23948sdkhjf

Nya tester med tyngre malmtåg

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

I Sverige är 25 ton den vanligaste högsta tillåtna axellasten på våra järnvägar. Malmbanan är med sina 30 ton ett undantag, men det räcker inte. Genom att höja nivån till 32,5 ton skulle exempelvis kapacitetsökningen bli tio procent.

Det innebär att varje tåg kan transportera 680 ton mer malm än i dag, något som inte minst skulle minska miljöbelastningen.

Läs också: Nya krav på LKAB

Bakom planerna på att nu i december inleda en årslång testdrift på den nästan 130 kilometer långa sträckan mellan Kiruna och Narvik står Trafikverket, LKAB och Bane Nor som inledde utredningsarbetet redan våren 2016.

Sedan dess har bland annat tillståndet bedömts och bärighetsberäkningar gjorts för att säkerställa att alla 53 broar klarar den högre axellasten

På liknande sätt har riskinventeringar och bedömningar gjorts för resten av banan för att få en uppfattning om stabiliteten. Där uppgifter från tidigare fältundersökningar saknats eller där det krävts kompletterande undersökningar har Trafikverket med hjälp av borriggar undersökt banunderbyggnadens och materialets egenskaper.

Även lokens kraftförsörjning och signalers placeringar har analyserats för att se vad som behöver åtgärdas innan testerna drar igång.

Därutöver genomförs så kallade referensmätningar på utvalda trummor, broar, bankar och spårkomponenter. Avsikten är att följa upp resultatet både under ordinarie trafik och under testerna med den högre axellasten.

Efter den inventering som gjorts på den svenska delen av sträckan har såväl vissa bergbroar som banvallar förstärkts under årets barmarksperiod för att möjliggöra den planerade erfarenhetsdriften, som inledningsvis planeras till ett tåg per dygn.

Testet kommer att övervakas av Norconsult som fått i uppdrag att utifrån olika system inhämta, analysera, sammanställa och rapportera elva olika aktiviteter i ett kontrollprogram i en månatlig rapport. Rapporten ska därefter ge all nödvändig information om hur den tyngre trafiken påverkar banan.

Enligt Trafikverket tillåts inte högre axellast än 32,5 ton någonstans i Europa. En sträcka där den höga vikten redan accepteras är dock mellan Vitåfors och Luleå där det redan går malmtåg.

Där slutfördes ett två år långt test med 32,5 tons axellast i september 2017 och den 210 kilometer långa sträckan har nu godkänts för den högre vikten.

Tanken är att inledningsvis köra två tåg per dag med den högre axellasten, och sedan öka antalet steg för steg. Innan alla tåg får köra med den högre vikten krävs dock fortsatt utredning och förstärkning av banan. Bland annat krävs utbyte av spår och växlar.

Mer om: LKAB | Malmbanan
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alfred Nobel Science Park vill lyfta additiv tillverkning

Missbildad fisk vid LKAB

Mycket god efterfrågan för legotillverkare

Rockwell köper simuleringsföretag

Veoneer partner i AI Innovation of Sweden

Stark orderingång för cylindertillverkare

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordsatsning på elbussar

Peab bygger åt LKAB

Prestando investerar för att möta en ökad efterfrågan

EAB köper ett danskt företag

SKF gör sin största investering hittills i Hofors

Stålföretaget Ovako vill ge besökaren något extra

Rekordstark efterfrågan på Amadas kantpress HG-ATC

Gruvor får betala miljonbelopp i ökad dieselskatt

Troax har tagit hem flera viktiga order

Ett rekordkvartal för verkstadsföretaget

Dematek levererar unik kran till världens modernaste forskningsanläggning

Gnosjö Laserstans går över en kvarts miljard i omsättning

Protolabs förbättrar stödet för tillverkning on-demand

ProfilGruppen ökar resultatet för tredje året i rad

Legotillverkare växer kraftigt

Stororder till Spring Systems i Torsås

En lokal investeringsgrupp köper Scana Steel Björneborg

Ny järnmalmsjakt i Kiruna

SSAB utökar sitt sortiment av premiumstål

Verkstaden behöver anställa efter stororder

Många svenska kunder på plats när DMG MORI hade öppet hus i tyska Pfronten

Toppchef köper aktier i AB Volvo

Lifcos vd Fredrik Karlsson får gå

Fler underleverantörer tror att högkonjunkturen håller i sig

Verkstad tar in jobb som tidigare lades ut på lego

Hexagon ökar vinsten

Ordförande Carl-Henric Svanberg storköper aktier i AB Volvo

Verkstadskoncernen växer kraftigt

En bra start på året för SSAB

Zinkgruvan Mining vill ha tjejer i gruvan

Se alla Företagens egna nyheter

Värt att veta om legionärssjuka och befuktningsanläggningar

Saltängen anställer ytterligare

Strålande investering

Tack till alla som besökte oss i vår monter under Stockholm Furniture fair 2019!

Krympslang från Knutwall!

Nyhet EB80-Boxi

Holger Andreasen har en ny leverantör - Spectro

Beställ graverade skyltar med 24-t leveranser!

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Flexiblare lagring för pallar och långgods

Stort intresse för vårt kostnadsfria webinarium 22/2 - Anmäl dig nu!

Hexagon Manufacturing Intelligence presenterar avancerad scanningteknik i södra Sverige

Villka egenskaper är viktiga när ni skall välja en lämplig rotationshastighetsgivare ?

Från Prototyp till Produktion

Framtidens energi för industrin

Asbestutbildning 9 april i Göteborg

Beräkna dina driftsbesparingar på ventilation med Condairs app

Rullformning – för profiler med högsta komplexitet, precision och lönsamhet

Ny klassificering för Isotiazolinonen OIT?

Stabil fixturering för säkra mätningar

Ytterligare förstärkning till Industrirör

Motordrivna membranpumpar för industrin

Smarta lyft på Industrimässorna

Trafikverket säkrar kraftförsörjningen med Coromatic

RTC-1010, en ruggad tablet PC för tuffa miljöer!

Tipsa en kollega

0.14