23948sdkhjf

Daimler kraftsamlar för autonomi och elektrifiering

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med två nya tunga el-lastibilar, ett forskningcenter och ny global organisation ska fordonskoncernen ta kommandot över framtiden. 

Daimler, som bland annat är företaget bakom Mercedes-Benz, gör en rejäl satsning på eldrivna och självkörande lastbilar. I dagarna presenteras två nya tunga el-lastbilar för den amerikanska marknaden och samtidigt skapar man en helt ny världsomspännande organisation för att kraftsamla hela lastbilsverksamhetens kunnande inom eldrift.

Dessutom skapas ett center för forskning och utveckling av självkörande bussar och lastbilar i Portland på den amerikanska västkusten. 

– Vi är världens största lastbilstillverkare, och vi har för avsikt att vara det även inom eldrivna lastbilar och bussar, säger Martin Daumansvarig för de tunga fordonen i Daimlers ledningsgrupp, i ett pressmeddelande. 

Daimler Trucks skapar nu en speciell E-mobility grupp som ska samordna och samla företagets kompetens inom eldrift från hela världen och från alla dess olika varumärken. Från början ingår verksamheter i Tyskland, USA och Japan. 

– Detta gör att vi kan få maximal utdelning på våra investeringar och skapa bästa tänkbara lösningar för batterier, laddningslösningar och energy management, säger Martin Daum. 

Tidigare i vår visade Mercedes-Benz upp den el-drivna lastbilen Mercedes-Benz E-Actros som är avsedd för tung distributionstrafik. Under våren har Daimler också börjat leverera eldrivna 7,5-tonnaren Fuso E-Canter till kunder i Nederländerna, Tyskland, Japan, Storbritannien och USA. 

Nu visas två nya modeller för Naftaländerna, där Daimler i dag har nästan 40 procent av marknaden. 

Freightliner E-Cascadia är en tung trailerdragare för fjärrtrafik med 730 elektriska hästkrafter och batterier på 550 KWh. Bilen får en räckvidd på 40 mil och återladdning till upp emot 80 procent vilket tar mindre än 90 minuter och ger ytterligare 32 mil räckvidd. 

 närtransportsidan visar man Freightliner eM2 106 som är en distributionsbil i klassen 9-12 ton totalvikt. Här ger elmotorn 480 hästkrafter och batteriet har en kapacitet på 325 KWh. Räckvidden blir 37 mil och inom en timme kan batteriet återladdas till 80 procent och får då ytterligare 30 mils räckvidd. 

Ett 30-tal exemplar av dessa lastbilar kommer att levereras ut till kunder redan i år för tester i verklig trafik. 

Parallellt med utvecklingen av el-lastbilar utvecklar Daimler också självkörande lastbilar och testar exempelvis just nu platooning och snöröjning på flygplatser, där en enda chaufför har kontroll över fyra lastbilar. 

– Det är fortfarande långt kvar till dess att vi har helt självkörande lastbilar men det finns enorma fördelar, inte minst med tanke på den globala bristen på lastbilschaufförer, säger Martin Daum. 

Nu skapar Daimler Trucks ett center för forskning och utveckling inom just dessa frågor i Portland i USA. Här kommer man att samarbeta både med andra utvecklingsavdelningar i Daimler Trucks och med koncernens personbilsavdelning. 

Daimler Trucks satsar 25 miljarder kronor på forskning och utveckling fram till slutet av nästa år. Fem miljarder av dessa är öronmärkta för eldrift, uppkoppling och självkörande teknik. 

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Engcon investerar 90 miljoner i nya maskiner

160 jobb räddas på Björneborg Steel

Kamera hjälper robot samverka

Norelem visar bästa sättet att använda en snabbspännare på

Duroc Machine Tool stärker eftermarknaden i Norrland

Öppet hus hos Intercut

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Absolent ser en ökad efterfrågan i Norge

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

AP&T inrättar ett nytt kontaktcenter för Global Technical Support

Ventilföretaget växer kraftigt

Finsk jakt på supermaterial för turbinblad

Yaskawa Nordic gör första affären på en helt ny robotcell

De genomför ett stort forskningsprojekt kring framtidens batteri

Veckans konkurser – vecka 11

Skanska bygger gjuteri åt Scania i Södertälje för 600 miljoner kronor

Leine Linde förbättrar mätningen av töjning

Digital töjningsmätning i tuffa miljöer med ESR töjningssensorer.

Voswinkel byter namn till Stauff

Rekordorder till Volvo Bussar

Jernbro förvärvar igen

Följ oss på LinkedIn

Sandvik Coromant stärker sitt erbjudande för Industri 4.0

Rivstart för den nya maskinagenturen

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Praktik och exjobb bidrar till nya möjligheter för både individer och företag

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Sanna Arnfjorden Wadström blir ny vd för Sinf

Colly Components tar över Gesipa-försäljningen i Finland

Masskonkurser väntar Kinas bilindustri

Rise ger sig ut för att predika AI

Sandvik Coromant förbättrar verktygens produktivitet

Roboten som gör inspektionen åt dig

BE Group räknar med en fortsatt stark efterfrågan på stålprodukter

Hexagon förvärvar igen

Elmia belönar utställare

Hydraulikdagar i Linköping

LKAB investerar 45 miljoner kronor

Se alla Företagens egna nyheter

ebm-papst lanserar en ny generation av centrifugalfläkten RadiCal

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Gångjärn, Lås & grepp, Gummi- och PUR-produkter och myckat mere från TITGEMEYER

Den nya OptiFlex®2 hos Hansen-Icoma

En stark partner i 25 år

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vill du utbilda dig i maskinsäkerhet?

Besök JUMO på Hannovermässan 1-5 april 2019

Coromatic ställer ut på Elfack 2019. Nordens största el- och energimässa.

Bra tryck i verksamheten

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Besök Elastocon på Scandinavian Coating 20–21 mars 2019

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

Sensata har över 75 års erfarenhet av produkter för flyg- och försvarskunder

Nomo är utställare i Skellefteå

Nu börjar det närma sig...

Det finns sammanhang mellan torr luft och virus överlevnadsförmåga

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefte...

En stark partner i 25 år

Bakterier i skärvätska

MOOG kunde sänka sina underhållskostnader till ett minimum med 3nines oljed...

Araldite: helt nytt akrylatlim konstruerat för X-TREME förhållanden

Tipsa en kollega

0.175