23948sdkhjf

Daimler kraftsamlar för autonomi och elektrifiering

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med två nya tunga el-lastibilar, ett forskningcenter och ny global organisation ska fordonskoncernen ta kommandot över framtiden. 

Daimler, som bland annat är företaget bakom Mercedes-Benz, gör en rejäl satsning på eldrivna och självkörande lastbilar. I dagarna presenteras två nya tunga el-lastbilar för den amerikanska marknaden och samtidigt skapar man en helt ny världsomspännande organisation för att kraftsamla hela lastbilsverksamhetens kunnande inom eldrift.

Dessutom skapas ett center för forskning och utveckling av självkörande bussar och lastbilar i Portland på den amerikanska västkusten. 

– Vi är världens största lastbilstillverkare, och vi har för avsikt att vara det även inom eldrivna lastbilar och bussar, säger Martin Daumansvarig för de tunga fordonen i Daimlers ledningsgrupp, i ett pressmeddelande. 

Daimler Trucks skapar nu en speciell E-mobility grupp som ska samordna och samla företagets kompetens inom eldrift från hela världen och från alla dess olika varumärken. Från början ingår verksamheter i Tyskland, USA och Japan. 

– Detta gör att vi kan få maximal utdelning på våra investeringar och skapa bästa tänkbara lösningar för batterier, laddningslösningar och energy management, säger Martin Daum. 

Tidigare i vår visade Mercedes-Benz upp den el-drivna lastbilen Mercedes-Benz E-Actros som är avsedd för tung distributionstrafik. Under våren har Daimler också börjat leverera eldrivna 7,5-tonnaren Fuso E-Canter till kunder i Nederländerna, Tyskland, Japan, Storbritannien och USA. 

Nu visas två nya modeller för Naftaländerna, där Daimler i dag har nästan 40 procent av marknaden. 

Freightliner E-Cascadia är en tung trailerdragare för fjärrtrafik med 730 elektriska hästkrafter och batterier på 550 KWh. Bilen får en räckvidd på 40 mil och återladdning till upp emot 80 procent vilket tar mindre än 90 minuter och ger ytterligare 32 mil räckvidd. 

 närtransportsidan visar man Freightliner eM2 106 som är en distributionsbil i klassen 9-12 ton totalvikt. Här ger elmotorn 480 hästkrafter och batteriet har en kapacitet på 325 KWh. Räckvidden blir 37 mil och inom en timme kan batteriet återladdas till 80 procent och får då ytterligare 30 mils räckvidd. 

Ett 30-tal exemplar av dessa lastbilar kommer att levereras ut till kunder redan i år för tester i verklig trafik. 

Parallellt med utvecklingen av el-lastbilar utvecklar Daimler också självkörande lastbilar och testar exempelvis just nu platooning och snöröjning på flygplatser, där en enda chaufför har kontroll över fyra lastbilar. 

– Det är fortfarande långt kvar till dess att vi har helt självkörande lastbilar men det finns enorma fördelar, inte minst med tanke på den globala bristen på lastbilschaufförer, säger Martin Daum. 

Nu skapar Daimler Trucks ett center för forskning och utveckling inom just dessa frågor i Portland i USA. Här kommer man att samarbeta både med andra utvecklingsavdelningar i Daimler Trucks och med koncernens personbilsavdelning. 

Daimler Trucks satsar 25 miljarder kronor på forskning och utveckling fram till slutet av nästa år. Fem miljarder av dessa är öronmärkta för eldrift, uppkoppling och självkörande teknik. 



Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bättre än väntat för gruvan

De tar en av sina största hyllplansorder

Företaget säljer en maskin i USA

Atlas Copco ökar vinsten

Avspark för nytt samarbete

Skruven är uppkopplad och förmedlar kritiska mätdata

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

ABB ger sig ut på digitaliseringsturné

Mobil slangservice i Kalmar

Det bästa tredje kvartalet hittills för Volvo

Här är företaget som satsar lite annorlunda

Studenter från Jönköping International Business School tävlar om en praktikperiod i Kina.

Sverige lyfter automation på Hannovermässan

Sverige har blivit utsett till partnerland till Hannovermässan nästa år. Det kommer innebära att Sverige satsar extra på mässan bland annat med en paviljong med svensk industri generellt men även en paviljong med fokus på automation.

Snabba startups möjliggör en hållbar industri

Företaget investerar i en andra automatslipmaskin

Skånskt bilbolag vacklar om produktion i Landskrona

ABB Sverige skapar Digital Operations

Företaget samlar kompetensen kring sitt digitala erbjudande.

Plastföretaget Nexam automatiserar i Lomma

Oerlikon Balzers ser ett ökat intresse för verktygsförslitning

De vill producera 75 000 ton bly

Boliden Bergsöe vill växa kraftigt.

Munters väljer IFS fältservicelösning

Komponenttillverkaren köps upp och flyttar

Så här drar du nytta av den starka flyg- och rymdbranschen

Svaret ges vid Aerospace Cluster Sweden på Elmia Subcontractor.

Simulerings-vd:n lockar gruvindustrin

Företaget växer snabbt och har sina hetaste kunder inom gruvindustrin.

Bufab lanserar konceptet CCS för att skapa mervärde för kunden

PLM Group visar framtidens prototyping

Legotillverkare lämnar Linköping för Hillerstorp

Företaget tog hem två priser vid Scanautomatic

Rekordstort anslag för Klimatklivet 2018

AR-plattform får pris

Det krävs resurseffektiva plastflöden

Vem ska jobba inom industrin i morgon?

Hon blir ny direktör inom Boliden

Intercut kompletterar sitt maskinprogram

ABB vinner transformatororder

Svensk kompounderare förvärvar bolag i Italien

Rockwell Automation kommer till Scanautomatic i Göteborg

Nu blir det lättare att kontrollera roboten

Se alla Företagens egna nyheter

Den virtuella idrifttagningen gav kunden en kortare uppstartssträcka

Partnerskap

SEJFO Testsystem

3nines oljedimavskiljare på Metavak 2018

Självsugande centrifugalpump för industrier

AMADA Verktygseminarium Stockholm

OPTIWARE levererar system för digitalisering och produktionsoptimering till Moelven

Det går bra för norrländska Permascand - beställer ny blästerutrustning

Welser Profiler på EuroBLECH 2018

API och AXXOS byter namn efter den framgångsrika sammanslagningen och är nu OPTIWARE - en nordisk l

90% Snabbare Laserskarning och Lagre Gasforbrukning med AMADAS CFC-Teknik

Kan maskiner tänka?

Lesjöfors brittiska bolag expanderar med ännu en produktionslokal

Besök AP&T på EuroBLECH 23–26 oktober – innovativ teknik presenterad på nytt sätt!

Besök Wellplast på Scanpack!

Teleskop med fläktar från ebm-papst hjälper astronomer se stjärnorna tydligare

PLM Group direktsänder nyheterna i SOLIDWORKS 2019

Specialteknik AB tillverkar robotcell

AB Welser Profiler 40 år!

Stör storlek av radialfläkt för bostadsventilation där möjlighet till styrning

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Automatisk kamera profilprojektor för mätning av fjädrar och små detaljer

Ny klassificering för Isotiazolinonen MIT

Lönsamma lagersystem, Logistik & Transport

Elmia Subcontractor

Tipsa en kollega

0.224