23948sdkhjf

Nya tester med tyngre malmtåg

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

I Sverige är 25 ton den vanligaste högsta tillåtna axellasten på våra järnvägar. Malmbanan är med sina 30 ton ett undantag, men det räcker inte. Genom att höja nivån till 32,5 ton skulle exempelvis kapacitetsökningen bli tio procent.

Det innebär att varje tåg kan transportera 680 ton mer malm än i dag, något som inte minst skulle minska miljöbelastningen.

Läs också: LKAB har bemästrat rosten

Bakom planerna på att nu i december inleda en årslång testdrift på den nästan 130 kilometer långa sträckan mellan Kiruna och Narvik står Trafikverket, LKAB och Bane Nor som inledde utredningsarbetet redan våren 2016.

Sedan dess har bland annat tillståndet bedömts och bärighetsberäkningar gjorts för att säkerställa att alla 53 broar klarar den högre axellasten

På liknande sätt har riskinventeringar och bedömningar gjorts för resten av banan för att få en uppfattning om stabiliteten. Där uppgifter från tidigare fältundersökningar saknats eller där det krävts kompletterande undersökningar har Trafikverket med hjälp av borriggar undersökt banunderbyggnadens och materialets egenskaper.

Även lokens kraftförsörjning och signalers placeringar har analyserats för att se vad som behöver åtgärdas innan testerna drar igång.

Därutöver genomförs så kallade referensmätningar på utvalda trummor, broar, bankar och spårkomponenter. Avsikten är att följa upp resultatet både under ordinarie trafik och under testerna med den högre axellasten.

Efter den inventering som gjorts på den svenska delen av sträckan har såväl vissa bergbroar som banvallar förstärkts under årets barmarksperiod för att möjliggöra den planerade erfarenhetsdriften, som inledningsvis planeras till ett tåg per dygn.

Testet kommer att övervakas av Norconsult som fått i uppdrag att utifrån olika system inhämta, analysera, sammanställa och rapportera elva olika aktiviteter i ett kontrollprogram i en månatlig rapport. Rapporten ska därefter ge all nödvändig information om hur den tyngre trafiken påverkar banan.

Enligt Trafikverket tillåts inte högre axellast än 32,5 ton någonstans i Europa. En sträcka där den höga vikten redan accepteras är dock mellan Vitåfors och Luleå där det redan går malmtåg.

Där slutfördes ett två år långt test med 32,5 tons axellast i september 2017 och den 210 kilometer långa sträckan har nu godkänts för den högre vikten.

Tanken är att inledningsvis köra två tåg per dag med den högre axellasten, och sedan öka antalet steg för steg. Innan alla tåg får köra med den högre vikten krävs dock fortsatt utredning och förstärkning av banan. Bland annat krävs utbyte av spår och växlar.

Mer om: LKAB | Malmbanan
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Den tunga maskininvesteringen är driftsatt och går för fullt

Glad påsk!

Nevs ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono Motors som har valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260 000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

LKAB är inne i en intensiv prospekteringsfas

Götene Ufo ökar produktiviteten

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Bågenfelt & Hellström väljer Mazak – igen

”Det här är en maskin att växa med."

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare – topp 10

Ökad vinst för ProfilGruppen

Svenskutvecklad linjärgivare för valsgapsmätning inom stål- och metallverk

ABB:s vd Ulrich Spiesshofer avgår

Robotteknik Automation Vetlanda köps upp

Legotillverkaren Kalmar Rostfria ökar kapaciteten

Gruvan – framtidens energilager

Att lagra energi blir allt viktigare i framtiden. Nedlagda gruvor kan vara lösningen. Nu letar Pumped Hydro efter tio lämpliga platser för fullskaleanläggningar, samt en pilot i Sverige.

De köper gruva för 7,4 miljarder – kontant!

Allkal tar hem en maskinaffär hos Leine Linde i Strängnäs

Legotillverkare ökar kapaciteten

Borga Plåt får ny vd

Produktnyheter väckte stort intresse på Kukas automationsdagar

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Xylem inviger ny testanläggning

Veckans konkurser – vecka 15

BE Groups vd säger upp sin anställning

Sandbergs Maskinbearbetning ökar mätkapaciteten kraftigt

Midroc satsar för att möta morgondagens industri

Still stärker sin marknadsposition i Norden

Tibnor i Köping investerar i en trumlingsbläster

Leax blir starkare genom delning

Domen mot Boliden är klar

KTH kickar igång ny distansutbildning

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Sikama introducerar en ny termisk massflödesmätare

Ny programdirektör för SIP STRIM

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Fyra digitala inspektioner på två veckor

Stort sug efter fordonsfjädrar i Ryssland

Extrainsatta kurstillfällen i juni

Partikel & ytrenhet samt vattenrenhets dag!

Möt oss på Control 2019 i Stuttgart!

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Effektivisera produktionen med DATRONs multi-talang!

Hur skyddar ni er mot farliga partiklar i inandningsluften?

Nedräkningen har börjat!

Weintek HMI för extern skärm!

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

PMC Cylinders: Mobila cylindrar – Vår hemmaarena, har visats på Bauma

Ny robotcell på Interal!

KmK Instrument introducerar banbrytande mätning av dimensioner

Varför använda mikrovågsgivare?

Behöver du kontrollera dricksvatten i samband med fastighetsköp?

Hitta din CNC maskin hos Carlstad Machinetools!

Vertikalsvarv för storproduktion

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

ZEISS expanderar!

Hög acceleration och låg cogging

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Vad är mekanisk provning?

Tipsa en kollega

0.13