbildning och mindre buller eftersom friktionen minskar, säger Saad Ahmed Khan, doktorand inom drift- och underhållsteknik på Järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet.

Systemet TOR-FM, Top-Of-Rail Friction-Modifier, har testats i andra länder med goda resultat. Men Saad Ahmed Khan ser även risker:

– Med för mycket smörjning kan bromssträckorna bli för långa.

Fältresultaten i form av friktionsmätningar med hjälp av en handhållen tribometer har visat att TOR-FM:s friktionsminskning sammanfaller med minskat slitage och kan ha en signifikant effekt på den effektiva smörjsträckan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125