23948sdkhjf

Framtidens karosser fogas ihop med nya tekniker

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Morgondagens bilkarosser består av olika material, sammanfogade på olika sätt. Det ställer nya krav, tror Joakim Hedegård på Swerim.

Viktparadoxen är bruten. De senaste decennierna har bilarna blivit allt tyngre, trots att man använt allt mer höghållfasta stålsorter och lätta kompositmaterial i karosserna. Anledningen är att man sedan fyllt bilarna med allt mer utrustning.

Läs också: De utvecklar en ny testbädd för elektrolys och vätgastillämpningar i industrin

Men sedan några år tillbaka har vikterna fallit på nya bilar och för första gången på länge är nya bilgenerationer lättare än sina föregångare. Det säger Joakim Hedegård på industriforskningsinstitutet Swerim och säger att vi befinner oss i ett teknikskifte. Morgondagens bilar kan komma att blanda konstruktionsmaterial och fogningsmetoder på ett sätt som ställer nya krav på reparationsverkstäderna.

– Det finns många möjliga utvecklingar. Drivkraften att minska vikten på bilarna har funnits länge, man började gå mot höghållfasta stålsorter redan någon gång efter utvecklingen av Volvo 740, berättar Joakim.

Drivkraften är att minska miljöpåverkan. Lättare bilar leder till mindre utsläpp när man använder dem och länge har det handlat om att använda stålsorter med högre hållfasthet för att göra bilarna så lätta som möjligt.

– Om vi tar stålkarossen så har man kommit långt med att sätta rätt material på rätt ställe och det har gjort jättemycket för att minska vikt. Men nu säger man att vid någon tidpunkt efter 2020 räcker det inte längre utan för att klara allt tuffare miljökrav måste bilindustrin hitta nya lösningar.

Läs också: EU sänder anmälan om tullarna till WTO

Men även om man vet vad man vill uppnå är vägen dit inte lika självklar. Somliga förespråkar mer lättviktsmaterial i konstruktionerna, som aluminium och kompositmaterial som kolfiberarmerad plast. Andra tror att stålets potential inte har tömts ut.

– Man har byggt i stål i alla år. Stål är ett material som man vet hur det beter sig, våra fabriker är helt och hållet inriktade på att bygga fordon i stål och det går enkelt att återvinna. Förr i tiden gick man upp i hållfasthet i stål genom att öka mängden legeringsämnen, alltså andra ämnen som man blandar stålet med. Då blev det svårare att svetsa i och inte så sällan svårare att forma också.

– Nu har man lärt sig andra tekniker, man värmer och valsar och kyler och klämmer, och på det sättet kan man styra slutstrukturen och designa egenskaperna i stålen. Det i kombination med ”klok” legering gör att man får färre legeringselement och ganska bra formbarhet och svetsbarhet, men med mycket högre styrka.

Nya stålsorter kan alltså lösa vissa av bilindustrins problem, men det betyder inte att man inte också tittar på andra konstruktionsmaterial. Det kan till exempel vara aluminium och andra lättmetaller, eller plaster och kompositer. Det kan handla om att ha krockbur och bärande delar i olika höghållfasta stålsorter och sedan mjukstål, aluminium eller plastmaterial i golv, huvar och dörrar.

Läs också: Handelskrig – ståltullar ett faktum

– Det finns alltså ett spår som tittar på lättmetallbygge, och ett annat som tittar på att blanda materialen hej vilt. Man kanske vill ha dörrar av aluminium och fjädertorn i magnesium.

Nya materialkombinationer ställer också nya krav på sammanfogningstekniker. Etablerade metoder som punktsvetsning och limning kommer att finnas kvar där det är relevant, men kommer att utvecklas med ny teknik och i nya kombinationer. Därtill kommer nya fogningsmetoder att vinna mark, särskilt när material av olika typ ska fogas samman. Ett exempel är det som på engelska kallas för friction stir welding, eller friktionsomrörningssvetsning - se bilden här intill.

– Den ser lite ut som en pinnfräs, med två delar: en bredare överdel som ligger an mot metallytan och värmer och bygger friktionsvärme och en mindre tapp som går ner i materialet och snurrar runt det. På det sättet kan man forma ihop två halvor. Materialet smälter inte, men det blir tillräckligt varmt för att låta sig formas.

Ett annat område som växer är nitning. Då är det inte popnit det handlar om, utan ett helt teknikområde med olika geometrier, olika materia och olika fastsättningsmetoder.

