23948sdkhjf

Allt du vill veta om nya Polestar 2

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Med avtäckningen av nya Polestar 2 har företaget tagit nästa steg i sin utveckling som det elektriska prestandamärket. Polestar 2 är den nya, helt elektriska sedanen med fastback-kaross som gör eldrivna prestandabilar tillgängliga för en bredare och alltmer progressiv publik.

Bilen erbjuder avantgardistisk design och en unik kundupplevelse i segmentet kompakta elektriska premiumbilar. Polestar 2 är den första elbilen att konkurrera på marknaden runt Tesla Model 3, med ett prisintervall som startar på riktpriset 39 900 euro. De första 12 månaderna av produktionen kommer riktpriset för lanseringsversionen att vara 59 900 euro.

Läs också: Ska leverera verktyg till Volvo Cars prestigemärke

– Polestar 2 är vår första renodlade elbil och första volymmodell. Allt kring bilen har utformats och konstruerats med passion och engagemang. Som ett elektriskt prestandamärke och genom den kommande lanseringen av helt elektriska bilar är Polestar fast beslutet att ta itu med världens utmaningar när det gäller luftkvalitet. Polestar tillverkar elektriska prestandabilar som är fantastiska att äga och köra, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar. 

Polestar 2 är en femdörrars fastback med två elmotorer och en batterikapacitet på 78 kWh, vilket kommer att kunna ge en riktad räckvidd på 500 km, och bilen är byggd på Volvo Car Groups anpassningsbara CMA-plattform (Compact Modular Architecture). Batteriet med dess 27 moduler är integrerat i golvet, vilket bidrar till att göra chassit mer vridstyvt samtidigt som det sänker bilens buller- och vibrationsnivåer (NVH) – vägbullret har sänkts med 3,7 dB jämfört med ett konventionellt chassi.

Polestar kommer att besvara den viktiga frågan om hur Polestar 2 kan laddas med en smart, bekväm och omfattande strategi. Med en uppkopplad digital lösning som är tillgänglig både i bilen och på mobila enheter skapar Polestar strategiska samarbeten för att ge Polestar 2-ägare enkel och problemfri tillgång till världens största nätverk av offentliga laddstationer.

För Polestar är prestanda centralt för hela körupplevelsen. Den elektriska AWD-drivlinan i Polestar 2 levererar 300 kW (408 hk) och 660 Nm. Detta kan översättas till en acceleration från 0–100 på mindre än 5 sekunder.

Läs också: Teslas konkurrent börjar bygga fabriken

Det dynamiska standardchassit kan förbättras med Performance-paketet, som förbättrar kördynamiken med Öhlins-dämpare, Brembo-bromsar och unika 20-tums smidda fälgar. Polestars karakteristiska guldfärgade säkerhetsbälten, bromsok och ventilkåpor är visuella detaljer som skvallrar om bilens imponerande prestanda.

För att ytterligare befästa den roll av teknisk spjutspets som Polestar har inom Volvo Car Group är Polestar 2 dessutom en av de första bilarna i världen med ett integrerat infotainmentsystem från Android. Att bilens system är Android-baserade ger en solid och anpassningsbar digital miljö för såväl appar som fordonsfunktioner. Det gör även att inbäddade Google-tjänster för första gången blir tillgängliga i en bil – inklusive Google Assistant, Google Maps med stöd för elfordon och Google Play Store. Naturlig röststyrning och en ny 11-tums pekskärm används för interaktionen med det nya gränssnittet.

Tillsammans med Polestars uppkopplade tjänster som upphämtning och leverans möjliggör telefonen som nyckel-tekniken både bildelning och en mer integrerad ägarupplevelse. Tekniken gör även att Polestar 2 detekterar föraren på håll. Smarta funktioner som förstorad grafik i kombiinstrumentet gör att föraren enkelt kan se laddningsstatus och räckvidd innan denne stiger in i bilen. Polestar 2 kan även förutse förarens nästa steg för att skapa en sömlös upplevelse med en förkonfigurerad kupé och snabbstartssekvens.

Maximilian Missoni, designchef på Polestar:

Läs också: Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

– Vi beslutade oss för att tillföra segmentet något nytt. Vår avantgardistiska design har utvecklats från Polestar 1 och fått ett djärvare uttryck med mer edge. Vi har även designat en standardinteriör med progressiva textilier som kommer att tilltala den framsynta publik som kommer att prenumerera på Polestar 2.

