23948sdkhjf

Företagen vill bygga elväg i väst

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Erfarenhet av byggande, fordonstillverkning och elvägsteknik är hörnstenar för det konsortium som vill bygga en elväg i Västsverige.

I dag finns två demonstrationsanläggningar för elvägstrafik färdigställda i Sverige, en strax utanför Sandviken och en nära Arlanda. För att bredda beslutsunderlaget inför eventuella storskaliga satsningar i framtiden har Trafikverket inbjudit ytterligare tre konsortier att visa sina förslag. Läs mer här.

Ett förslag till blivande testanläggning gäller en konduktiv elvägssträcka för tung trafik på riksväg 40 i närheten av Landvetter flygplats. Huvudaktörer är NCC (som redan medverkar i Arlandaprojektet), Volvokoncernen med sin lokala förankring och Alstom, en internationell gigant med stor erfarenhet av bland annat dynamisk kraftöverföring mellan fordon och kraftkälla.

Alstom och Volvo samarbetar för övrigt redan i ett elvägsprojekt där en elektrifieringslösning som Alstom tagit fram för spårvägar anpassas till vägtransporter med eldrivna lastbilar.

De tre företagen har bildat konsortiet Västsvenska Elvägar som nu glidit in i en fas som ska resultera i ett färdigt och detaljerat förslag till slutlig lösning senast i mars 2019. En styrka är att företagen redan har tillgång till beprövad teknik. Alstom vet hur man driver en spårvagn, Volvo vet hur man bygger elfordon och NCC vet hur en elväg anläggs. Det som återstår är att kombinera kunskap och erfarenheter i en fungerande demonstrationsanläggning med gränsöverskridande teknik som kan användas för blandad trafik.

Konsortiet har dessutom knutit till sig närmare 20 privata och offentliga företag, kommuner och akademiska institutioner som partners eller som deltagare i en referensgrupp med intresse för tekniken. Därmed skapas en mycket bred erfarenhetsbank som också ska göra det möjligt att väga in andra samhällsnyttor som utbyggnaden av elvägar kan föra med sig.

I likhet med de två projekt som redan är igång är tanken att den blivande demonstrationsanläggningen ska integreras i en allmän väg med syfte att utveckla, testa, verifiera och visa nya lösningar för elvägsteknik.

Läs också: Alstom+Siemens stoppas av EU

Volvokoncernen erbjuder i dag fullelektriska bussar och lastbilar för stadstrafik. Elvägar kan vara ett sätt att också klara emissionsfria transporter på längre sträckor. Men ska vi lyckas krävs ett brett samarbete mellan olika samhällsaktörer och därför är ett initiativ som detta så viktigt, säger Lars Stenqvist, teknisk direktör i Volvokoncernen.

Björn Asplund, vd för Alstom Sverige, ser elvägar som ett viktigt komplement till spårbunden trafik.

– Vår laddningsteknik för spårvagnar som nu anpassas för väg är bra exempel på hur beprövade tekniker får nya användningsområden och snabbar på utvecklingen, säger han.

Hans Säll, affärsutvecklingschef på NCC, ser gärna att företaget ligger i framkant när det gäller utvecklingen av hållbar infrastruktur.

Det är därför vi deltar i det här projektet. Vi har redan gedigen erfarenhet av att arbeta med elväg i projektet e-road Arlanda och de kunskaperna tar vi förstås med oss i det här nya samarbetet, säger Hans Säll.

De medverkande företagen är övertygade om att elvägar är en viktig del för framtidens mobilitet och för att åstadkomma hållbara transportlösningar på väg. Bland annat betonas att energieffektiv och miljöanpassad framdrift av fordon på väg gynnar industrier, fraktföretag och persontransporter och är en självklar del i ett framtida hållbart transportsystem.

De tre konsortier som bjudits in som komplement till de två befintliga har nu tid på sig fram till mars 2019 att lämna in detaljerade beskrivningar av sina projekt, varefter förslagen utvärderas och beslut fattas om vilket eller vilka projekt som får gå vidare till demonstrationsfasen.

