23948sdkhjf

Elbussbatterier ska lagra solenergi

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg återanvänds och får därmed ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Det sker genom ett forskningsprojekt där Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Läs också: Volvo tar Europas största order på elbussar

Återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer nu planerar övergå till eldrivna transporter. Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel. Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg, ett boende som har som mål att bli Sveriges mest innovativa och hållbara boendeprojekt och där hyresgästerna nu börjat flytta in.

I Brf Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Brf Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel. säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batterilagret består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Energilagret möjliggör att större andel egenproducerad el kan användas inom Brf Viva.

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Riksbyggens Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing.

FAKTA/Energilagret i Riksbyggens Brf Viva

Läs också: Rekordorder för Volvo Bussar

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon

  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt

  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.

  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager

  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

FAKTA/Riksbyggens Brf Viva 

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH). Solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och elcykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser samt resurssnålt byggande i klimatsmart betong visar vägen mot framtidens hållbara boende.

PFH är tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska resultera i ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet där vunna insikter och lärdomar får sin första praktiska tillämpning i Brf Viva. Projektet är initierat av Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och Rise.

Vissa delar, som exempelvis energilagring i begagnade bussbatterier, sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EU:s HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en av dess, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa.

Mer om: Volvo Bussar
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Damstahl gör ett rekordår i Sverige

Nygamla ägare efter konkursen – 20 får gå

Fårbo Mekaniska ökar kapaciteten

ABB och Stena samarbetar miljösmart

Jenny Edfast ny vd för Rejlers Sverige

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Industrigalv fortsätter att investera för framtiden

Stig Rex ny vd för Heléns i Danmark

Alfa Laval tar en stor affär på värmeväxlare

SSAB vill tillverka fossilfritt stål även i Finland

"Mycket av det som vi tillverkar här går på export"

Damaskus Maskinskydd köper plåtverkstad

SSAB visar vägen mot fossilfritt stål

Trelleborg gör miljardnedskrivningar

Troax växlar upp med stora investeringar

Goodtech automatiserar SEM:s nya produktionslina

"Kunderna tror knappt att det är sant när de ser det här"

Haldex rekryterar veteran

Automationsföretaget Elproj teknik köps upp

Stor tysk affär till Saab

Order i Nederländerna till 3nine på oljedimavskiljare

"Vi har lyckats positionera oss helt rätt"

Keycast Kohlswa köps upp

"Tanken är att kunna köra tillverkningen 8 760 timmar per år"

Trenderna som styr robotiken

Concentric tar en affär hos en global tillverkare

Anrika Ramnäs Bruk räddat

Affär i Mellanöstern till Alfa Laval

SKF stänger fabrik

Alfa Laval tar en affär i Västafrika

Trelleborg köper tillverkare av rotationstätningar

Brand på fabrik

Indutrade köper företag

Nibe köper ett företag till

Volvo Cars effektiviserar slutmonteringen i Torslanda

Krister Johnsson ny vd för Movomech

Nibe gör ett nytt förvärv

Se alla Företagens egna nyheter

Nytt stålservicecenter gör Areco Metals till totalleverantör

Hur minskar du driftstopp hos er?

Ewellix lanserar en ny serie miniatyrprofilskenor

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Nytt kolstål till industrin från Protech!

50 ft kolfiber epoxy racer

Metal Work Sverige AB söker säljare.

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profil

Fästteknik och Blindnitar från Titgemeyer

Den nya OptiFlex®2 hos Hansen-Icoma

PTFE-kompensatorer från WILLBRANDT

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

KOR 5 – tar grovbearbetning till en helt ny nivå

TRUMPF presenterar ny 3D printer

Mångsidigt modulsystem möjliggör skräddarsydda drivlösningar

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Säker och trygg med norelems nya säkerhets-gångjärnsbrytare

ZEISS Quiz #measuringhero - testa dina kunskaper i mätteknik!

Två intensiva dagar på ett välbesökt MID

KUKA:s mobila plattform KMP200

Självsugande centrifugalpump för industrier

Inbjudan webbinarium: WeldSight™

Tipsa en kollega

0.246