Bland design-LED-funktionerna återfinns Pixel LED-strålkastare och rörelsestyrd belysning, som möjliggör en unik välkomstsekvens, Polestars ramlösa now-signature-backspeglar och den unika belysta Polestar-logotypen som speglas i bilens panoramasoltak.

I likhet med övriga bilar från Polestar kommer Polestar 2 endast att kunna beställas online. Riktpriset för lanseringsversionen av Polestar 2 är 59 900 euro. Priset för att prenumerera på bilen kommer att offentliggöras vid ett senare tillfälle. Förbeställningar kan göras redan nu på polestar.com. Tillverkningen av Polestar 2 startar i Kina i början av 2020 för globala marknader och i såväl vänster- som högerstyrt utförande.

Polestar 2 kommer att premiärvisas för allmänheten vid den internationella motormässan i Genève i mars. Därefter ger sig Polestar 2 ut på en global roadshow i Europa, Nordamerika och Kina under 2019. Polestar 2 kommer även att finnas tillgänglig i det nätverk av Polestar Spaces som öppnar inom kort och där potentiella kunder kan se och provköra bilen.

Några av de marknader där Polestar 2 lanseras först är Kina, USA, Kanada, Belgien, Tyskland, Nederländerna, Norge, Sverige och Storbritannien. Andra marknader som kan bli aktuella för en framtida marknadsutvidgning är under utvärdering.

Mer om: Polestar
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Götene Ufo ökar produktiviteten

Nevs ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono Motors som har valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260 000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

Den tunga maskininvesteringen är driftsatt och går för fullt

LKAB är inne i en intensiv prospekteringsfas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Bågenfelt & Hellström väljer Mazak – igen

”Det här är en maskin att växa med."

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare – topp 10

Svenskutvecklad linjärgivare för valsgapsmätning inom stål- och metallverk

Ökad vinst för ProfilGruppen

ABB:s vd Ulrich Spiesshofer avgår

Robotteknik Automation Vetlanda köps upp

Gruvan – framtidens energilager

Att lagra energi blir allt viktigare i framtiden. Nedlagda gruvor kan vara lösningen. Nu letar Pumped Hydro efter tio lämpliga platser för fullskaleanläggningar, samt en pilot i Sverige.

De köper gruva för 7,4 miljarder – kontant!

Legotillverkaren Kalmar Rostfria ökar kapaciteten

Legotillverkare ökar kapaciteten

Allkal tar hem en maskinaffär hos Leine Linde i Strängnäs

Borga Plåt får ny vd

Produktnyheter väckte stort intresse på Kukas automationsdagar

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

Xylem inviger ny testanläggning

Veckans konkurser – vecka 15

BE Groups vd säger upp sin anställning

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Sandbergs Maskinbearbetning ökar mätkapaciteten kraftigt

Midroc satsar för att möta morgondagens industri

Still stärker sin marknadsposition i Norden

Tibnor i Köping investerar i en trumlingsbläster

Leax blir starkare genom delning

Domen mot Boliden är klar

KTH kickar igång ny distansutbildning

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Sikama introducerar en ny termisk massflödesmätare

Ny programdirektör för SIP STRIM

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Fyra digitala inspektioner på två veckor

Stort sug efter fordonsfjädrar i Ryssland

Extrainsatta kurstillfällen i juni

Partikel & ytrenhet samt vattenrenhets dag!

Möt oss på Control 2019 i Stuttgart!

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Effektivisera produktionen med DATRONs multi-talang!

Hur skyddar ni er mot farliga partiklar i inandningsluften?

Nedräkningen har börjat!

Weintek HMI för extern skärm!

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

PMC Cylinders: Mobila cylindrar – Vår hemmaarena, har visats på Bauma

Ny robotcell på Interal!

KmK Instrument introducerar banbrytande mätning av dimensioner

Varför använda mikrovågsgivare?

Behöver du kontrollera dricksvatten i samband med fastighetsköp?

Hitta din CNC maskin hos Carlstad Machinetools!

Vertikalsvarv för storproduktion

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

ZEISS expanderar!

Hög acceleration och låg cogging

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Vad är mekanisk provning?

Tipsa en kollega

0.124