23948sdkhjf

Elbussbatterier ska lagra solenergi

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg återanvänds och får därmed ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Det sker genom ett forskningsprojekt där Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Läs också: Birmingham valde Volvos elbussar

Återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer nu planerar övergå till eldrivna transporter. Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel. Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg, ett boende som har som mål att bli Sveriges mest innovativa och hållbara boendeprojekt och där hyresgästerna nu börjat flytta in.

I Brf Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Brf Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel. säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batterilagret består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Energilagret möjliggör att större andel egenproducerad el kan användas inom Brf Viva.

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Riksbyggens Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing.

FAKTA/Energilagret i Riksbyggens Brf Viva

Läs också: Rekordorder till Volvo Bussar

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon

  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt

  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.

  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager

  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

FAKTA/Riksbyggens Brf Viva 

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH). Solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och elcykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser samt resurssnålt byggande i klimatsmart betong visar vägen mot framtidens hållbara boende.

PFH är tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska resultera i ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet där vunna insikter och lärdomar får sin första praktiska tillämpning i Brf Viva. Projektet är initierat av Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och Rise.

Vissa delar, som exempelvis energilagring i begagnade bussbatterier, sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EU:s HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en av dess, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa.

Mer om: Volvo Bussar
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gnosjö Automatsvarvning attraherar medarbetare på världens största digitala festival och LAN-party

Tillverkare ökar kapaciteten

Sunfab etablerar dotterbolag i Asien

Få maximal produktivitet och bästa möjliga resultat i svarvningen

CoroPlus ToolPath för programvaran PrimeTurning har uppdaterats och gör nu operationer och planeringsprocesser ännu snabbare.

1

SKF investerar 450 miljoner kronor i tillverkning av spårkullager

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Det här är vår absolut största investering hittills"

Tillverkare varslar 13 medarbetare

Han blir chef för affärsområde Smältverk på Boliden

Sandvik slutför förvärv i Kanada

Sandvik har nu slutfört förvärvet av kanadensiska Newtrax och kan därmed förstärka sin digitala verktygslåda med teknologi för trådlös uppkoppling i gruvmiljö.

ProfilGruppen nyinvesterar i småländska Åseda

Veckans konkurser – vecka 24

"Tillväxten planar ut"

Veckans mest lästa!

Satsningen på AM har aldrig varit större än nu

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

Brokk växlar upp i USA

Systerföretagen Brokk och Aquajet Systems öppnar ett gemensamt demonstrations- och servicecenter i St Joseph, i den amerikanska delstaten Missouri.

Rekord i maj: Sveriges snabbaste cisternreparation?

ABB-teknik bidrar till Sveriges största solcellspark

Nu tar Sparbanken Skånes Solcellspark i Sjöbo över titeln som Sveriges största solcellspark. ABB-teknik är med och gör det möjligt.

"Vi har haft en väldigt bra tillväxt de senaste åren"

Nomo förvärvar

Följ oss på LinkedIn

"Vi har ingen avsikt att bli en i mängden"

Säkerheten inom laserprocessen är en viktig och global fråga

Ziwa Mekanisk Tillverkning investerar

Oerlikon Balzers har invigt två nya beläggningscenter i Sverige

De skapar den digitala fabriken

Över 1 000 olycksfria dagar

Svenska industriföretag redo för 5G

Nederländerna: Så mycket sänker elbilar vinsten

Elektroautomatik utökar med ny konsultchef

Pirtek drar på

Veckans mest lästa!

Haldex får ny vd

Stålåret 2019: Vart är vi på väg?

Internationell gruvkonferens hålls i Sverige

Sverige är inte så bra på innovation

Se alla Företagens egna nyheter

Det högpresterande onlinesystemet Intellinova Parallel EN lanseras med åtta kanaler

Sverigepremiär för användning av ElaProof!

Banbrytande koncept för fiskuppfödning som integreras i det svenska lantbruket

Effektiv filtrering förebygger hälsorisker

Öppettider under sommaren

Så fick BH Svets snyggare finish på svetsfogarna

Har du tillräcklig kapacitet? Hos Hosta Industries har vi fått mer ...

... och vinnaren är:

EC-fläktar med integrerad effektfaktorkorrigering

Kolla in vår nya video om hur Plasmabehandling kan hjälpa dig att limma svårlimmade plaster lättare!

Första Xact Metal 3D-skrivaren i Europa hos Protech

I både industriföretag och Formel 1-team är ett bra teamwork avgörande för att nå framgång

FJERO får en stororder på Skidding-cylindrar som ska till Ryssland

3D-scanner från ShapeGrabber!

Stora förbättringar och framsteg i Lesjöfors China

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Hygienisk , exakt och robust tryckgivare - JUMO TAROS S46 H

Marincylinder: 2-stegs teleskop

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

Handutrustning från Gema hos Hansen-Icoma

Vindkraftsindustrin - WILLBRANDT Gummiteknik

Leverantör till svensk industri

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

Rekord i maj: Sveriges snabbaste cisternreparation?

Lyckad investering!

Tipsa en kollega

0.158