23948sdkhjf

Framtidens karosser fogas ihop med nya tekniker

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Morgondagens bilkarosser består av olika material, sammanfogade på olika sätt. Det ställer nya krav, tror Joakim Hedegård på Swerim.

Viktparadoxen är bruten. De senaste decennierna har bilarna blivit allt tyngre, trots att man använt allt mer höghållfasta stålsorter och lätta kompositmaterial i karosserna. Anledningen är att man sedan fyllt bilarna med allt mer utrustning.

Läs också: De utvecklar en ny testbädd för elektrolys och vätgastillämpningar i industrin

Men sedan några år tillbaka har vikterna fallit på nya bilar och för första gången på länge är nya bilgenerationer lättare än sina föregångare. Det säger Joakim Hedegård på industriforskningsinstitutet Swerim och säger att vi befinner oss i ett teknikskifte. Morgondagens bilar kan komma att blanda konstruktionsmaterial och fogningsmetoder på ett sätt som ställer nya krav på reparationsverkstäderna.

– Det finns många möjliga utvecklingar. Drivkraften att minska vikten på bilarna har funnits länge, man började gå mot höghållfasta stålsorter redan någon gång efter utvecklingen av Volvo 740, berättar Joakim.

Drivkraften är att minska miljöpåverkan. Lättare bilar leder till mindre utsläpp när man använder dem och länge har det handlat om att använda stålsorter med högre hållfasthet för att göra bilarna så lätta som möjligt.

– Om vi tar stålkarossen så har man kommit långt med att sätta rätt material på rätt ställe och det har gjort jättemycket för att minska vikt. Men nu säger man att vid någon tidpunkt efter 2020 räcker det inte längre utan för att klara allt tuffare miljökrav måste bilindustrin hitta nya lösningar.

Läs också: EU sänder anmälan om tullarna till WTO

Men även om man vet vad man vill uppnå är vägen dit inte lika självklar. Somliga förespråkar mer lättviktsmaterial i konstruktionerna, som aluminium och kompositmaterial som kolfiberarmerad plast. Andra tror att stålets potential inte har tömts ut.

– Man har byggt i stål i alla år. Stål är ett material som man vet hur det beter sig, våra fabriker är helt och hållet inriktade på att bygga fordon i stål och det går enkelt att återvinna. Förr i tiden gick man upp i hållfasthet i stål genom att öka mängden legeringsämnen, alltså andra ämnen som man blandar stålet med. Då blev det svårare att svetsa i och inte så sällan svårare att forma också.

– Nu har man lärt sig andra tekniker, man värmer och valsar och kyler och klämmer, och på det sättet kan man styra slutstrukturen och designa egenskaperna i stålen. Det i kombination med ”klok” legering gör att man får färre legeringselement och ganska bra formbarhet och svetsbarhet, men med mycket högre styrka.

Nya stålsorter kan alltså lösa vissa av bilindustrins problem, men det betyder inte att man inte också tittar på andra konstruktionsmaterial. Det kan till exempel vara aluminium och andra lättmetaller, eller plaster och kompositer. Det kan handla om att ha krockbur och bärande delar i olika höghållfasta stålsorter och sedan mjukstål, aluminium eller plastmaterial i golv, huvar och dörrar.

Läs också: Handelskrig – ståltullar ett faktum

– Det finns alltså ett spår som tittar på lättmetallbygge, och ett annat som tittar på att blanda materialen hej vilt. Man kanske vill ha dörrar av aluminium och fjädertorn i magnesium.

Nya materialkombinationer ställer också nya krav på sammanfogningstekniker. Etablerade metoder som punktsvetsning och limning kommer att finnas kvar där det är relevant, men kommer att utvecklas med ny teknik och i nya kombinationer. Därtill kommer nya fogningsmetoder att vinna mark, särskilt när material av olika typ ska fogas samman. Ett exempel är det som på engelska kallas för friction stir welding, eller friktionsomrörningssvetsning - se bilden här intill.

– Den ser lite ut som en pinnfräs, med två delar: en bredare överdel som ligger an mot metallytan och värmer och bygger friktionsvärme och en mindre tapp som går ner i materialet och snurrar runt det. På det sättet kan man forma ihop två halvor. Materialet smälter inte, men det blir tillräckligt varmt för att låta sig formas.

