23948sdkhjf

Digitala staket får lastbilen att lyda

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Geofencing kan göra mer mycket mer än ”bara” minska risken för terrordåd. Trafikverket ser en stor potential i tekniken som demonstrerades i slutet av maj.

Stockholm. Geofencing innebär i korthet att ett geografiskt område ”villkoras” när det gäller till exempel maxhastighet, fossildrift etcetera, och att fordonet automatiskt ”lyder”, vad föraren än gör.

Läs också: Volvo Cars övervakar kulskruvar med hjälp av mätsystem

– GPS-positionen säger till fordonet vilka villkor som gäller, sade Maria Krafft, Trafikverkets måldirektör för trafiksäkerhet, när Trafikverket och dess samarbetspartners demonstrerade tekniken på Kungliga Tekniska Högskolan i slutet av maj.

Frågan om geofencing aktualiserades i samband med terrordådet på Drottninggatan, Trafikverket fick därför regeringens uppdrag att utreda teknikens möjligheter och bjöd i sin tur in representanter för näringslivet och Göteborgs och Stockholms stad.

Hur staden är utformad kan vara en viktig del i att förebygga terrordåd, att till exempel bygga fysiska hinder stänger dock ute människorna, förklarade Maria Krafft som beskriver geofencing som ett sätt att göra det svårare att använda fordon som vapen, men också en förutsättning för att kunna utnyttja uppkopplade fordon för att få säkrare, tryggare och attraktivare miljöer.

– Det finns en jättepotential.

Läs också: Scania minskar McDonalds klimatavtryck

Även infrastrukturminister Tomas Eneroth lyfte fram att geofencing har fler nyttor än att ”bara” göra det svårare att skada människor.

– Det kan påverka transporterna i stort.

Ministern framhöll Sverige som ett föredöme när det gäller digitalisering.

– Vi har rönt stor uppmärksamhet internationellt och jag är stolt över att Sverige går i fronten när det gäller digitalisering och inte minst när det gäller geofencing.

Läs också: Volvo Cars förbättrar försäljning och resultat

I regeringsuppdraget ingår att testa konceptet och i höst ska Trafikverket leverera en handlingsplan där behovet av ändrade regler lär bli en viktig punkt.

– I dag får vi inte stänga ute fordon från städerna, om geofencing ska kunna bli ett verktyg för städerna måste regelverket uppdateras, sade Maria Krafft.

Hon konstaterade att både tekniken och efterfrågan redan finns, inte minst på bussidan där entreprenörerna välkomnar verktyg som gör det enklare för mindre erfarna förare att köra säkert och hållbart.

– Affärsidéerna finns redan men städerna sitter på spelplanen.

Läs också: Scania är på väg till börsen

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, förklarade att arbetet med att göra stadsmiljön säkrare ofta innebär oönskade förändringar av gaturummet.

– Vi vill ha en öppen levande stad, geofencing skulle kunna revolutionera vår planering.

Säkerheten är bara en av de tänkta vinsterna, att till exempel låta eldrivna fordon sköta leveranser på nätterna skulle leda till minskade utsläpp och mindre trängsel, fortsatte han.

– Får vi det i stor skala får vi mycket mer levande stad, det här är framtiden för städernas trafikplanering.

Läs också: Volvo återkallar 200.000 bilar varav 37.000 i Sverige

Mikael Ivari, utvecklingsledare på Göteborgs trafikkontor var inne på samma linje.

– Vi ser stora möjligheter med den tekniska utvecklingen sade han.

I Göteborg finns redan ett verkligen exempel, busslinje 55 är geofencad och tiotalet el- och elhybridbussar körs automatiskt i max 15 kilometer i timmen över den känsliga Götaälvbron.

– Vi har mer än tre års praktisk erfarenhet av geofencing och alla är nöjda, nu är vi redo att ta nästa steg.

Fordonstillverkarna Volvo och Scania säger sig också vara med på tåget.

