23948sdkhjf

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Framsteget kan bana väg för autonoma mindre farkoster som drönare och robotar, men också hjälpa fordonsindustrin till bättre lönsamhet.

Dagens lidar-teknik kostar tiotusentals kronor, väger runt ett kilo och konsumerar flera watt. KTH-forskarnas version spelar i en helt annan liga. Deras lidar kostar i storleksordningen 100 kronor styck givet större tillverkningsvolymer, väger några gram (med kringutrustning) och förbrukar runt 100 milliwatt.

Läs också: Finbesök i Södertälje

Carlos Errando-Herranz, postdoktor på KTH, är en av forskarna bakom den nya lidar-tekniken. Han berättar att exakt kostnad alltid är lite svår att uppskatta eftersom den är avhängig de volymer som produceras.

– Vi använder emellertid samma produktionsteknik som vid tillverkningen av accelerometrar och gyro till smarta mobiltelefoner. Det gör att kostnaden kan bli riktigt låg i stora volymer. Accelerometrar kostar idag långt under en euro styck.

Läs också: KTH och Scania i samarbete

En tusendel av den ursprungliga vikten, ungefär samma förhållande när det kommer till så väl prislapp som effektförbrukning. Gott så. Men vad får KTH-forskarnas lidar för konsekvenser? Att det nu går att göra fler farkoster självflygande eller självkörande? Som robotar och drönare. Skulle det gå att kunna ha en drönare med en hjärtstartare som själv kan hitta till patienter, till exempel i någon av Sveriges skärgårdar? Om ingen människa behöver fjärrstyra drönaren finns en relevant ekonomisk besparing att göra.

– Absolut. Robotar och drönare är möjliga tillämpningsområden. Även för självkörande bilar är dagens lidar för kostsam. Fordonsbranschen är mycket kostnadskänslig. Andra möjligheter är ansiktsigenkänning för smarta mobiler, som Apples Face ID, säger Kristinn B. Gylfason, universitetslektor på KTH och Carlos Errando-Herranz handledare.

Tekniken i forskarnas lidar kallas för micro-electromechanical optical beam steering, vilket kan översättas till mikroelektromekanisk optisk strålstyrning på svenska. Men vad är skillnaden mellan KTH-forskarnas lidar och den traditionella?

– En traditionell lidar bygger på att man monterar en serie av lasrar på ett roterande torn, i likhet med Velodynes hockey puck. Vår lidar bygger på integrerad mikro-opto-mekanik, där vi byggt in ett avstämbart gitter i ytan på ett kiselchip. Genom att ändra gittrets period bestämmer vi i vilken riktning strålen ska svepa, säger Kristinn B. Gylfason.
Mer om: KTH | lidar
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Nevs ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono Motors som har valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260 000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

Götene Ufo ökar produktiviteten

LKAB är inne i en intensiv prospekteringsfas

Den tunga maskininvesteringen är driftsatt och går för fullt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Bågenfelt & Hellström väljer Mazak – igen

”Det här är en maskin att växa med."

Svenskutvecklad linjärgivare för valsgapsmätning inom stål- och metallverk

ABB:s vd Ulrich Spiesshofer avgår

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare – topp 10

Ökad vinst för ProfilGruppen

Legotillverkaren Kalmar Rostfria ökar kapaciteten

Robotteknik Automation Vetlanda köps upp

Gruvan – framtidens energilager

Att lagra energi blir allt viktigare i framtiden. Nedlagda gruvor kan vara lösningen. Nu letar Pumped Hydro efter tio lämpliga platser för fullskaleanläggningar, samt en pilot i Sverige.

De köper gruva för 7,4 miljarder – kontant!

Legotillverkare ökar kapaciteten

Allkal tar hem en maskinaffär hos Leine Linde i Strängnäs

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

Borga Plåt får ny vd

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Produktnyheter väckte stort intresse på Kukas automationsdagar

Xylem inviger ny testanläggning

Veckans konkurser – vecka 15

BE Groups vd säger upp sin anställning

Sandbergs Maskinbearbetning ökar mätkapaciteten kraftigt

Midroc satsar för att möta morgondagens industri

Still stärker sin marknadsposition i Norden

Tibnor i Köping investerar i en trumlingsbläster

Leax blir starkare genom delning

Domen mot Boliden är klar

KTH kickar igång ny distansutbildning

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Sikama introducerar en ny termisk massflödesmätare

Ny programdirektör för SIP STRIM

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Fyra digitala inspektioner på två veckor

Stort sug efter fordonsfjädrar i Ryssland

Extrainsatta kurstillfällen i juni

Partikel & ytrenhet samt vattenrenhets dag!

Möt oss på Control 2019 i Stuttgart!

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Effektivisera produktionen med DATRONs multi-talang!

Hur skyddar ni er mot farliga partiklar i inandningsluften?

Nedräkningen har börjat!

Weintek HMI för extern skärm!

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

PMC Cylinders: Mobila cylindrar – Vår hemmaarena, har visats på Bauma

Ny robotcell på Interal!

KmK Instrument introducerar banbrytande mätning av dimensioner

Varför använda mikrovågsgivare?

Behöver du kontrollera dricksvatten i samband med fastighetsköp?

Hitta din CNC maskin hos Carlstad Machinetools!

Vertikalsvarv för storproduktion

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

ZEISS expanderar!

Hög acceleration och låg cogging

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Vad är mekanisk provning?

Tipsa en kollega

0.149