23948sdkhjf

Digitala staket får lastbilen att lyda

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Geofencing kan göra mer mycket mer än ”bara” minska risken för terrordåd. Trafikverket ser en stor potential i tekniken som demonstrerades i slutet av maj.

Stockholm. Geofencing innebär i korthet att ett geografiskt område ”villkoras” när det gäller till exempel maxhastighet, fossildrift etcetera, och att fordonet automatiskt ”lyder”, vad föraren än gör.

Läs också: Volvo Cars investerar i elbilsladdning

– GPS-positionen säger till fordonet vilka villkor som gäller, sade Maria Krafft, Trafikverkets måldirektör för trafiksäkerhet, när Trafikverket och dess samarbetspartners demonstrerade tekniken på Kungliga Tekniska Högskolan i slutet av maj.

Frågan om geofencing aktualiserades i samband med terrordådet på Drottninggatan, Trafikverket fick därför regeringens uppdrag att utreda teknikens möjligheter och bjöd i sin tur in representanter för näringslivet och Göteborgs och Stockholms stad.

Hur staden är utformad kan vara en viktig del i att förebygga terrordåd, att till exempel bygga fysiska hinder stänger dock ute människorna, förklarade Maria Krafft som beskriver geofencing som ett sätt att göra det svårare att använda fordon som vapen, men också en förutsättning för att kunna utnyttja uppkopplade fordon för att få säkrare, tryggare och attraktivare miljöer.

– Det finns en jättepotential.

Läs också: Scania ser en fortsatt god efterfrågan på det nya lastbilsprogrammet

Även infrastrukturminister Tomas Eneroth lyfte fram att geofencing har fler nyttor än att ”bara” göra det svårare att skada människor.

– Det kan påverka transporterna i stort.

Ministern framhöll Sverige som ett föredöme när det gäller digitalisering.

– Vi har rönt stor uppmärksamhet internationellt och jag är stolt över att Sverige går i fronten när det gäller digitalisering och inte minst när det gäller geofencing.

Läs också: "Tror att vi når elbils-målet"

I regeringsuppdraget ingår att testa konceptet och i höst ska Trafikverket leverera en handlingsplan där behovet av ändrade regler lär bli en viktig punkt.

– I dag får vi inte stänga ute fordon från städerna, om geofencing ska kunna bli ett verktyg för städerna måste regelverket uppdateras, sade Maria Krafft.

Hon konstaterade att både tekniken och efterfrågan redan finns, inte minst på bussidan där entreprenörerna välkomnar verktyg som gör det enklare för mindre erfarna förare att köra säkert och hållbart.

– Affärsidéerna finns redan men städerna sitter på spelplanen.

Läs också: "Fordonsindustrin tillhör nåt större"

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, förklarade att arbetet med att göra stadsmiljön säkrare ofta innebär oönskade förändringar av gaturummet.

– Vi vill ha en öppen levande stad, geofencing skulle kunna revolutionera vår planering.

Säkerheten är bara en av de tänkta vinsterna, att till exempel låta eldrivna fordon sköta leveranser på nätterna skulle leda till minskade utsläpp och mindre trängsel, fortsatte han.

– Får vi det i stor skala får vi mycket mer levande stad, det här är framtiden för städernas trafikplanering.

Läs också: Scania lanserar etanolmotor för tung trafik

Mikael Ivari, utvecklingsledare på Göteborgs trafikkontor var inne på samma linje.

– Vi ser stora möjligheter med den tekniska utvecklingen sade han.

I Göteborg finns redan ett verkligen exempel, busslinje 55 är geofencad och tiotalet el- och elhybridbussar körs automatiskt i max 15 kilometer i timmen över den känsliga Götaälvbron.

– Vi har mer än tre års praktisk erfarenhet av geofencing och alla är nöjda, nu är vi redo att ta nästa steg.

Fordonstillverkarna Volvo och Scania säger sig också vara med på tåget.

– Vi är redo när myndigheterna är redo, sade Anders Eugensson på Volvo Cars.

Vissa problem återstår dock att lösa även om tekniken anses vara ”mogen”, vad händer till exempel om en buss ”tappar signalen”, risken för hackning måste också tas på allvar och fler tester krävs därför framhöll alla parter.

Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholm, lyfte dessutom frågan om piska eller morot.

