23948sdkhjf

Nya tester med tyngre malmtåg

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

I Sverige är 25 ton den vanligaste högsta tillåtna axellasten på våra järnvägar. Malmbanan är med sina 30 ton ett undantag, men det räcker inte. Genom att höja nivån till 32,5 ton skulle exempelvis kapacitetsökningen bli tio procent.

Det innebär att varje tåg kan transportera 680 ton mer malm än i dag, något som inte minst skulle minska miljöbelastningen.

Läs också: LKAB köper engelskt industrimineralföretag

Bakom planerna på att nu i december inleda en årslång testdrift på den nästan 130 kilometer långa sträckan mellan Kiruna och Narvik står Trafikverket, LKAB och Bane Nor som inledde utredningsarbetet redan våren 2016.

Sedan dess har bland annat tillståndet bedömts och bärighetsberäkningar gjorts för att säkerställa att alla 53 broar klarar den högre axellasten

På liknande sätt har riskinventeringar och bedömningar gjorts för resten av banan för att få en uppfattning om stabiliteten. Där uppgifter från tidigare fältundersökningar saknats eller där det krävts kompletterande undersökningar har Trafikverket med hjälp av borriggar undersökt banunderbyggnadens och materialets egenskaper.

Även lokens kraftförsörjning och signalers placeringar har analyserats för att se vad som behöver åtgärdas innan testerna drar igång.

Därutöver genomförs så kallade referensmätningar på utvalda trummor, broar, bankar och spårkomponenter. Avsikten är att följa upp resultatet både under ordinarie trafik och under testerna med den högre axellasten.

Efter den inventering som gjorts på den svenska delen av sträckan har såväl vissa bergbroar som banvallar förstärkts under årets barmarksperiod för att möjliggöra den planerade erfarenhetsdriften, som inledningsvis planeras till ett tåg per dygn.

Testet kommer att övervakas av Norconsult som fått i uppdrag att utifrån olika system inhämta, analysera, sammanställa och rapportera elva olika aktiviteter i ett kontrollprogram i en månatlig rapport. Rapporten ska därefter ge all nödvändig information om hur den tyngre trafiken påverkar banan.

Enligt Trafikverket tillåts inte högre axellast än 32,5 ton någonstans i Europa. En sträcka där den höga vikten redan accepteras är dock mellan Vitåfors och Luleå där det redan går malmtåg.

Där slutfördes ett två år långt test med 32,5 tons axellast i september 2017 och den 210 kilometer långa sträckan har nu godkänts för den högre vikten.

Tanken är att inledningsvis köra två tåg per dag med den högre axellasten, och sedan öka antalet steg för steg. Innan alla tåg får köra med den högre vikten krävs dock fortsatt utredning och förstärkning av banan. Bland annat krävs utbyte av spår och växlar.

Mer om: LKAB | Malmbanan
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Följ oss på LinkedIn

De tar hem en affär hos snabbväxaren

Företaget inom industrihandel gör ett förvärv

Veckans konkurser – vecka 49

1

Scania levererar en bränslecellsdriven sopbil

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Flaskhalsar sinkar utbyggnaden av laddstolpar

Alfa Laval tar order värd 140 miljoner

Företaget har en stabil tillväxt

Nu investerar Järpås Verkstad i en fiberlaser.

De ska stärka tillverkningsindustrin

Här är sajten för den största CAD/CAM-gruppen

Stororder till maskintillverkare

Projektet omfattar ett antal kompletta maskinceller för uppspolning, mätning och förpackning av kabel.

Industrileverantören får ny vd

De köper hydraulikföretaget

Ymer Technology förvärvar den danska hydraulikspecialisten HKD Technology.

Note tillverkar åt elladdarföretaget

Höganäs minskar koldioxidutsläppen

Brist på kobolt till elbilsbatterier hotar snabb grön omställning

Ökad återvinning och produktion i nya länder räcker inte till för att kompensera för den ökade åtgången, visar en ny rapport från EU-kommissionen.

Verktygstillverkare satsar stort

"Totalt har vi investerat omkring tio miljoner kronor i maskiner senaste året."

SKF vill stänga en fabrik

Danskt-svenskt samarbete om flyttbar robotcell för svetsning

Avtalet är nu klart. Svenska MIT Automation och danska DanRobotics inleder ett samarbete om försäljning av DanRobotics kompakta robotcell, CompactWelder+, i Sverige.

Efterfrågad metall dyrare än guld

Komponenttillverkare köper in två maskiner

"Vi har fullt upp att göra."

A-Plasts vd fick ett fint pris

De ser en ökad efterfrågan

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Autoliv reserverar 1,9 miljarder kronor

Stororder till Alfa Laval

Uppkopplad viktkoll med krokvåg

Högtryck för Åstorpsföretag i vinnande bransch

Stenbergs tar in ytterligare en maskinleverantör

Tillverkaren Gevea byter vd

SKF tar engångskostnader på 300 miljoner kronor

SKF når uppgörelse i legal tvist med Daimler

Ny chef för Boliden Kokkola

Roboten som kan ta ditt jobb på verkstan

BE Group tror på "Business as usual"

Se alla Företagens egna nyheter

Handelsstål på lager hos Ferroman Engineering

3:e Rundbordautomaten på ett år! – Fortsatta nyinvesteringar på BUFAB Lann!

Gränslägesbrytare från Petercem!

Naturliga köldmedel i kylanläggningar ställer krav på säkra fläktar

Visste du att din arbetsplats kan göra dig sjuk?

Trevlig helg

Lesjöfors bryter ny mark med vridfjädrar i Australien

Klixon automatsäkringar!

Fördjupad uppföljning av nyckeltal med Plant Performer

Utmärkelse till Welser Profilers verktygstillverkning

Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknader

Summ Systems erbjuder 3D-print!

EC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärande med hjälp av Artificiell Intelligens

Välkommen André!

Stort intresse för AP&T:s servohydrauliska press på EuroBLECH 2018

CNC Software lanserar ny hemsida för Mastercam-användare

Saltängen, för ett mer hållbart samhälle

Ny webbsida

LCB

Gångjärn, Lås & grepp, Gummi- och PUR-produkter och myckat mere från TITGEMEYER

Sprutboxar från Hansen-Icoma

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

ebm-papst tar GreenTech till en ny nivå och lanserar GreenIntelligence

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör oc...

Bäckman levererar blästeranläggning till framgångsrika Spinova

Tipsa en kollega

0.198