23948sdkhjf

Sätter upp produktionslinje för grafenbaserat ytskikt

Göteborgsbaserade Provexa har beviljats medel om knappt en miljon kronor för ett projekt på området.
Fördelen med ett grafenbaserat ytskikt är att det innebär förbättrad ledningsförmåga, bättre korrosionsskydd och styrning av friktion.

– Vi kör igång produktionslinjen, som kallas Pluto, för det här i november. Det finns redan kunder. Bland annat handlar det om en större svensk lastbilstillverkare, säger företagets vd Anders Hultmark till Metal Supply.

Det är Anders Skalsky på Provexa som tillsammans med Chalmers Industriteknik har genomfört en studie på området. Det preliminära resultatet beskrivs som lovande. Det här nya ytskyddet kommer att kunna användas av alla nuvarande kundgrupper.

Företaget ser att det speciellt har en marknad för komponenter till el till exempel till elfordon. Där saknas det för närvarande ett bra ledande ytskikt.

– Vi tror att det här kommer att bli en riktigt stor grej. Vi har sökt världspatent på uppfinningen, säger Anders Hultmark till Metal Supply.

Elektrifierade bilar och elkomponenter i fordon innebär att dagens material i form av bly i första hand, men också tenn och silver, kommer att kunna ersättas.

Färg- och beläggningsindustrin globalt uppskattas vara värd 128 miljarder euro där 15 procent av det här genereras inom bilbranschen (cirka 20 miljarder euro).

Det grafenbaserade ytskyddet ska utvecklas i flera olika omgångar och utvärderas genom tester. Målsättningen är att få en reproducerbar beläggning och en skalbar process. Tanken är att den ska visa att ledningsförmåga, friktion och korrosionsegenskaper ska kunna optimeras på samma gång.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.11