23948sdkhjf

Uniti snart redo för massproduktion

Montering och produktion av kompositdetaljer ska göras i Landskronafabriken.

Uniti, företaget som startade som ett utvecklingsprojekt vid Lunds tekniska universitet och senare antog formen inkubatorföretag vid Ideon, flyttade i slutet av 2017 till sin egna nya produktionsanläggning Landskrona. Här ska de designa, producera och leverera ultramoderna, högpresterande, premium-elbilar till den nordiska marknaden i steg ett, följt av Israel och Indien, vilka är företagets tre första nyckelmarknader.

Just nu befinner sig företaget i den fas där det närmar sig massproduktion. Bilarnas kompositdetaljer kommer att produceras i Landskronafabriken. Här kommer även monteringen att ske. Målsättningen är att ha tre olika bilmodeller framme med två, fyra  och fem sitsar, med första leveranstid i början av 2019.

I dagsläget har företaget ungefär 100 anställda, men om några år när produktionen tagit fart på allvar i Landskrona så räknar Lewis Horne med att närmare 1 000 personer kommer att vara anställda i företaget, på olika platser runt om i världen.

– Vår resa har varit lång och utmaningarna många för att ta sig till den fas där vi nu befinner oss, sade Lewis Horne, vd och grundare av Uniti, när företaget lanserade prototypen till elbilen Uniti One för världspressen.

Vid lanseringen av den lilla elbilen, berättade företagets vd Lewis Horne om Uniti One och dess kapacitet. Elbilen är konstruerad med ett särskilt fokus på holistisk hållbarhet. Den har en rad innovativa funktioner. Till exempel är den utrustad med två styralternativ. Ett med traditionell ratt och ett annat med företagets egendesignade koncept med ett centrerat joystick styrsystem. Den är energieffektiv och har en räckvidd på 300 kilometer med endast ett 22kWh batteri. Användarupplevelsen sägs vara fantastisk.

Horne är noga med att betona att detta ska ses som en andrabil, och kanske inte den som familjen ger sig ut på långtur med. Ett komplement för stadskörning, där batteriet enkelt laddas i hemmets vanliga eluttag.

Visst ingår en hel del metallkomponenter i bilen, som stommen och kugghjulen, men merparten är tillverkad av olika typer av plastkompositer. Bilens kaross är ur säkerhetssynpunkt tillverkad av kolfiberkomposit men det ingår även en hel del organiska fiberkompositer som hampa och lin i strukturen.

– Vi håller fortfarande på att testa vilka biokompositer vi ska använda oss av, men har som mål att enbart använda oss av organiska fibrer och biobaserade hartssystem i framtiden, säger Lewis Horne till Plastforum.

Var kommer då bilen att säljas när den når marknaden? Tro det eller ej, hos MediaMarkt. Redan nu finns bilen på plats för visning, i återförsäljarens butik i Malmö, centrala Stockholm och Nacka. Spännande! Nu vill jag också provköra den. Och nyckeln, ett visitkortsliknande plastkort, till min provtur har jag redan i min hand.

Malin Folkesson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078