– För att det här ska hända måste vi skapa efterfrågan – vi kan inte börja att kräva geofencing, i stället kan vi erbjuda något de annars inte hade fått, till exempel att man får leverera på natten om lastbilen är utrustad med geofence, då skapar vi ett värde.



Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Verkstaden som levererar till fordonsindustrin investerar

"Maskinen bara äter stång."

Deras skumplast används i rymdraketer

Företaget Recticel i Gislaved grundades 1920 och är ett av de första plastföretagen i Gnosjöregionen.

Undersökning tar tempen på svensk industris digitalisering

Hur långt har svensk industri kommit med digitaliseringen? Det har SKF undersökt.

Han blir vd för institutet

Bergsjöföretaget tystar kompressorn än mer

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ökade försäljningssiffror för Krauss Maffei

Koncernen har också tagit fram en ny strategi.

De fick pris för "bästa internationella tillväxt"

Robotar och CNC-maskiner = en effektiv kombination

"Ståltullarna kommer att permanentas"

SSAB ser ingen kortsiktig lösning på handelskriget mellan USA:s president Donald Trump och omvärlden. Det sade José Rovira, landschef vid stålföretagets svenska verksamhet, vid Elmia Subcontractor.

Västsverige ska leda ligan inom hållbar industri

"Årets viktigaste händelse inom ytbehandling"

De har öppet hus

Svenska underleverantörer räknar med konjunkturnedgång

Exjobb gav två nya medarbetare på Evomatic

Rekord i oktober för legotillverkaren

"Både omsättning och orderingång är på all time high. Vi ser inga tecken alls på någon avmattning."

De gick vidare i Ungdoms-SM i CNC-teknik

Förlängd tidsfrist för Kubal

3D-teknik kan underlätta militärens underhåll

Vid den just avslutade Natoövningen i Norge testade militären 3D-tillverkning av reservdelar ute i fält.

Soraluce visar flera nyheter

Hexagon ser ett mycket stort intresse för ny AR-lösning

"Jag lade ut den här filmen på min egen sida på LinkedIn och det är redan 6.000 personer som har tittat på inlägget."

De ska framtidssäkra svensk legotillverkning

Gnosjö Automatsvarvning presenterar idéer vid Elmia Subcontractor i Jönköping.

Plåtleverantören har byggt ut lokalerna 16 gånger

MiniFinder visar världens minsta GPS-tracker

De får ett tyskt innovationspris

Bilrutan från Cevt har både ljud- och visuella funktioner

Sandvik köper amerikanskt företag

Elmia rekryterar från FKG

Företagen introducerar mobil uppkoppling till industriapplikationer

Här möts industrin i Skellefteå

Tibnor blir certifierad SSAB Laser Partner

Hexagon Manufacturing Intelligence stärker säljavdelningen

Niklas Berntsson är ny vd för Plastal Group

Pumpverksamheten får ny ägare

1

Sandvik Coromant förbättrar stålfräsningen

"Tror att vi når elbils-målet"

Se alla Företagens egna nyheter

Rörprojekt

Självsugande centrifugalpump för industrier

Coromatics huvudkontor flyttar till nya fina lokaler

Viktiga tumregler vid anslutning av radialfläktar till kanal- system och axialfläktar till vägg

ebm-papst gasfläkt i effektiv och miljövänlig högtryckstvätt

Träffa Essentra och Hertila i monter A09:38 på Subcontractor

Möt danska Idé-Pro, en av Europas starkaste utvecklings- och prototyppartner /Danish Subcontractor

Högsta leveransprecision på Drömfabriken

Lesjöforsfjädrar i framtidens mänskliga robotar

Vi är medutställare på MID 2018

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Halmstad, Göteborg och Trollhättan

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

Welser Profiler 40 år - fira med oss på Elmia Subcontractor

Välkommen till Melin & Carlsson Hydraulic AB på Elmia Subcontractor

Elmia Subcontractor 2018

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Tekniskt glas från Mirit Glas – för mer än bara syns skull

Tryckande gasfjädrar och tillbehör från Titgemeyer

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Sprutpistoler från Hansen-Icoma

Möt Interal på Elmia Subcontractor 2018

Johnson Metall AB på Elmia

Byggdamm – en hälsorisk!

Nyanställning och digitaltjänst

Scania utrustar kompressorer med onlinesystem för tillståndskontroll

Tipsa en kollega

0.214