Det svenska elvägsprojektet beskrivs som den största pågående förkommersiella upphandlingen i Europa. Med det menas att syftet med upphandlingen är att få ett kunskapsunderlag eller resultat av forskning och inte en kommersialiserad produkt som är fallet i traditionella upphandlingar.

Mer om: Ab Volvo | Alstom
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Legoföretag växer genom att köpa nischad tillverkare

MF Precision, Ravema och Sandvik Coromant har öppet hus i Ljusdal

EU storsatsar på forskning inom AI

Daf miljardsatsar för fortsatt tillväxt

Det går bra för lastbilstillverkaren Daf, så bra att företaget nu aviserar en investering på motsvarande en bit över två miljarder kronor i hyttfabriken i Westerlo.

Minskad ställtid med minimala ”Mini” och ”Micro” från Yaskawa

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Det här är den bästa mätarmen på marknaden"

De startar produktion av hydraulsystem

Damstahl återupptar 24 timmars leverans i väst

Hans Persson ny Operations Manager på Åkerströms Björbo

Så mycket kostade cyberattacken Norsk Hydro

En kostsam historia och produktionen är fortfarande inte tillbaka fullt ut.

Farligt avfall blir resurser

Stena Recycling och Vestforbrænding samarbetar om att etablera världens första anläggning som sorterar ut metaller från gasreningsaska.

”Intresset för Elmia Verktygsmaskiner är stort”

Creaform lanserar nästa generation 3D-scanners

Robot med känsla för skrot

Världsbanken satsar på klimatvänlig gruvbrytning

"Kunderna fortsätter att köpa"

Stark efterfrågan för AMAB Hydraul

Stabsläge efter olycka hos SSAB

AP&T:s hundrade presshärdningslinje

Sandvik sätter upp nya mål

"Expansionen har gått väldigt bra"

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Utbildning inom processteknik lockar fler

Tillverkare gör sin största maskininvestering hittills

Ny huvudkatalog från Mitsubishi Materials

SKF stänger fabrik

Han blir Sverigechef på ABB

Mutor kring skrot gav fängelse

Mitsubishi Materials effektiviserar tillverkningen

AI krävs för att tygla ddos-attacker

40 får gå från kärnkraftverk

Jernkontoret satsar på podd om EU

Basindustrins produktionsvärde minskar i Sverige

Flexibel, användarvänlig och driftsäker

Sandvik initierar en intern separation av Sandvik Materials Technology

Bolidens vinst högre än väntat

Se alla Företagens egna nyheter

Möjlighet att ha översikt på temperaturen i många olika applikationer samtidigt, går det?

Affärsområdeschef

SPM Instrument introducerar den trådlösa vibrationsgivaren Airius

E.ON acquires Coromatic

Foerster lanserar nya STATOGRAPH® CM redo för Industri 4.0

Smålands Stålgjuteri AB

Höj dina profilers värde med präglad företagslogotyp

Nytt från Igus

PcP lanserar nu en helt ny generation gallerdurk för den europeiska marknaden.

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Klüber Lubrication presenterar ett komplett sortiment av specialsmörjmedel på Nor-Shipping 2019

Ledig Kapacitet i våran nya Hermle C400

Centrifugalfläktar för precisionskylning i datacenters och IT-miljöer

Safe Control både provar och utbildar inom svets och grundmaterial

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

SPM Instrument lanserar nya versioner av det högpresterande onlinesystemet Intellinova Parallel EN

3nine deltog på presskonferensen inför EMO 2019

Hur fungerar VacuCard med klister?

Pressrelease: Torbjörn Lantz ny VD för PMC Cylinders

Bäckman Blästermaskiner instiftar ett årligt pris

1 100 RadiPac-fläktar ger ett energieffektivt inneklimat i Macaos jättecasi...

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

CK Deep Drawing ökar flexibiliteten med helautomatisk produktionslösning fr...

HARALD PIHL (Suzhou) ställer ut på AchemAsia 2019 i Shanghai, Kina!

Så vanligt är det att bli sjuk av jobbet

Tipsa en kollega

0.133