23948sdkhjf

Etteplantech växer och blir i3tex

De senaste fyra månaderna har man nyanställt drygt 70 konsulter och öppnat ytterligare två kontor.
Det är inte mer än lite drygt ett år sedan fordonskrisen var som djupast och företagen i branschen bromsade allt man kunde. Inte minst genom att drastiskt minska antalet konsulter, som fick slåss om de allt färre uppdragen. Men nu har det vänt med besked och konsulternas problem är snarare det omvända: att hitta kvalificerade medarbetare till alla nya uppdrag.

70+
Teknikkonsulten Etteplantech, numera i3tex, med huvudkontor i Göteborg, är ett bra exempel på hur snabbt det svängt. De senaste fyra månaderna har man nyanställt drygt 70 konsulter och öppnat ytterligare två kontor: i Malmö och Södertälje. Men strax före julen 2009 såg det inte lika ljust ut.

– Då kom beskedet att Saab skulle läggas ner, berättar Ulf Aiff, VD. Några månader innan hade jag blivit huvudägare till företaget och detta var ju inte precis någon drömstart. Jag har aldrig varit med om ett sådant tvärstopp tidigare, men jag vet inte heller om jag upplevt en så snabb uppgång som nu.

Fart på utvecklingen
Våren 2010 lossnade det och efter sommaren tog utvecklingen ordentlig fart.

– Nu har det hänt så mycket nytt och positivt att vi tyckte det var läge för ett nytt namn, fortsätter Ulf Aiff. Så från årsskiftet heter vi i3tex.

Från elbilar till smarta telefoner
Liksom de flesta andra konsulter har i3tex lärt sig av fordonskrisen hur riskabelt det är att vara alltför beroende av en bransch. I dag är uppdragsstrukturen betydligt månsidigare – riskerna sprids och kompetensområdet blir bredare, vilket både företaget och uppdragsgivarna har nytta av.

i3tex arbetar i huvudsak med produktutveckling, vilket innebär att man är med tidigt i processen och att uppdragen är kringgärdade av mycket sekretess. Men allt är inte hemligt och ett av de senaste projekten är Volvos elbil C30 DRIVe Electric, som rönt stor uppmärksamhet.

– Den drivs helt och hållet av en elmotor och vår uppgift har varit att anpassa bilen till eldriften, säger projektledaren Kent Larsson. Resultatet är en bil som fungerar ungefär som en vanlig C30, förutom den ljudlösa motorn och kraftiga accelerationen från stillastående.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125