23948sdkhjf

Transportlabbet hos Scania kör fossilfritt

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

”Det här handlar om att leva som vi lär.”

Scania har ett eget transportlaboratorium, 45 lastbilar och bussar, som är en förlängning av forsknings- och utvecklingsavdelningen.

Här handlar det om att få förståelse för kundernas utmaningar och Scania använder fordonen som en del av sina interna transporter.

Nu kommer man att köra hela vagnparken på fossilfria bränslen eller hybridteknik, vilket innebär att man minskar sina koldioxidutsläpp med dryga 95 procent.

Labbet startade sin verksamhet 2008 och lyckades under sina första fem år minska bränsleförbrukningen med 20 procent och koldioxidutsläppen med 50 procent per ton transporterat gods.

Läs också: Scania levererar en bränslecellsdriven sopbil

– Det här handlar om att leva som vi lär. Vi ber inte våra kunder eller industrin i stort att göra något som vi inte själva är villiga att göra, säger Jan Björklund, vd för Scanias transportlaboratorium, i ett pressmeddelande.

De 14 lastbilarna och dragbilskombinationerna kör dagligen mellan Scanias anläggningar i Södertälje och Zwolle i Nederländerna, ungefär 40 000 mil per fordon och år. Det är mycket längre än de flesta åkeriers fordon, ett faktum som gör att tester och utvärderingar går snabbt att göra.

Läs också: Skanska bygger gjuteri åt Scania i Södertälje för 600 miljoner kronor

– En av de viktigaste lärdomarna för oss är effekten av planering och förarträning. Vi ser att det fungerar och att även små förändringar har stor effekt. Ett exempel är att man genom att sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer per timme för fjärrtransporter kan minska bränsleförbrukningen med tio procent samtidigt som tidsförlusten bara blir en procent, säger Jan Björklund.

Varför har man då inte minskat sina koldioxidutsläpp med 100 procent? Jo, det beror på att man utanför Sveriges gränser ibland måste tanka med vanlig diesel, då det kan saknas stationer med HVO och biodiesel.
Mer om: Scania
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Den tunga maskininvesteringen är driftsatt och går för fullt

Glad påsk!

Nevs ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono Motors som har valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260 000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

LKAB är inne i en intensiv prospekteringsfas

Götene Ufo ökar produktiviteten

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Bågenfelt & Hellström väljer Mazak – igen

”Det här är en maskin att växa med."

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare – topp 10

Ökad vinst för ProfilGruppen

Svenskutvecklad linjärgivare för valsgapsmätning inom stål- och metallverk

ABB:s vd Ulrich Spiesshofer avgår

Robotteknik Automation Vetlanda köps upp

Legotillverkaren Kalmar Rostfria ökar kapaciteten

Gruvan – framtidens energilager

Att lagra energi blir allt viktigare i framtiden. Nedlagda gruvor kan vara lösningen. Nu letar Pumped Hydro efter tio lämpliga platser för fullskaleanläggningar, samt en pilot i Sverige.

De köper gruva för 7,4 miljarder – kontant!

Allkal tar hem en maskinaffär hos Leine Linde i Strängnäs

Legotillverkare ökar kapaciteten

Borga Plåt får ny vd

Produktnyheter väckte stort intresse på Kukas automationsdagar

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Xylem inviger ny testanläggning

Veckans konkurser – vecka 15

BE Groups vd säger upp sin anställning

Sandbergs Maskinbearbetning ökar mätkapaciteten kraftigt

Midroc satsar för att möta morgondagens industri

Still stärker sin marknadsposition i Norden

Tibnor i Köping investerar i en trumlingsbläster

Leax blir starkare genom delning

Domen mot Boliden är klar

KTH kickar igång ny distansutbildning

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Sikama introducerar en ny termisk massflödesmätare

Ny programdirektör för SIP STRIM

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Fyra digitala inspektioner på två veckor

Stort sug efter fordonsfjädrar i Ryssland

Extrainsatta kurstillfällen i juni

Partikel & ytrenhet samt vattenrenhets dag!

Möt oss på Control 2019 i Stuttgart!

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Effektivisera produktionen med DATRONs multi-talang!

Hur skyddar ni er mot farliga partiklar i inandningsluften?

Nedräkningen har börjat!

Weintek HMI för extern skärm!

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

PMC Cylinders: Mobila cylindrar – Vår hemmaarena, har visats på Bauma

Ny robotcell på Interal!

KmK Instrument introducerar banbrytande mätning av dimensioner

Varför använda mikrovågsgivare?

Behöver du kontrollera dricksvatten i samband med fastighetsköp?

Hitta din CNC maskin hos Carlstad Machinetools!

Vertikalsvarv för storproduktion

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

ZEISS expanderar!

Hög acceleration och låg cogging

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Vad är mekanisk provning?

Tipsa en kollega

0.185