Ett annat område som växer är nitning. Då är det inte popnit det handlar om, utan ett helt teknikområde med olika geometrier, olika materia och olika fastsättningsmetoder.

– Vi ser en mångfald av olika mekaniska sammanfogningsmetoder: stansnit, stuknit, blindnit och allt vad det nu heter. Och vi ser också, faktiskt, hybridfogningstekniker, tekniker som till exempel kombinerar friktionssvetsning med ett skruvhuvud. Det finns självhåltagande skruv, och självindragande skruv. De här skruvarna blir smartare och smartare.

Med fler och mer avancerade tillverkningstekniker i fordonstillverkningen ställs också högre krav på skadeverkstäderna.

– Det kommer att finnas en enorm verktygslåda av olika sammanfogningstekniker. Och nu börjar det komma självinställande svetsmaskiner, i vissa fall. Kanske kommer det att vara så att maskinen kollar upp själv vad den behöver göra. Kanske talar man bara om för maskinen var den är också så gör den resten.

Mer om: karosser | stål | Swerim
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alfred Nobel Science Park vill lyfta additiv tillverkning

Missbildad fisk vid LKAB

Mycket god efterfrågan för legotillverkare

Rockwell köper simuleringsföretag

Veoneer partner i AI Innovation of Sweden

Stark orderingång för cylindertillverkare

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordsatsning på elbussar

Peab bygger åt LKAB

Prestando investerar för att möta en ökad efterfrågan

EAB köper ett danskt företag

SKF gör sin största investering hittills i Hofors

Stålföretaget Ovako vill ge besökaren något extra

Rekordstark efterfrågan på Amadas kantpress HG-ATC

Gruvor får betala miljonbelopp i ökad dieselskatt

Troax har tagit hem flera viktiga order

Ett rekordkvartal för verkstadsföretaget

Dematek levererar unik kran till världens modernaste forskningsanläggning

Gnosjö Laserstans går över en kvarts miljard i omsättning

Protolabs förbättrar stödet för tillverkning on-demand

ProfilGruppen ökar resultatet för tredje året i rad

En lokal investeringsgrupp köper Scana Steel Björneborg

Legotillverkare växer kraftigt

Stororder till Spring Systems i Torsås

Ny järnmalmsjakt i Kiruna

SSAB utökar sitt sortiment av premiumstål

Verkstaden behöver anställa efter stororder

Många svenska kunder på plats när DMG MORI hade öppet hus i tyska Pfronten

Toppchef köper aktier i AB Volvo

Lifcos vd Fredrik Karlsson får gå

Fler underleverantörer tror att högkonjunkturen håller i sig

Verkstad tar in jobb som tidigare lades ut på lego

Hexagon ökar vinsten

Ordförande Carl-Henric Svanberg storköper aktier i AB Volvo

Verkstadskoncernen växer kraftigt

En bra start på året för SSAB

Zinkgruvan Mining vill ha tjejer i gruvan

Se alla Företagens egna nyheter

Värt att veta om legionärssjuka och befuktningsanläggningar

Saltängen anställer ytterligare

Strålande investering

Tack till alla som besökte oss i vår monter under Stockholm Furniture fair 2019!

Krympslang från Knutwall!

Nyhet EB80-Boxi

Holger Andreasen har en ny leverantör - Spectro

Beställ graverade skyltar med 24-t leveranser!

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Flexiblare lagring för pallar och långgods

Stort intresse för vårt kostnadsfria webinarium 22/2 - Anmäl dig nu!

Hexagon Manufacturing Intelligence presenterar avancerad scanningteknik i södra Sverige

Villka egenskaper är viktiga när ni skall välja en lämplig rotationshastighetsgivare ?

Från Prototyp till Produktion

Framtidens energi för industrin

Asbestutbildning 9 april i Göteborg

Beräkna dina driftsbesparingar på ventilation med Condairs app

Rullformning – för profiler med högsta komplexitet, precision och lönsamhet

Ny klassificering för Isotiazolinonen OIT?

Stabil fixturering för säkra mätningar

Ytterligare förstärkning till Industrirör

Motordrivna membranpumpar för industrin

Smarta lyft på Industrimässorna

Trafikverket säkrar kraftförsörjningen med Coromatic

RTC-1010, en ruggad tablet PC för tuffa miljöer!

Tipsa en kollega

0.146