Digitala staket får lastbilen att lyda

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Geofencing kan göra mer mycket mer än ”bara” minska risken för terrordåd. Trafikverket ser en stor potential i tekniken som demonstrerades i slutet av maj.

Stockholm. Geofencing innebär i korthet att ett geografiskt område ”villkoras” när det gäller till exempel maxhastighet, fossildrift etcetera, och att fordonet automatiskt ”lyder”, vad föraren än gör.

Läs också: Strejk stoppar leveranser från Scania

– GPS-positionen säger till fordonet vilka villkor som gäller, sade Maria Krafft, Trafikverkets måldirektör för trafiksäkerhet, när Trafikverket och dess samarbetspartners demonstrerade tekniken på Kungliga Tekniska Högskolan i slutet av maj.

Frågan om geofencing aktualiserades i samband med terrordådet på Drottninggatan, Trafikverket fick därför regeringens uppdrag att utreda teknikens möjligheter och bjöd i sin tur in representanter för näringslivet och Göteborgs och Stockholms stad.

Hur staden är utformad kan vara en viktig del i att förebygga terrordåd, att till exempel bygga fysiska hinder stänger dock ute människorna, förklarade Maria Krafft som beskriver geofencing som ett sätt att göra det svårare att använda fordon som vapen, men också en förutsättning för att kunna utnyttja uppkopplade fordon för att få säkrare, tryggare och attraktivare miljöer.

– Det finns en jättepotential.

Läs också: Scania lyfter underleverantören

Även infrastrukturminister Tomas Eneroth lyfte fram att geofencing har fler nyttor än att ”bara” göra det svårare att skada människor.

– Det kan påverka transporterna i stort.

Ministern framhöll Sverige som ett föredöme när det gäller digitalisering.

– Vi har rönt stor uppmärksamhet internationellt och jag är stolt över att Sverige går i fronten när det gäller digitalisering och inte minst när det gäller geofencing.

Läs också: Volvo Cars gör rejält miljölyft

I regeringsuppdraget ingår att testa konceptet och i höst ska Trafikverket leverera en handlingsplan där behovet av ändrade regler lär bli en viktig punkt.

– I dag får vi inte stänga ute fordon från städerna, om geofencing ska kunna bli ett verktyg för städerna måste regelverket uppdateras, sade Maria Krafft.

Hon konstaterade att både tekniken och efterfrågan redan finns, inte minst på bussidan där entreprenörerna välkomnar verktyg som gör det enklare för mindre erfarna förare att köra säkert och hållbart.

– Affärsidéerna finns redan men städerna sitter på spelplanen.

Läs också: Scania tar hem storaffär i Afrika

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, förklarade att arbetet med att göra stadsmiljön säkrare ofta innebär oönskade förändringar av gaturummet.

– Vi vill ha en öppen levande stad, geofencing skulle kunna revolutionera vår planering.

Säkerheten är bara en av de tänkta vinsterna, att till exempel låta eldrivna fordon sköta leveranser på nätterna skulle leda till minskade utsläpp och mindre trängsel, fortsatte han.

– Får vi det i stor skala får vi mycket mer levande stad, det här är framtiden för städernas trafikplanering.

Läs också: Avtal öppnar för Scanias marinmotorer

Mikael Ivari, utvecklingsledare på Göteborgs trafikkontor var inne på samma linje.

– Vi ser stora möjligheter med den tekniska utvecklingen sade han.

I Göteborg finns redan ett verkligen exempel, busslinje 55 är geofencad och tiotalet el- och elhybridbussar körs automatiskt i max 15 kilometer i timmen över den känsliga Götaälvbron.

– Vi har mer än tre års praktisk erfarenhet av geofencing och alla är nöjda, nu är vi redo att ta nästa steg.

Fordonstillverkarna Volvo och Scania säger sig också vara med på tåget.

– Vi är redo när myndigheterna är redo, sade Anders Eugensson på Volvo Cars.

Vissa problem återstår dock att lösa även om tekniken anses vara ”mogen”, vad händer till exempel om en buss ”tappar signalen”, risken för hackning måste också tas på allvar och fler tester krävs därför framhöll alla parter.

Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholm, lyfte dessutom frågan om piska eller morot.

– För att det här ska hända måste vi skapa efterfrågan – vi kan inte börja att kräva geofencing, i stället kan vi erbjuda något de annars inte hade fått, till exempel att man får leverera på natten om lastbilen är utrustad med geofence, då skapar vi ett värde.



Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Autoliv med i nytt forskningssamarbete

Forskningsprojektet OSCCAR samlar fordonstillverkare, forskningsinstitut och andra underleverantörer för att utveckla framtidens säkerhetssystem.

Ford återkallar 550 000 bilar

Lyft för USA:s industriproduktion

Strejk stoppar leveranser från Scania

Siemens i nytt elnätsavtal

Avtalet det fjärde på kort tid – totala ordervärdet uppgår nu till drygt 500 miljoner kronor.

De tecknar ett ramavtal med Saab Kockums

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plåtkoncernen växer genom förvärv

Regeringen: Metaller borde hållbarhetsmärkas

Damberg om en internationell märkning: "Jag tror att det här är en möjlighet för Sverige som är duktig på hållbarhet att också få fördelar av ett sådant system".

Koncernen avyttrar verksamhet i Åstorp

Norrhults stålgjuteri lever vidare

Ny ägare kliver in efter konkursen i juni.

Trenden är tydlig

En allt högre andel av Sveriges små och medelstora företag vill växa och anställa.

FoU-center snart inflyttningsklart

Tillverkningsföretaget får en ny ägare

"Efter moget övervägande har jag bestämt mig för att det är rätt tid att sälja."

Industrileverantören förstärker produktionen

De är redan kommunens största privata arbetsgivare med drygt 500 medarbetare – nu vill de bli ännu fler.

Snabbväxaren i norr ökar takten

De gör dubbelköp inom 3dp

De tog hem en skarp lead med Volvo Bussar

Tung miljardsmäll för verkstadsföretaget

Assa Abloy tvingas att ta engångskostnader på hela sex miljarder kronor.

Affärsvillkor och betalningstider ska regleras

De här frågorna var uppe på agendan vid flera seminarier under Almedalsveckan.

Tillverkaren av smarta hissautomater blir större

Stålnätverket växer

Bewi i ännu ett företagsköp

De förvärvar ett norskt plastbearbetningsföretag.

De tar hem en affär på blästerskåp

Bäckman Blästermaskiner drar nytta av att tillverkaren i Småland effektiviserar sin produktionsprocess.

Genombrottsorder på maskiner i Japan

Alfa Laval tar en stororder

Här är Assisted Reality-glasögonen för industrin

Italienare förenklar formsprutningen

Volkswagen Autoeuropa tar hjälp av 3d-skrivna verktyg

Individuell och funktionell cockpit

Nya golvskåpet banar väg för digitaliserad produktion

Så här stärker tillverkningsindustrin konkurrenskraften

Vd-byte på Diab

Enstegs hybridteknik

Visar robotik som samarbetar

Autonom industri diskuteras i Almedalen

Skapar tåligare legeringar

Se alla Företagens egna nyheter

100 år i produktion, är det möjligt? Schiess GMBH

SSI SCHÄFER realiserar high-tech distributionscenter för IKEA

Vad blir konsekvenserna av att sluta använda biocider?

Nya produktkatalogen för standard- och fixturelement har äntligen kommit!

Kann dig bekvam under bockningen med AMADAS ergonomiska maskiner

Hitta din maskin på Carlstad Machinetools nya hemsida!

SICK öppnar ett Outdoor Technology center

Update nr 32 ute nu

Saltängen tillverkar

Ny kvalitetsansvarig hos Hallins Production AB

Flygande start för KUKA smartPAD-2 – smidigare hårdvara.

Ny leverantör

AP&T på Aluminium China 2018

RS Components presenterar nytt trådlöst tillbehör att använda med PELTOR-hörselskydd

Lästips i sommar! KmK Instruments nya mätdonskatalog

Öppettider under sommaren

Skapandet av ett nytt verktyg hos Dormer Pramet – från koncept till spindel

Ta det lugnt ... och njut av sommaren!

RS Components blir Glenairs digitala distributionspartner

Reservdelar till blästerutrustning? Bäckman Blästermaskiner har öppet hela sommaren.

Följ loppet minut för minut

Stort pannjobb

Sommarkampanj Lagerlådor

Ta det lugnt… och njut av sommaren!

Vill du veta hur mikroskopi kan ge dig en unik insikt i materialets sammans...

Tipsa en kollega

0.211