23948sdkhjf

ZFs etablering i Sverige skapar 50 jobb

Närhet till leverantörerna. Saab Automobile har skrivit avtal med ZF som etablerar nytt bolag i Trollhättan.
Saab Automobile utvecklar sin affärsstrategi och tar i samarbete med ZF Chassis Systems initiativ till att upprätta en anläggning för detaljsammansättning.

ZF Chassis Systems är en ledande internationell leverantör av drivlinor och chassisystem. Enligt avtalet ska fabriken drivas av ZF Sverige AB, som ett dotterbolag till ZF.

Ett stenkast från Saab
ZF ska tillverka bärramar och kompletta bakaxlar på Saabs hemmaplan.

Anläggningen kommer att ligga i Trollhättan, bara tre kilometer från Saabs toppmoderna produktionsanläggning.

Den ska drivas enligt ”just-in-time”-principen och tillverka främre bärramar och kompletta bakaxlar som ska monteras i kommande generationer av Saab-bilar.

ZF Sveriges anläggning inryms i lokaler som tidigare disponerats av Saab Automobile och hela upplägget är ett exempel på Saabs nytänkande när det gäller samarbete med viktiga underleverantörer.

Verksamheten rullar igång på allvar nästa år, när Saab lanserar den helt nya efterföljaren till dagens Saab 9-3.

Den fortsätter sedan på samma sätt med Saabs kommande modeller.

Nya jobb
ZF Sverige AB kommer att ha ca 50 anställda.

Bärramarnas plåtdetaljer ska pressas i Saabfabrikens pressverkstad och sedan transporteras till ZF Sveriges fabrik, där de svetsas ihop och förses med olika chassikomponenter.

Hjulupphängnings- och bromskomponenter ska också monteras på de bakre bärramarna som färdigställs till kompletta bakaxlar. Enheterna fraktas sedan tillbaka till Saabs fabrik för slutmontering i bilarna.

Nya möjligheter
Detta är första gången som en leverantör av chassikomponenter startar tillverkning i anslutning till Saabs fabrik och det är första gången som ZF etablerar en anläggning i Skandinavien.

– Det här är ett viktigt steg i utvecklingen av vår ingenjörskapacitet. Det ger oss direkt tillgång till ZF:s världsledande teknikkunnande, som nu blir en integrerad del av vårt produktutvecklingsprogram. Det är ett win/win-upplägg för oss, både ur ekonomi- och ingenjörsperspektiv, konstaterar Mats Fägerhag, teknisk utvecklingschef på Saab Automobile.

På sikt har ZF Sverige också potential att leverera komponenter till andra svenska tillverkare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078