23948sdkhjf

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Framsteget kan bana väg för autonoma mindre farkoster som drönare och robotar, men också hjälpa fordonsindustrin till bättre lönsamhet.

Dagens lidar-teknik kostar tiotusentals kronor, väger runt ett kilo och konsumerar flera watt. KTH-forskarnas version spelar i en helt annan liga. Deras lidar kostar i storleksordningen 100 kronor styck givet större tillverkningsvolymer, väger några gram (med kringutrustning) och förbrukar runt 100 milliwatt.

Läs också: Finbesök i Södertälje

Carlos Errando-Herranz, postdoktor på KTH, är en av forskarna bakom den nya lidar-tekniken. Han berättar att exakt kostnad alltid är lite svår att uppskatta eftersom den är avhängig de volymer som produceras.

– Vi använder emellertid samma produktionsteknik som vid tillverkningen av accelerometrar och gyro till smarta mobiltelefoner. Det gör att kostnaden kan bli riktigt låg i stora volymer. Accelerometrar kostar idag långt under en euro styck.

Läs också: KTH och Scania i samarbete

En tusendel av den ursprungliga vikten, ungefär samma förhållande när det kommer till så väl prislapp som effektförbrukning. Gott så. Men vad får KTH-forskarnas lidar för konsekvenser? Att det nu går att göra fler farkoster självflygande eller självkörande? Som robotar och drönare. Skulle det gå att kunna ha en drönare med en hjärtstartare som själv kan hitta till patienter, till exempel i någon av Sveriges skärgårdar? Om ingen människa behöver fjärrstyra drönaren finns en relevant ekonomisk besparing att göra.

– Absolut. Robotar och drönare är möjliga tillämpningsområden. Även för självkörande bilar är dagens lidar för kostsam. Fordonsbranschen är mycket kostnadskänslig. Andra möjligheter är ansiktsigenkänning för smarta mobiler, som Apples Face ID, säger Kristinn B. Gylfason, universitetslektor på KTH och Carlos Errando-Herranz handledare.

Tekniken i forskarnas lidar kallas för micro-electromechanical optical beam steering, vilket kan översättas till mikroelektromekanisk optisk strålstyrning på svenska. Men vad är skillnaden mellan KTH-forskarnas lidar och den traditionella?

– En traditionell lidar bygger på att man monterar en serie av lasrar på ett roterande torn, i likhet med Velodynes hockey puck. Vår lidar bygger på integrerad mikro-opto-mekanik, där vi byggt in ett avstämbart gitter i ytan på ett kiselchip. Genom att ändra gittrets period bestämmer vi i vilken riktning strålen ska svepa, säger Kristinn B. Gylfason.
Mer om: KTH | lidar
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Fanuc är intresserade av vår nya maskinportfolio"

Ytterligare fyra längdsvarvar till Part Precision i Mariestad

SKF förvärvar RecondOil Sweden

Den smarta instegslösningen för laserskärning

"Mycket stor efterfrågan på flexibla robotar"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Veckans mest lästa!

"Jobben bokstavligen trillade in och vi fick nya kunder"

Vi bjuder på entré till EMO

Silverbåge sadlar om

ArcelorMittal BE Group får ny försäljningschef

Trux nyanställer efter starkt första halvår

Ett nytt lasersystem för uppriktning ökar Renishaws utbud inom maskinkalibrering

Veckans konkurser – vecka 25

"Gruvorna kommer undan för billigt"

Proplate storsatsar i Oxelösund

Följ oss på LinkedIn

Norska Stansefabrikken ökar takten på den svenska marknaden

Ny vd på Simson Power Tools

Weland köper mjukvarubolag – får egen WMS

Nya chefer på Sandvik Coromant

Ledningsgruppen förstärks med strategiska rekryteringar.

Gnosjö Automatsvarvning attraherar medarbetare på världens största digitala festival och LAN-party

Sunfab etablerar dotterbolag i Asien

Tillverkare ökar kapaciteten

1

SKF investerar 450 miljoner kronor i tillverkning av spårkullager

Han blir chef för affärsområde Smältverk på Boliden

Oerlikon Balzers har invigt två nya beläggningscenter i Sverige

"Vi har ingen avsikt att bli en i mängden"

De skapar den digitala fabriken

Svenska industriföretag redo för 5G

Över 1 000 olycksfria dagar

Nederländerna: Så mycket sänker elbilar vinsten

Elektroautomatik utökar med ny konsultchef

Pirtek drar på

Veckans mest lästa!

Haldex får ny vd

Stålåret 2019: Vart är vi på väg?

Se alla Företagens egna nyheter

KIPP Teleskopskenor

MakerBot PETG för industriella applikationer

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdagar

Därför är det viktigt att sätta UV-solskydd i ljuset på arbetsplatsen

RS Components får distributionsrättigheter för passiva komponenter från Yageo

Utökat program av FourCut hållare

Att göra klimatsmarta val kan vara enklare än man tror!

Hindrar maskineffekten din prestanda vid planfräsning?

Fordonsfjädrar – en hel vetenskap byggd på tre hörnstenar

Hansen-Icoma leverar PILOT WA 560-2K - Automatisk sprutpistol

Svängningsdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Tävla om snygga jackor från ExxonMobil på Borgeby Fältdagar & prata smörjmedel med våra experter!

Flexibel och lönsam frästeknik ger kortare tillverkningstider

E-Drive från TENTE

Vad kan du om olika cyanoakrylat? Lär dig mer i vårt blogginlägg!

Nya omlastningsstationer med ökad sortering vid källan minskar restavfallet med 40-50%

Kom och hälsa på oss på Borgeby Fältdagar 26-27 juni, monter E:32

Axelent tar över BEP Tekniks agenturer på standardmaskiner.

Det högpresterande onlinesystemet Intellinova Parallel EN lanseras med åtta kanaler

Sverigepremiär för användning av ElaProof!

Banbrytande koncept för fiskuppfödning som integreras i det svenska lantbru...

Effektiv filtrering förebygger hälsorisker

Öppettider under sommaren

Så fick BH Svets snyggare finish på svetsfogarna

Tipsa en kollega

0.138