23948sdkhjf

Elbussbatterier ska lagra solenergi

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg återanvänds och får därmed ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Det sker genom ett forskningsprojekt där Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Läs också: Birmingham valde Volvos elbussar

Återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer nu planerar övergå till eldrivna transporter. Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel. Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg, ett boende som har som mål att bli Sveriges mest innovativa och hållbara boendeprojekt och där hyresgästerna nu börjat flytta in.

I Brf Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Brf Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel. säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batterilagret består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Energilagret möjliggör att större andel egenproducerad el kan användas inom Brf Viva.

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Riksbyggens Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing.

FAKTA/Energilagret i Riksbyggens Brf Viva

Läs också: Rekordorder till Volvo Bussar

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon

  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt

  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.

  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager

  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

FAKTA/Riksbyggens Brf Viva 

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH). Solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och elcykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser samt resurssnålt byggande i klimatsmart betong visar vägen mot framtidens hållbara boende.

PFH är tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska resultera i ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet där vunna insikter och lärdomar får sin första praktiska tillämpning i Brf Viva. Projektet är initierat av Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och Rise.

Vissa delar, som exempelvis energilagring i begagnade bussbatterier, sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EU:s HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en av dess, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa.

Mer om: Volvo Bussar
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gränges drabbas av produktionsstörningar

Mastec automatiserar i Dalstorp

Stor order till Sandvik

Ökad efterfrågan för Prototal

"Automation är oerhört viktig för svensk industris konkurrenskraft"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

Underhåll och ombyggnation av pressverktyg växande område för AP&T

Scaniaanställd döms för vållande till kollegas död

Acumo är nu certifierade enligt ISO 14001, ISO 9001 och ISO 45001

Diab tecknar miljardavtal

På väg mot 100 procent återvinning?

Kolossal affär till Epiroc

Konjunkturvändningen är nära

ABB:s gigantiska robotfabrik börjar att byggas

Ny agentur för Colly Components

Stålåret 2019: Nu laddar vi om

Bruket räddas trots koncernens storvarsel

Gestamp Hardtech varslar 55 i Luleå

OnRobots singelsystemlösning tar robotkompatibilitet till nästa nivå

Haldex polisanmäler misstänkt företagsspioneri och dataintrång

Ska ABB styckas igen?

ABB kan vara på väg att sälja av ytterligare en del av verksamheten. Uppgifterna kommer samtidigt som ABB inviger ett nytt högeffektlabb inom just detta område.

Nyinvestering på Arvika Gjuteri

Två allvarliga olyckor samma vecka hos ståltillverkaren

Messer utvecklar termisk skärning

Volvo varslar i Eskilstuna

Veckans mest lästa!

Ny teknik ska hindra framtida bussolyckor

NordiQ Group startar verksamhet i Slovakien

Minskade beställningar från offshore ger varsel

Metso stänger ner i Ersmark

Arbetsmiljöverket utreder explosionen

Micael Johansson ny vd för Saab

Metallföretag får böter

De vill starta gigantisk batterifabrik

Veckans mest lästa!

Bulten utser ny produktionsdirektör

Se alla Företagens egna nyheter

ZEISS Quiz - testa dina kunskaper i mätteknik!

Vi hälsar Ringdahl Maskiner & Verktyg AB välkomna i vår organisation!

Fläktar för ideala odlingsförhållanden i växthus

För alla oss som tycker om choklad!

Välkomna till Alihankinta 2019, 24-26 September

Ni vet bäst!

Investerar för specialprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Så gör OEM och leverantör lyckade affärer

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Klimatsmarta plastbackar för förvaring

Fästteknik och Blindnitar från Titgemeyer

Kompensatorer från WILLBRANDT Gummiteknik

Sprutpistoler från Hansen-Icoma till lackering

Järnfattigt glas från Mirit Glas

Printade skyltar från Knutwall!

GibbsCAM version 13 lanserad

Komplett sortiment för VA industrin, Plåt , stång,rör & rördelar.

Mabema levererar Bin Picking

ebm-papst lanserar nya fläktar för kommersiella fordon

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Låt oss på Balluff lysa upp din dag!

Axplock

Carlstad Machinetools möter kunder & agenturer på EMO Hannover 2019, 16-21 ...

Skräddarsydd fläktlösning i exklusiv kombinationsugn

Avancerade geometrier kombinerat med komplexa hålbilder

Tipsa en kollega

0.158