23948sdkhjf

Kontinuitet i produktionen viktigast vid underhåll

Hur ser framtiden ut för industriunderhåll? 330 aktörer inom branschen har svarat på det.

Att säkerställa kontinuitet i produktion är det viktigaste när man talar om underhåll, både inom industrin och energisektorn. Det visar en marknadsundersökning som PwC har utfört på uppdrag av Maintpartner i Finland, Sverige och Polen.

Att skapa säker arbetsmiljö och maximera livslängden på maskiner är de näst viktigaste frågorna. Däremot betonas vikten av ökad produktivitet och optimering av produktionskostnader endast marginellt.

Små skillnader kan ses mellan de länder som ingick i undersökningen. Att köpa underhållstjänster antingen ökar eller åtminstone ligger kvar på samma nivå, enligt undersökningen. Efterfrågan på projekttjänster ökar, till exempel avseende renovering av anläggningar. 

Av de granskade länderna har Finland störst potential för outsourcing av drift eller underhållsverksamhet. Finland har lång erfarenhet av outsourcing, medan i Polen arbetar de lokala företagen mer traditionellt.

Energisektorn har hunnit längst i att använda externa partners. Tillverkande industrin sköter underhållet mest själv och processindustrin ligger mellan dessa två. Styrkan i outsourcing anses vara den specialkompetens som man får av partnern.

Viktiga kriterier vid val av en partner är servicenivå och kompetens inom underhåll och säkerhet. Branschkompetens ansågs vara mycket viktig i Sverige och Polen. Även om de flesta aktörerna vill behålla underhållsutveckling som en separat funktion, hoppas de få förslag från sina partners om förbättring av exempelvis maskinbyten och verksamhetsutveckling utöver det dagliga underhållet.

Också engagemang och varaktighet förväntas av parterna. Digitala lösningar syftar till effektivitet, förutsägbarhet och tillförlitlighet. I genomsnitt ökar beredskapen för införandet av digitala lösningar i takt med att företagets storlek växer.

Enligt studien är Sverige mer aktivt i detta avseende - de mest avancerade prediktiva analyssystemen i underhåll används eller kommer att införas något oftare i Sverige än i Finland.

När det gäller tillståndskontroll i realtid, och analyser, lagring och visualisering av data, är Finland och Sverige rätt jämspelta. Polen är i början av digitaliseringen och använder mest enkla lösningar för datalagring och visualisering. Många av dem som skjuter upp införandet anser att gamla metoder fortfarande fungerar tillräckligt bra eller så har de inte hittat lämpliga alternativ. 

Också tillgången till uppgifter och cybersäkerhet oroar – det sistnämnda speciellt inom den samhälleligt betydande energibranschen som också är mest avancerad inom digitaliseringen.

Vid en jämförelse av kunder till olika drift- och underhållsföretag är outsourcingnivån klart högst bland Maintpartners kunder. I Finland fick Maintpartner det högsta betyget inom branschen. De mest nöjda av Maintpartners kunder är de stora företagen inom processindustrin i Finland.

Undersökningen utfördes i augusti-september 2018 som stöd för Maintpartners strategiprocess. Enkäten besvarades av 330 beslutsfattare inom industrin och energisektorn i Finland (62 % av de tillfrågade), Sverige (26 %) och Polen (12 %). 20 % var Maintpartnerkunder och 45 % kunder hos någon annan aktör.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125