– Vi är redo när myndigheterna är redo, sade Anders Eugensson på Volvo Cars.

Vissa problem återstår dock att lösa även om tekniken anses vara ”mogen”, vad händer till exempel om en buss ”tappar signalen”, risken för hackning måste också tas på allvar och fler tester krävs därför framhöll alla parter.

Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholm, lyfte dessutom frågan om piska eller morot.

– För att det här ska hända måste vi skapa efterfrågan – vi kan inte börja att kräva geofencing, i stället kan vi erbjuda något de annars inte hade fått, till exempel att man får leverera på natten om lastbilen är utrustad med geofence, då skapar vi ett värde.

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mycket god efterfrågan för legotillverkare

Alfred Nobel Science Park vill lyfta additiv tillverkning

Missbildad fisk vid LKAB

Veoneer partner i AI Innovation of Sweden

Rockwell köper simuleringsföretag

Stark orderingång för cylindertillverkare

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordsatsning på elbussar

EAB köper ett danskt företag

Peab bygger åt LKAB

Prestando investerar för att möta en ökad efterfrågan

Rekordstark efterfrågan på Amadas kantpress HG-ATC

SKF gör sin största investering hittills i Hofors

Gruvor får betala miljonbelopp i ökad dieselskatt

Troax har tagit hem flera viktiga order

Stålföretaget Ovako vill ge besökaren något extra

Ett rekordkvartal för verkstadsföretaget

Gnosjö Laserstans går över en kvarts miljard i omsättning

Protolabs förbättrar stödet för tillverkning on-demand

Dematek levererar unik kran till världens modernaste forskningsanläggning

ProfilGruppen ökar resultatet för tredje året i rad

Legotillverkare växer kraftigt

Stororder till Spring Systems i Torsås

En lokal investeringsgrupp köper Scana Steel Björneborg

Ny järnmalmsjakt i Kiruna

Verkstaden behöver anställa efter stororder

SSAB utökar sitt sortiment av premiumstål

Många svenska kunder på plats när DMG MORI hade öppet hus i tyska Pfronten

Toppchef köper aktier i AB Volvo

Lifcos vd Fredrik Karlsson får gå

Fler underleverantörer tror att högkonjunkturen håller i sig

Verkstad tar in jobb som tidigare lades ut på lego

Hexagon ökar vinsten

Ordförande Carl-Henric Svanberg storköper aktier i AB Volvo

Verkstadskoncernen växer kraftigt

En bra start på året för SSAB

Zinkgruvan Mining vill ha tjejer i gruvan

Se alla Företagens egna nyheter

Saltängen anställer ytterligare

Strålande investering

Tack till alla som besökte oss i vår monter under Stockholm Furniture fair 2019!

Krympslang från Knutwall!

Nyhet EB80-Boxi

Holger Andreasen har en ny leverantör - Spectro

Beställ graverade skyltar med 24-t leveranser!

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Flexiblare lagring för pallar och långgods

Stort intresse för vårt kostnadsfria webinarium 22/2 - Anmäl dig nu!

Hexagon Manufacturing Intelligence presenterar avancerad scanningteknik i södra Sverige

Villka egenskaper är viktiga när ni skall välja en lämplig rotationshastighetsgivare ?

Från Prototyp till Produktion

Framtidens energi för industrin

Asbestutbildning 9 april i Göteborg

Beräkna dina driftsbesparingar på ventilation med Condairs app

Rullformning – för profiler med högsta komplexitet, precision och lönsamhet

Ny klassificering för Isotiazolinonen OIT?

Stabil fixturering för säkra mätningar

Ytterligare förstärkning till Industrirör

Motordrivna membranpumpar för industrin

Smarta lyft på Industrimässorna

Trafikverket säkrar kraftförsörjningen med Coromatic

RTC-1010, en ruggad tablet PC för tuffa miljöer!

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Tipsa en kollega

0.288