Lasten består av en ofarlig avfallsprodukt, ett metallpulver, som levereras till företaget Befesa ScanDust i Landskrona för förädling.
Den förädlade produkten levereras därefter i retur till Outokumpu.
– Varannan måndag kommer totalt ca 100 containrar att hanteras, vilket innebär en årsvolym på ca 2 500 containrar.
Langh Ship lossar halva volymen på sin sydgående service, och Österströms lastar samma volym nordgående, säger Kjell-Åke Ranft, försäljningschef vid Helsingborgs Hamn.
Metallpulvret är en biprodukt vid framställning av rostfritt stål och kommer från Outokumpus fabrik i Torneå.
Tidigare har det transporterats på järnväg till Landskrona, men nu väljer Outokumpu att skicka godset sjöledes.
– Det är ett sätt att öka leveranssäkerheten och utnyttja lastutrymme på fraktlinjer där Outokumpu, Langh Ship och Österströms redan samarbetar, säger Stefan Järkås vid Swedish Maritime AB, som är linjens svenska agent.
