23948sdkhjf

Framtidens karosser fogas ihop med nya tekniker

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Morgondagens bilkarosser består av olika material, sammanfogade på olika sätt. Det ställer nya krav, tror Joakim Hedegård på Swerim.

Viktparadoxen är bruten. De senaste decennierna har bilarna blivit allt tyngre, trots att man använt allt mer höghållfasta stålsorter och lätta kompositmaterial i karosserna. Anledningen är att man sedan fyllt bilarna med allt mer utrustning.

Läs också: De utvecklar en ny testbädd för elektrolys och vätgastillämpningar i industrin

Men sedan några år tillbaka har vikterna fallit på nya bilar och för första gången på länge är nya bilgenerationer lättare än sina föregångare. Det säger Joakim Hedegård på industriforskningsinstitutet Swerim och säger att vi befinner oss i ett teknikskifte. Morgondagens bilar kan komma att blanda konstruktionsmaterial och fogningsmetoder på ett sätt som ställer nya krav på reparationsverkstäderna.

– Det finns många möjliga utvecklingar. Drivkraften att minska vikten på bilarna har funnits länge, man började gå mot höghållfasta stålsorter redan någon gång efter utvecklingen av Volvo 740, berättar Joakim.

Drivkraften är att minska miljöpåverkan. Lättare bilar leder till mindre utsläpp när man använder dem och länge har det handlat om att använda stålsorter med högre hållfasthet för att göra bilarna så lätta som möjligt.

– Om vi tar stålkarossen så har man kommit långt med att sätta rätt material på rätt ställe och det har gjort jättemycket för att minska vikt. Men nu säger man att vid någon tidpunkt efter 2020 räcker det inte längre utan för att klara allt tuffare miljökrav måste bilindustrin hitta nya lösningar.

Läs också: EU sänder anmälan om tullarna till WTO

Men även om man vet vad man vill uppnå är vägen dit inte lika självklar. Somliga förespråkar mer lättviktsmaterial i konstruktionerna, som aluminium och kompositmaterial som kolfiberarmerad plast. Andra tror att stålets potential inte har tömts ut.

– Man har byggt i stål i alla år. Stål är ett material som man vet hur det beter sig, våra fabriker är helt och hållet inriktade på att bygga fordon i stål och det går enkelt att återvinna. Förr i tiden gick man upp i hållfasthet i stål genom att öka mängden legeringsämnen, alltså andra ämnen som man blandar stålet med. Då blev det svårare att svetsa i och inte så sällan svårare att forma också.

– Nu har man lärt sig andra tekniker, man värmer och valsar och kyler och klämmer, och på det sättet kan man styra slutstrukturen och designa egenskaperna i stålen. Det i kombination med ”klok” legering gör att man får färre legeringselement och ganska bra formbarhet och svetsbarhet, men med mycket högre styrka.

Nya stålsorter kan alltså lösa vissa av bilindustrins problem, men det betyder inte att man inte också tittar på andra konstruktionsmaterial. Det kan till exempel vara aluminium och andra lättmetaller, eller plaster och kompositer. Det kan handla om att ha krockbur och bärande delar i olika höghållfasta stålsorter och sedan mjukstål, aluminium eller plastmaterial i golv, huvar och dörrar.

Läs också: Forskningsinstitut delas

– Det finns alltså ett spår som tittar på lättmetallbygge, och ett annat som tittar på att blanda materialen hej vilt. Man kanske vill ha dörrar av aluminium och fjädertorn i magnesium.

Nya materialkombinationer ställer också nya krav på sammanfogningstekniker. Etablerade metoder som punktsvetsning och limning kommer att finnas kvar där det är relevant, men kommer att utvecklas med ny teknik och i nya kombinationer. Därtill kommer nya fogningsmetoder att vinna mark, särskilt när material av olika typ ska fogas samman. Ett exempel är det som på engelska kallas för friction stir welding, eller friktionsomrörningssvetsning - se bilden här intill.

