23948sdkhjf

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Scanias nya laddhybrid har bara tio kilometers räckvidd på ren eldrift. Ändå kan det göra hela skillnaden när Stockholm och andra storstäder vill lyfta över de tunga godstransporterna till natten. Då varorna ska hämtas i ett regionalt lager och sedan köras in till city räcker det långt med att köra den sista biten på el, för att minska utsläppen och bullret. 

I ett projekt har Scania, McDonalds, Havi, Stockholms stad och KTH inlett tester i skarpt läge med Scanias laddhybridteknik. I ett läge när trafiksituationen är närmast akut under dagtid har det ett stort värde att kunna flytta transporter till natten. Men en rad problem måsta lösas, och det ska provas i projektet. 

Läs också: Skanska bygger gjuteri åt Scania i Södertälje för 600 miljoner kronor

– Andra trafikproblem kan man ofta bygga bort, men för den tunga godstrafiken är det främst en differentiering av körtiderna som är aktuell. Det är framför allt buller som hindrar oss från att utnyttja dygnets alla timmar, säger Robin Billsjö, godsstrateg på Stockholms stad. 

Därför är den nya bilen Piek-certiferiad, en etablerad certifiering för tysta transporter, som inte bara ställer krav på motorns ljudnivå, utan även på buller från själva lastningen. Vagnar och truckar anpassas och Stockholms stad kan hjälpa till med att anpassa lastplatserna. 

När projektet nu pågått i fyra veckor, säger transportören Havi att de redan ser positiva effekter. 

– Vi ser att vi inte hamnar i köer och det är en bättre trafikmiljö vid lossningarna. För oss är det också positivt att bilarna kan gå dygnet runt, vilket ger en mycket bättre utnyttjandegrad på fordonen, det sänker totalkostnaden, säger Camilla Eklöf på Havi. 

Att låta chaufförer köra nattetid är inte heller bara negativt för arbetsmiljön, har det visat sig. 

– Många upplever att det är mindre stress och en bättre trafikmiljö. 

Bilen kan laddas både vid lagret i Tumba och vid en av restaurangerna, vilket gör att man håller batteriet tillräckligt fullt för att klara leveranserna. Lastbilen är dessutom utrustad med Scanias system för geofencing, vilket gör att den automatiskt slår över till eldrift inne i staden, och att den inte går att köra i för höga hastigheter, något som kan bli av stor betydelse för framtidens trafik i innerstäderna. 

– Vi tror att innerstadstrafiken kommer att vara elektrifierad inom fem till tio år. Utmaningen ligger i laddinfrastrukturen och batteritekniken behöver utvecklas. Plug in-hybriderna är viktiga för att kunna hämta varor på lageranläggningar runt om staden, säger Ulf Ceder, ansvarig för framtida transportlösningar på Scania. 

Mer om: Scania
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tillverkare gör sin största maskininvestering hittills

"Expansionen har gått väldigt bra"

Utbildning inom processteknik lockar fler

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Okuma ställer ut på Paris Air Show 2019

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Vi skulle kunna sysselsätta en till lika stor anläggning som vi har idag"

Veckans mest lästa!

DMG MORI får ny chef i Norden och Baltikum

De satsar på världsunik metallåtervinning

I Göteborg byggs en anläggning för återvinning av zink ur aska från avfallsförbränning.

SKF stänger fabrik

Ny huvudkatalog från Mitsubishi Materials

De får miljardlån från EU för svensk fabrik

Veckans konkurser – vecka 20

Legotillverkare gör en dubbel maskininvestering

Följ oss på LinkedIn

Goodtech levererar en stor robotiserad monteringslinje till Haldex

Han blir Sverigechef på ABB

Premiär för den första förarlösa transporten

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

Cascade Corporation köper Scana Steel Booforge

Porsche får böta för fusk

Euromaskin växer inom industritvättar

Wåhlins Skärteknik automatiserar och köper in en fiberlaser

Här är Europas största satsning på automation och digitalisering

Spectrum Technology ny systempartner till Kuka

Mutor kring skrot gav fängelse

Mitsubishi Materials effektiviserar tillverkningen

AI krävs för att tygla ddos-attacker

40 får gå från kärnkraftverk

Jernkontoret satsar på podd om EU

Basindustrins produktionsvärde minskar i Sverige

Flexibel, användarvänlig och driftsäker

Sandvik initierar en intern separation av Sandvik Materials Technology

Bolidens vinst högre än väntat

Epiroc ökar vinsten kraftigt

SKF:s finanschef lämnar med omedelbar verkan

Hon blir ny vd för Svemin

Se alla Företagens egna nyheter

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

SPM Instrument lanserar nya versioner av det högpresterande onlinesystemet Intellinova Parallel EN

3nine deltog på presskonferensen inför EMO 2019

Hur fungerar VacuCard med klister?

Pressrelease: Torbjörn Lantz ny VD för PMC Cylinders

Bäckman Blästermaskiner instiftar ett årligt pris

1 100 RadiPac-fläktar ger ett energieffektivt inneklimat i Macaos jättecasino

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

CK Deep Drawing ökar flexibiliteten med helautomatisk produktionslösning från AP&T

HARALD PIHL (Suzhou) ställer ut på AchemAsia 2019 i Shanghai, Kina!

Så vanligt är det att bli sjuk av jobbet

Vill du se hur enkelt det är att få fram en färdig detalj?

Absorbenter & Spillkontroll

ORAB Entreprenad AB levererar rörinstallationerna vid Stora Enso Skoghall

Industrimässa med brett multibrand sortiment från Nomo

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Sprutpistoler från Hansen-Icoma till lackering

Formstöpta detaljer

Kompakta centrifugalfläktar för ventilationssystem med krav på höga tryck

RS Components introducerar en IoT-utvecklingssats med Bluetooth® Low Energy från ON Semiconductor

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla...

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

RS Components lancerar Hartning kontaktdon med påmonterad anslutningskabel

Självsugande centrifugalpump för industrier

Halogenfri kabel- & partmärkning!

Tipsa en kollega

0.149