23948sdkhjf

Transportlabbet hos Scania kör fossilfritt

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

”Det här handlar om att leva som vi lär.”

Scania har ett eget transportlaboratorium, 45 lastbilar och bussar, som är en förlängning av forsknings- och utvecklingsavdelningen.

Här handlar det om att få förståelse för kundernas utmaningar och Scania använder fordonen som en del av sina interna transporter.

Nu kommer man att köra hela vagnparken på fossilfria bränslen eller hybridteknik, vilket innebär att man minskar sina koldioxidutsläpp med dryga 95 procent.

Labbet startade sin verksamhet 2008 och lyckades under sina första fem år minska bränsleförbrukningen med 20 procent och koldioxidutsläppen med 50 procent per ton transporterat gods.

Läs också: Scania levererar en bränslecellsdriven sopbil

– Det här handlar om att leva som vi lär. Vi ber inte våra kunder eller industrin i stort att göra något som vi inte själva är villiga att göra, säger Jan Björklund, vd för Scanias transportlaboratorium, i ett pressmeddelande.

De 14 lastbilarna och dragbilskombinationerna kör dagligen mellan Scanias anläggningar i Södertälje och Zwolle i Nederländerna, ungefär 40 000 mil per fordon och år. Det är mycket längre än de flesta åkeriers fordon, ett faktum som gör att tester och utvärderingar går snabbt att göra.

Läs också: Scania lyfter underleverantören

– En av de viktigaste lärdomarna för oss är effekten av planering och förarträning. Vi ser att det fungerar och att även små förändringar har stor effekt. Ett exempel är att man genom att sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer per timme för fjärrtransporter kan minska bränsleförbrukningen med tio procent samtidigt som tidsförlusten bara blir en procent, säger Jan Björklund.

Varför har man då inte minskat sina koldioxidutsläpp med 100 procent? Jo, det beror på att man utanför Sveriges gränser ibland måste tanka med vanlig diesel, då det kan saknas stationer med HVO och biodiesel.
Mer om: Scania
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Följ oss på LinkedIn

De tar hem en affär hos snabbväxaren

Företaget inom industrihandel gör ett förvärv

Veckans konkurser – vecka 49

1

Scania levererar en bränslecellsdriven sopbil

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Flaskhalsar sinkar utbyggnaden av laddstolpar

Alfa Laval tar order värd 140 miljoner

Företaget har en stabil tillväxt

Nu investerar Järpås Verkstad i en fiberlaser.

De ska stärka tillverkningsindustrin

Här är sajten för den största CAD/CAM-gruppen

Stororder till maskintillverkare

Projektet omfattar ett antal kompletta maskinceller för uppspolning, mätning och förpackning av kabel.

Industrileverantören får ny vd

De köper hydraulikföretaget

Ymer Technology förvärvar den danska hydraulikspecialisten HKD Technology.

Note tillverkar åt elladdarföretaget

Höganäs minskar koldioxidutsläppen

Brist på kobolt till elbilsbatterier hotar snabb grön omställning

Ökad återvinning och produktion i nya länder räcker inte till för att kompensera för den ökade åtgången, visar en ny rapport från EU-kommissionen.

Verktygstillverkare satsar stort

"Totalt har vi investerat omkring tio miljoner kronor i maskiner senaste året."

SKF vill stänga en fabrik

Danskt-svenskt samarbete om flyttbar robotcell för svetsning

Avtalet är nu klart. Svenska MIT Automation och danska DanRobotics inleder ett samarbete om försäljning av DanRobotics kompakta robotcell, CompactWelder+, i Sverige.

Efterfrågad metall dyrare än guld

Komponenttillverkare köper in två maskiner

"Vi har fullt upp att göra."

A-Plasts vd fick ett fint pris

De ser en ökad efterfrågan

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Autoliv reserverar 1,9 miljarder kronor

Stororder till Alfa Laval

Uppkopplad viktkoll med krokvåg

Högtryck för Åstorpsföretag i vinnande bransch

Stenbergs tar in ytterligare en maskinleverantör

Tillverkaren Gevea byter vd

SKF tar engångskostnader på 300 miljoner kronor

SKF når uppgörelse i legal tvist med Daimler

Ny chef för Boliden Kokkola

Roboten som kan ta ditt jobb på verkstan

BE Group tror på "Business as usual"

Se alla Företagens egna nyheter

Handelsstål på lager hos Ferroman Engineering

3:e Rundbordautomaten på ett år! – Fortsatta nyinvesteringar på BUFAB Lann!

Gränslägesbrytare från Petercem!

Naturliga köldmedel i kylanläggningar ställer krav på säkra fläktar

Visste du att din arbetsplats kan göra dig sjuk?

Trevlig helg

Lesjöfors bryter ny mark med vridfjädrar i Australien

Klixon automatsäkringar!

Fördjupad uppföljning av nyckeltal med Plant Performer

Utmärkelse till Welser Profilers verktygstillverkning

Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknader

Summ Systems erbjuder 3D-print!

EC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärande med hjälp av Artificiell Intelligens

Välkommen André!

Stort intresse för AP&T:s servohydrauliska press på EuroBLECH 2018

CNC Software lanserar ny hemsida för Mastercam-användare

Saltängen, för ett mer hållbart samhälle

Ny webbsida

LCB

Gångjärn, Lås & grepp, Gummi- och PUR-produkter och myckat mere från TITGEMEYER

Sprutboxar från Hansen-Icoma

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

ebm-papst tar GreenTech till en ny nivå och lanserar GreenIntelligence

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör oc...

Bäckman levererar blästeranläggning till framgångsrika Spinova

Tipsa en kollega

0.258