23948sdkhjf

Elbussbatterier ska lagra solenergi

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg återanvänds och får därmed ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Det sker genom ett forskningsprojekt där Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Läs också: De tog hem en skarp lead med Volvo Bussar

Återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer nu planerar övergå till eldrivna transporter. Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel. Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg, ett boende som har som mål att bli Sveriges mest innovativa och hållbara boendeprojekt och där hyresgästerna nu börjat flytta in.

I Brf Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Brf Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel. säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batterilagret består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Energilagret möjliggör att större andel egenproducerad el kan användas inom Brf Viva.

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Riksbyggens Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing.

FAKTA/Energilagret i Riksbyggens Brf Viva

Läs också: Volvo tar en order på turistbussar

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon

  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt

  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.

  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager

  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

FAKTA/Riksbyggens Brf Viva 

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH). Solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och elcykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser samt resurssnålt byggande i klimatsmart betong visar vägen mot framtidens hållbara boende.

PFH är tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska resultera i ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet där vunna insikter och lärdomar får sin första praktiska tillämpning i Brf Viva. Projektet är initierat av Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och Rise.

Vissa delar, som exempelvis energilagring i begagnade bussbatterier, sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EU:s HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en av dess, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa.

Mer om: Volvo Bussar
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rekordår för Stenbergs maskinförsäljning

KB Components förvärvar och etablerar sig i Nordamerika

Automationsföretaget har fullt upp att göra

Förlust för Audi ifjol

5,7 miljoner till forskning om 3D-tekniken

Han säger upp 120 anställda

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Maskintillverkare har offerter ute för över en miljard

Ökad efterfrågan för Jönköpings Modelltillverkning

Drönare ska bli ett verktyg för prospektering

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Från och med vecka 4 kommer det sena nyhetsbrevet ut på måndag och torsdag

Gruvbolaget Lundin Mining toppade i rapport

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Ett företag i metallindustrin beställer bansystem

Mikromekanik i Eskilstuna köper in ännu en maskin

De vill jaga mineraler i Småland

Automationsföretaget ökar lokalytan kraftigt

TitanX varslar 30 personer

Intercut samarbetar med finska Pemamek

Hexagon köper mjukvaruföretag

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Alstom levererar sista tåget

De byter ut Milacron mot JSW

Från den 7 januari är Green & Co återförsäljare för japanska JSW och dess formsprutningsmaskiner i Sverige.

Flera affärer och ett nytt partnerskap

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Legotillverkaren är först i Sverige

Stena Components i Molkom har fått en ny ägare

Byggstart för havsbaserad vindkraftspark

Ny finanschef för Rise

Åkerstedts Verkstad köps upp

Finanschefen lämnar Autoliv

Atlas Copco köper pumpföretag

Hexagon köper kalibreringsföretag

AMF och Folksam investerar i Volvo Cars

"Flera intresserade efter konkursen"

Se alla Företagens egna nyheter

Ny försäljningsansvarig

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

RS Components presenterar kraftfulla motordrivkretsanalysatorer med flera funktioner från Fluke

Johnson Metall AB på Euro Expo i Västerås

Bearbetat gjutgods

Hansen-Icoma leverar PILOT WA 560-2K - Automatisk sprutpistol

Avancerat gripdon klart för leverans

Unik bockningskompetens av komplexa, rullformade specialprofiler

Mångmiljoninvestering för framtidens fjädrar i Storbritannien

Machine In a Box – AP&T:s paketlösning för linjärautomation underlättar för integratörer

Helt nya Gv350 från Gigavac!

Drift av datacenter säkrar digitala tjänster

ORAB Entreprenad AB levererar rörinstallationerna till ny rökgasreningsanläggning i Högbytorp

Varför kostar små tankar mer än stora?

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

ORAB Entreprenad AB levererar rörinstallationerna till ny avvattningsanläggning vid Holmen Hallsta

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Silver till Hydraulico i Danmark

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

Ny 1090-litteratur från SBI

Välkommen till våra seminarier 7:e respektive 14:e februari 2019

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Säkerhet för människa och maskin

Ännu ett rekordår för Helge Nyberg AB

Akut

Tipsa en kollega

0.121