23948sdkhjf

"Vi hoppas på den yngre generationen"

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Metal Supplys syskonsida Transportnet har pratat med Annika Brandin, projektledare för Elmia Lastbil, om höjdpunkterna på årets mässa, som går av stapeln i slutet av augusti.

Hur har förberedelserna sett ut inför Elmia lastbil?  

Det här är bara min andra lastbilsmässa, och jag tycker det har flutit på väldigt bra. Jag känner mig trygg och mycket förväntansfull nu när det närmar sig.   

Är det något som är nytt jämfört med tidigare mässor?  

Det vi lagt mycket fokus på är att göra oss mer tillgängliga för den yngre tillkommande publiken så att de hittar till mässan som är så intressant och viktig att besöka för att bli uppdaterad om branschens utveckling. Vi vet ju alla att den här näringen behöver många nya kollegor och vi har försökt hitta kanaler och ett tilltal som passar en bredare målgrupp. Vi når många, inte minst via sociala medier och nu återstår det att se om de också kommer till mässan. 

Läs också: Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

Vi har också funnit fem stycken härliga ambassadörer, som utgör de ansikten som våra besökare kan identifiera sig med, och de är väldigt viktiga för oss. Det är en ung tjej, en kille med utländsk bakgrund som hittade sin framtid och bra jobb i Sverige, en mekaniker, en åkeriägare och en student.  

Vad utmärker årets mässa?  

Tittar vi på utställarna så håller den internationella bredden i sig. Man vill verkligen närvara på den skandinaviska marknaden. Det blir också mycket politisk debatt, eftersom riksdagsvalet avgörs bara ett par veckor senare. Tomas Eneroth, infrastrukturministern, kommer och han ska inte bara inviga mässan utan väljer att spendera en hel dag här för att träffa branschrepresentanter och väljare. Vi har också seminarier som vi brukar, men satsar starkare på fler öppna debatter från ett större scenområde, för att få med den stora publiken. Det ska också gå att följa scenprogrammet på webben, men i efterhand. Vill man känna nerven måste man vara på plats! 

Sedan har vi Sveriges bästa skola, där elever på yrkesgymnasier tävlar mot varandra, som vi gör mer publikt med speaker och lättare att följa på andra sätt. I år får också skolungdomar och arbetssökande fri entré. Det är vårt sätt att försöka bidra till behovet av nya förmågor där ute och även Arbetsförmedlingen är på plats tillsammans med företagen för att direkt träffa kandidater.

Är det något som sticker ut på utställningsgolvet?  

Det varken får eller kan jag uttala mig om! Nej, men faktum är att jag inte riktigt vet allting som företagen planerar. 2016 släppte Scania sin nya modell, och vi visste inget förrän dagarna innan de visade den för pressen i Paris. Så det kan komma överraskningar, vi är lika nyfikna som ni! 

Annars är det många som vill hålla demonstrationer och låta folk provköra och testa tekniken på plats. Därför har vi år iordningställt fler demoytor, utspridda över hela utställningen som täcker hela 75 000 kvadratmeter.   

Ännu en sak är att årets kran- och manövertävlingar där vi i år öppnar för en egen tjejklass för att lyfta fram alla branschens tjejer där ute. De tävlar självklart på samma villkor som killarna, men vi hoppas att det ska ge extra uppmärksamhet för duktiga kvinnor i yrket i år.  

Till sist, vad har du för förväntningar och förhoppningar inför mässan?  

Målet är såklart att öka antalet besökare från förra mässans ungefär 35 000 personer. Framförallt hoppas vi att locka lite yngre generationer, som kan ha svårare att komma loss i livspusslet, medan yrkesfolket kanske planerar längre i förväg. Dagens högtryck på marknaden gör att många får jobba hårt med sina leveranser och kan få svårt att hinna hit.

Annars brukar det bli lite indelat mellan dagarna. Första dagen är det mycket näringspolitik och förbokade möten. Torsdag är det skoltävlingar med mycket elever och lärare på plats. Fredag blir det mer uppblandat mellan affärsfolk och förare och en del allmänhet, medan lördagen är glass och ballonger, familjer och hela gäng som reser tillsammans långväga för att bland annat se den stora Nordic trophy-tävlingen som avgörs då.  

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Nevs ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono Motors som har valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260 000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

Götene Ufo ökar produktiviteten

LKAB är inne i en intensiv prospekteringsfas

Den tunga maskininvesteringen är driftsatt och går för fullt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Bågenfelt & Hellström väljer Mazak – igen

”Det här är en maskin att växa med."

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare – topp 10

Ökad vinst för ProfilGruppen

Svenskutvecklad linjärgivare för valsgapsmätning inom stål- och metallverk

ABB:s vd Ulrich Spiesshofer avgår

Gruvan – framtidens energilager

Att lagra energi blir allt viktigare i framtiden. Nedlagda gruvor kan vara lösningen. Nu letar Pumped Hydro efter tio lämpliga platser för fullskaleanläggningar, samt en pilot i Sverige.

De köper gruva för 7,4 miljarder – kontant!

Robotteknik Automation Vetlanda köps upp

Legotillverkaren Kalmar Rostfria ökar kapaciteten

Legotillverkare ökar kapaciteten

Allkal tar hem en maskinaffär hos Leine Linde i Strängnäs

Borga Plåt får ny vd

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

BE Groups vd säger upp sin anställning

Produktnyheter väckte stort intresse på Kukas automationsdagar

Xylem inviger ny testanläggning

Veckans konkurser – vecka 15

Sandbergs Maskinbearbetning ökar mätkapaciteten kraftigt

Midroc satsar för att möta morgondagens industri

Still stärker sin marknadsposition i Norden

Tibnor i Köping investerar i en trumlingsbläster

Leax blir starkare genom delning

Domen mot Boliden är klar

KTH kickar igång ny distansutbildning

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Sikama introducerar en ny termisk massflödesmätare

Ny programdirektör för SIP STRIM

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Fyra digitala inspektioner på två veckor

Stort sug efter fordonsfjädrar i Ryssland

Extrainsatta kurstillfällen i juni

Partikel & ytrenhet samt vattenrenhets dag!

Möt oss på Control 2019 i Stuttgart!

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Effektivisera produktionen med DATRONs multi-talang!

Hur skyddar ni er mot farliga partiklar i inandningsluften?

Nedräkningen har börjat!

Weintek HMI för extern skärm!

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

PMC Cylinders: Mobila cylindrar – Vår hemmaarena, har visats på Bauma

Ny robotcell på Interal!

KmK Instrument introducerar banbrytande mätning av dimensioner

Varför använda mikrovågsgivare?

Behöver du kontrollera dricksvatten i samband med fastighetsköp?

Hitta din CNC maskin hos Carlstad Machinetools!

Vertikalsvarv för storproduktion

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

ZEISS expanderar!

Hög acceleration och låg cogging

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Vad är mekanisk provning?

Tipsa en kollega

0.134