ABB har tagit hem en order värd mer än 50 miljoner dollar på leverans av el- och framdrivningssystem till två nästa generations kryssningsfartyg som ska byggas av Meyer Werft vid deras varv i Papenburg, Tyskland, på uppdrag av Norwegian Cruise Line.
Meyer Werft, grundat 1795, är känt för att bygga stora, sofistikerade kryssningsfartyg. Vart och ett av de nya fartygen är på 143 000 bruttoton och kommer att ta över 4 000 passagerare.
Det gör dem till de två största kryssningsfartygen som någonsin har byggts i Tyskland.
Svarar för all elanvändningABB:s leverans ska bidra till maximal energieffektivitet, förbättrad manövrerbarhet och tillförlitlig kraftförsörjning av framdrivningssystemet samt svara för all elanvändning ombord.
Beställningen omfattar system för kraftgenerering och eldistribution, propellermotorer och två 17,5 MW framdrivningssystem inklusive transformatorer, frekvensomriktare och Azipod® XO framdrivningsenheter.
ABB:s energieffektiva system Azipod kräver mindre bränsle än traditionella system och ger bättre manövrerbarhet i alla olika driftförhållanden.
- Vår pålitliga och energieffektiva utrustning hjälper rederierna att minska bränsleförbrukningen och minska sin miljöpåverkan. Tekniken bidrar dessutom till ökad komfort och säkerhet för passagerarna, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation.
Fartygen ska enligt plan levereras och driftsättas under våren 2013 respektive 2014.