23948sdkhjf

Elbussbatterier ska lagra solenergi

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg återanvänds och får därmed ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Det sker genom ett forskningsprojekt där Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Läs också: Stor affär till Volvo Bussar

Återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer nu planerar övergå till eldrivna transporter. Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel. Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg, ett boende som har som mål att bli Sveriges mest innovativa och hållbara boendeprojekt och där hyresgästerna nu börjat flytta in.

I Brf Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Brf Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel. säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batterilagret består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Energilagret möjliggör att större andel egenproducerad el kan användas inom Brf Viva.

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Riksbyggens Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing.

FAKTA/Energilagret i Riksbyggens Brf Viva

Läs också: Affär till ABB

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon

  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt

  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.

  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager

  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

FAKTA/Riksbyggens Brf Viva 

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH). Solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och elcykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser samt resurssnålt byggande i klimatsmart betong visar vägen mot framtidens hållbara boende.

PFH är tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska resultera i ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet där vunna insikter och lärdomar får sin första praktiska tillämpning i Brf Viva. Projektet är initierat av Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och Rise.

Vissa delar, som exempelvis energilagring i begagnade bussbatterier, sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EU:s HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en av dess, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa.

Mer om: Volvo Bussar
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rekord i malm – igen!

Nytt miljonstöd till SME-företag

Han startar eget – mitt i coronatider

Bra betyg när medarbetare utvärderar coronahantering

Ny chef hos Copperstone

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Rekordhöga kopparhalter funna i Kiruna

Nytt material kan spara miljoner för rymdindustrin

720 på SSAB permitteras tre veckor i juli

SKF tillkännager förändringar i koncernledningen

Industrikoncernen flyttar sin produktion

Alumeco flyttar till nya lokaler

Spännande aluminiumuppdrag för högskolan

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

SSAB: Industrin drar igång igen

Titanoxid kan skydda mot coronaviruset

Fler män än kvinnor är positiva till gruvor

Protest planeras i Kallak

LKAB tillbakavisar coronaanklagelser

Gruvbolag i blåsväder efter att ha sprängt helig plats

Gjuteriet varslar halva arbetsstyrkan efter brand

Näringsutskottets viktiga besked till gruvnäringen

Egen vätgasanläggning ska driva Celsas valsugn

Bättre återvinning av tunga metaller

Mekano AB förvärvar konkursbo

Ny plattform för grön aluminium

NSK sparar 31 miljoner åt stålverk

Både bra och dåliga besked för LKAB

Först i Norden med Svanenmärkta stålräcken

Ska framtidssäkra götvalsverket

Stålproduktionens utveckling i maj

Modell XL av robottillbehöret är här

Tillverkningsindustrin drabbas hårt i andra vågen av pandemin

Nu skalar de upp – satsar på en massmarknad

Nya 3d-materialet ökar valmöjligheterna

Ny produktionslinje hos Lindab Steel

Dalform investerar i panelbockning

Se alla Företagens egna nyheter

How Retrofit can make your CMM state-of-the-art again

Tåliga skyltar i alla väder !

Rullformning eller Strängpressning? Vad är bäst?

Calling all the unsung production heroes!

norelem hygienskydd

Investerar för stålprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Safe Control öppettider under sommaren

AP&T producerar skyddsförkläden för vårdpersonal tillsammans

En återfödelse i innovationens namn

Automatisera mera

Skyltar och Dekaler

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerad profil

ZL3/ZL6 – Animation av effektiviserande flerstegsejektorer

ZEISS Innovation Rocks - Join us every week!

Växer i takt med efterfrågan

Att snabbt hitta en ny ordning under en kris

Har ditt vattenverk problem med kondens och mögel?

Safe Control utökar sin ackreditering med två metoder

Printade Skyltar

Bockning av innovativa, rullformade specialprofiler

norelem styr vidare med ny modulär precisionspositionsserie

Rullformning för bättre produkter och effektivare produktion

Självsugande centrifugalpump för industrier

I lödningsprocesser bildas stora mängder lödrök

Efter flytten står Elektroautomatik med fyllda lokaler

Tipsa en kollega

0.157