23948sdkhjf

"Dieseln kommer inte att dö helt"

Garo var en av utställarna vid elbilsmässan eCarExpo i Göteborg.
Garo räknar med att diesel kommer att vara fortsatt lämplig länge till för transporter i till exempel jordbruket och för entreprenadbranschen.

Företaget var en av utställarna på elbilsmässan eCarExpo på Svenska Mässan.

De bedriver verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Irland och Polen. Koncernen omsätter cirka 550 miljoner kronor och har omkring 260 medarbetare.

Huvudkontoret ligger i småländska Gnosjö. Bolaget tillverkar produkter och system för elinstallationsmarknaden.

– Dieseln kommer inte att dö helt utan finnas kvar många år till. Den är lämplig för transporter i till exempel jordbruket och entreprenadbranschen, säger Per Lorentzon, ansvarig för försäljning och projekt, till Metal Supply vid mässan i Göteborg.

En ny funktion som visas är så kallad Lastbalansering. Det är ett sätt att förhindra att huvudsäkringen löser ut om det blir ett för stort effektuttag om alla bilar laddar samtidigt och det samtidigt i fastigheten förbrukas mycket ström.

– Det här lanserades i nu i september, säger Per Lorentzon.

Företagets laddboxar har den här funktionen som standard. Det enda som behöver göras är att i elcentralen komplettera med en Modbus energimätare som kopplas till laddboxarna via en busskabel.

I Garos LS4 finns den funktionen som ett tillval där laddarna i ett kluster kommunicerar via LAN-kabel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.14