– Den ser lite ut som en pinnfräs, med två delar: en bredare överdel som ligger an mot metallytan och värmer och bygger friktionsvärme och en mindre tapp som går ner i materialet och snurrar runt det. På det sättet kan man forma ihop två halvor. Materialet smälter inte, men det blir tillräckligt varmt för att låta sig formas.

Ett annat område som växer är nitning. Då är det inte popnit det handlar om, utan ett helt teknikområde med olika geometrier, olika materia och olika fastsättningsmetoder.

– Vi ser en mångfald av olika mekaniska sammanfogningsmetoder: stansnit, stuknit, blindnit och allt vad det nu heter. Och vi ser också, faktiskt, hybridfogningstekniker, tekniker som till exempel kombinerar friktionssvetsning med ett skruvhuvud. Det finns självhåltagande skruv, och självindragande skruv. De här skruvarna blir smartare och smartare.

Med fler och mer avancerade tillverkningstekniker i fordonstillverkningen ställs också högre krav på skadeverkstäderna.

– Det kommer att finnas en enorm verktygslåda av olika sammanfogningstekniker. Och nu börjar det komma självinställande svetsmaskiner, i vissa fall. Kanske kommer det att vara så att maskinen kollar upp själv vad den behöver göra. Kanske talar man bara om för maskinen var den är också så gör den resten.

Mer om: karosser | stål | Swerim
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Nevs ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono Motors som har valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260 000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

LKAB är inne i en intensiv prospekteringsfas

Den tunga maskininvesteringen är driftsatt och går för fullt

Götene Ufo ökar produktiviteten

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Bågenfelt & Hellström väljer Mazak – igen

”Det här är en maskin att växa med."

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare – topp 10

Ökad vinst för ProfilGruppen

Svenskutvecklad linjärgivare för valsgapsmätning inom stål- och metallverk

ABB:s vd Ulrich Spiesshofer avgår

Robotteknik Automation Vetlanda köps upp

Legotillverkaren Kalmar Rostfria ökar kapaciteten

Gruvan – framtidens energilager

Att lagra energi blir allt viktigare i framtiden. Nedlagda gruvor kan vara lösningen. Nu letar Pumped Hydro efter tio lämpliga platser för fullskaleanläggningar, samt en pilot i Sverige.

De köper gruva för 7,4 miljarder – kontant!

Allkal tar hem en maskinaffär hos Leine Linde i Strängnäs

Legotillverkare ökar kapaciteten

Borga Plåt får ny vd

Produktnyheter väckte stort intresse på Kukas automationsdagar

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Xylem inviger ny testanläggning

Veckans konkurser – vecka 15

BE Groups vd säger upp sin anställning

Sandbergs Maskinbearbetning ökar mätkapaciteten kraftigt

Midroc satsar för att möta morgondagens industri

Still stärker sin marknadsposition i Norden

Tibnor i Köping investerar i en trumlingsbläster

Leax blir starkare genom delning

Domen mot Boliden är klar

KTH kickar igång ny distansutbildning

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Sikama introducerar en ny termisk massflödesmätare

Ny programdirektör för SIP STRIM

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Fyra digitala inspektioner på två veckor

Stort sug efter fordonsfjädrar i Ryssland

Extrainsatta kurstillfällen i juni

Partikel & ytrenhet samt vattenrenhets dag!

Möt oss på Control 2019 i Stuttgart!

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Effektivisera produktionen med DATRONs multi-talang!

Hur skyddar ni er mot farliga partiklar i inandningsluften?

Nedräkningen har börjat!

Weintek HMI för extern skärm!

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

PMC Cylinders: Mobila cylindrar – Vår hemmaarena, har visats på Bauma

Ny robotcell på Interal!

KmK Instrument introducerar banbrytande mätning av dimensioner

Varför använda mikrovågsgivare?

Behöver du kontrollera dricksvatten i samband med fastighetsköp?

Hitta din CNC maskin hos Carlstad Machinetools!

Vertikalsvarv för storproduktion

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

ZEISS expanderar!

Hög acceleration och låg cogging

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Vad är mekanisk provning?

Tipsa en kollega

0.152