– Vi ser en mångfald av olika mekaniska sammanfogningsmetoder: stansnit, stuknit, blindnit och allt vad det nu heter. Och vi ser också, faktiskt, hybridfogningstekniker, tekniker som till exempel kombinerar friktionssvetsning med ett skruvhuvud. Det finns självhåltagande skruv, och självindragande skruv. De här skruvarna blir smartare och smartare.

Med fler och mer avancerade tillverkningstekniker i fordonstillverkningen ställs också högre krav på skadeverkstäderna.

– Det kommer att finnas en enorm verktygslåda av olika sammanfogningstekniker. Och nu börjar det komma självinställande svetsmaskiner, i vissa fall. Kanske kommer det att vara så att maskinen kollar upp själv vad den behöver göra. Kanske talar man bara om för maskinen var den är också så gör den resten.

Mer om: karosser | stål | Swerim
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De går över 100 miljoner i omsättning

"Vi tar marknad och växer både i Sverige och på exporten."

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Tillverkare i Skåne investerar

Bud på börsnoterade Ahlsell

Följ oss på LinkedIn

Emigration Express hålls en gång till

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Det blev en lång process före de valde maskinleverantör

Hoten mot ditt system

Det talas om internet of things, AI och machine learning. Allt mer av företagens system kopplas upp mot nätet vilket ger stora fördelar men också risker som varje företagsledning bör vara medveten om.

LKAB förändrar i koncernledningen

Legotillverkare installerar sin fjärde Biglia

Hydraulikdagar i klimatarbetets tecken

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Företaget inom industrihandel gör ett förvärv

Veckans konkurser – vecka 49

Företaget har en stabil tillväxt

Nu investerar Järpås Verkstad i en fiberlaser.

De tar hem en affär hos snabbväxaren

Här är sajten för den största CAD/CAM-gruppen

Flaskhalsar sinkar utbyggnaden av laddstolpar

Alfa Laval tar order värd 140 miljoner

De ska stärka tillverkningsindustrin

1

Scania levererar en bränslecellsdriven sopbil

Stororder till maskintillverkare

Projektet omfattar ett antal kompletta maskinceller för uppspolning, mätning och förpackning av kabel.

SKF vill stänga en fabrik

Brist på kobolt till elbilsbatterier hotar snabb grön omställning

Ökad återvinning och produktion i nya länder räcker inte till för att kompensera för den ökade åtgången, visar en ny rapport från EU-kommissionen.

Industrileverantören får ny vd

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Autoliv reserverar 1,9 miljarder kronor

Stororder till Alfa Laval

Uppkopplad viktkoll med krokvåg

Högtryck för Åstorpsföretag i vinnande bransch

Stenbergs tar in ytterligare en maskinleverantör

Tillverkaren Gevea byter vd

SKF tar engångskostnader på 300 miljoner kronor

SKF når uppgörelse i legal tvist med Daimler

Ny chef för Boliden Kokkola

Roboten som kan ta ditt jobb på verkstan

Se alla Företagens egna nyheter

Kombinera fritt med nästa generations modulära drivsystem

Kompetenssäkrad industri - KSI

Febrig efter en dag i verkstaden?

Handelsstål på lager hos Ferroman Engineering

3:e Rundbordautomaten på ett år! – Fortsatta nyinvesteringar på BUFAB Lann!

Gränslägesbrytare från Petercem!

Naturliga köldmedel i kylanläggningar ställer krav på säkra fläktar

Visste du att din arbetsplats kan göra dig sjuk?

Trevlig helg

Lesjöfors bryter ny mark med vridfjädrar i Australien

Klixon automatsäkringar!

Fördjupad uppföljning av nyckeltal med Plant Performer

Utmärkelse till Welser Profilers verktygstillverkning

Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknader

Summ Systems erbjuder 3D-print!

EC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärande med hjälp av Artificiell Intelligens

Välkommen André!

Stort intresse för AP&T:s servohydrauliska press på EuroBLECH 2018

CNC Software lanserar ny hemsida för Mastercam-användare

Saltängen, för ett mer hållbart samhälle

Ny webbsida

LCB

Gångjärn, Lås & grepp, Gummi- och PUR-produkter och myckat mere från TITGEM...

Sprutboxar från Hansen-Icoma

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Tipsa en kollega

0.197