23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Renovering lönsammare än nytillverkning

Hos Toyota Truckhus i Mjölby får gamla truckar nytt liv. En trend som blivit allt hetare och som gjort att enheten i dag är den vinstrikaste.

Kostnadsmedvetna kunder har gjort att återtillverkning bliver allt mer populärt. Enligt Ny Teknik är det en trend som växer mellan 20 och 30 procent om året som omsätter 100 miljarder dollar.

Detta kan även ses hos Toyota Materia Handling i Mjölby här är enheten som återtillverkar truckar den som lönsammast och där omsättningen utvecklas bäst.

Lönsamheten har ökat med över 20 procent om året de senaste åren.

Tjänar på truckarna två gånger

Jan Andersson, chef på Truckhuset och avdelningen "Begagnat" säger till Ny Teknik att prispressen på nya truckar blivit så tuff att det är svårt att tjäna pengar på de nytillverkade produkterna.

När Toyota renoverar begagnade truckar och säljer dem vidare, tjänar de pengar på dem en gång till.

Och en återtillverkad truck kostar omkring 50 -60 procent av en ny truck och leveranstiden är kortare.

Inte lämpliga för alla

Truckarna som kommer in för återanvändning kan vara i mycket olika skick och av olika modeller.

- Vi påstår inte att en sådan truck passar överallt. Är kraven på effektivitet höga, om trucken ska gå åtta timmar om dagen - då är det nytt som gäller, säger Jan Andersson till Ny Teknik.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078