Mercedes och Daf ökar men Volvo säljer mest

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Med drygt 41 procent av totalmarknaden sålde Volvo Lastvagnar även 2017 flest lastbilar över 16 ton i Sverige.

Flertalet leverantörer av tunga lastbilar i Sverige kan se tillbaka på 2017 med viss tillfredsställelse. 1989 års försäljningsrekord på 6 133 fordon blev slaget, om än knappt. Den nya toppnoteringen är 6 196 enheter och bedömningen är att marknadsutsikterna är fortsatt ljusa även om försäljningen kan komma att minska något under 2018.

Vår prognos för 2018 är på 5 900 tunga lastbilar, vilket historiskt sett skulle bli det femte bästa året, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund, MRF.

Den svenska högkonjunkturen står sig, räntorna kommer att vara fortsatt låga, byggtakten är mycket hög och många stora infrastrukturprojekt har kommit igång. Detta märks på lastbilsförsäljningen, även om en del företag redan har köpt lastbilar för att fylla behoven som finns för ett antal stora infrastruktur- och byggprojekt.

Som vanligt domineras den svenska marknaden av de inhemska giganterna Volvo och Scania som tillsammans delar på drygt 80 procent av kakan med 2 556 respektive 2 490 sålda fordon.

Stefan Strand, Sverigechef för Volvo lastvagnar, menar att det inte bara är själva produkten som skapar framgång utan även så kallade mjuka faktorer.

– Vi har haft ett intensivt år och har väldigt medvetet jobbat med att fördjupa våra kundrelationer ihop med våra återförsäljare. Det låter som en självklarhet, men utan en struktur och tydlig målbild för arbetet, kan det slarvas bort. Vi har ägnat mycket energi på att hela tiden tänka på vilket värde olika förbättringsåtgärder har för kunden. Gör du det på ett konsekvent sätt i stort som smått, ger det resultat, säger Stefan Strand.

Volvo Lastvagnar ersatte hela sitt produktprogram för ett par år sedan och har därefter fortsatt att ta fram varianter och innovationer som ger större möjligheter för kunden att hitta en lastbil som blir närmast skräddarsydd även för mer specifika göromål, inte minst inom det för företaget så viktiga anläggningssegmentet. Även nysatsningen på "Nyckelfärdig Lastbil", där kunderna erbjuds kompletta lastbilar med kortare leveranstid lyfts fram som en del i framgången.

Trea på listan ligger Mercedes-Benz som med 708 sålda bilar ökat försäljningen med nästan 20 procent. Försäljningsökningen på 117 enheter är till och med större än för de svenska tillverkarna. Den tyska tillverkaren har nu nått sin största marknadsandel hittills i Sverige med drygt elva procent.

Mercedes har på allvar etablerat sig som en stor aktör på den svenska lastbilsmarknaden. De viktigaste förklaringarna till den stora ökningen under 2017 är bränsleekonomi och långa serviceintervall, säger Bengt-Ove Andersson, försäljningschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige.

Han lyfter också fram konceptet Startklar som är företagets variant av nyckelfärdiga lagerbilar för omgående leverans. Under året lanserades också MB Uptime, en tjänst som aktivt övervakar kundernas lastbilar och förutser problem med bilen innan de blir allvarliga.

Den stora förloraren under året är MAN som tappat drygt elva procent av försäljningen, men som fortfarande håller fjärdeplatsen med 233 sålda enheter.

Med 172 sålda lastbilar närmar sig dock femman Daf med stormsteg. Företaget har målet att uppnå en marknadsandel på 20 procent i Europa och för att nå dit beskrivs nu Skandinavien somt ett prioriterat område. Utvecklingen tycks onekligen gå åt rätt håll. Nordic Truckcenter, som är företagets representant i Sverige, Norge och Finland redovisar en fördubblad omsättning från 2014 till 2016 och tendensen är fortsatt positiv.

– Vi ökar vår totala marknadsandel på både den svenska och den nordiska marknaden, säger Mattias Nilsson, vd för Nordic Truckcenter. Han kan se tillbaka på ett 2017 där omsättningen ökade från 300 miljoner kronor till över 400 miljoner kronor. Och koncernen förbereder sig för fortsatt expansion.

Våra holländska ägare Royal A-ware-koncernen har gjort stora investeringar i både anläggningar och utvecklingen av Dafs lastbilar – bland annat utsågs våra nya XF- och CF-serier till International Truck of the Year 2018, säger Mattias Nilsson.



Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Veckans konkurser – vecka 32

De tar en affär i fordonsindustrin

"Vi har en oerhört god orderingång vad gäller specialgripdon."

ÅF effektiviserar med AI åt stor energikund

Avancerad AI-teknik hjälper en stor energikund att förutse och optimera underhållet av sina vattenkraftverk. ÅF har utvecklat en innovativ lösning.

Maskinbyggaren lyfter

"Vi ökar i lönsamhet, har bra marginaler och är ödmjukt tacksamma för att det går så bra."

De utvecklar sprutbar bionedbrytbar plast

Finska forskningsinstitutet VTT har utvecklat ett formsprutningsbart, biologiskt nedbrytbart material, vilket är 100 procent biobaserat.

Så här lyckas du med automation och digitalisering

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

De tar hem en dubbel maskinorder

Så ska sanering av gruvor bekostas

Nu har Regeringen fått förslaget hur sanering av nedlagda gruvor ska finansieras.

Ekets Uppåkra investerar tungt

"Genom det här tar vi ytterligare steg kopplade till vår strategi och stärker vår ledande position inom skärande bearbetning."

Stabilt LKAB redovisar 1,3 miljarder i vinst

Maskinföretaget går starkt

"Det rullar på bra nu efter semestrarna. Vi har sålt över förväntan under de två första veckorna efter ledigheten."

Krauss Maffei dubblar kapaciteten och minskar tiden till kund

Metso får klartecken för förvärv

Konkurrensverket har nu godkänt Metso Swedens köp av PJ Jonsson och Söner.

Amcor bildar världens största företag på förpackningsområdet

Ny samarbetande robot från Fanuc

Med en lastkapacitet på 15 kilo stänger den gapet mellan företagets CR-modeller.

Legotillverkare storinvesterar 15 miljoner

Grundfos nya pumpgeneration flyttar fram gränserna

De tar en affär hos en stor amerikansk fordonstillverkare

Nya affärer för verkstaden

De köper inspektionsföretaget

"Ett intressant företag med god lönsamhet verksamt inom Industri 4.0."

Stort intresse vid mässa i Afrika

"Vi har haft ett hundratal Leads hittills. Det här känns otroligt bra."

De startar ett projekt kring nästa generations inspektionsrobotar

Arbetet leds av företaget Profactor (Steyr) tillsammans med åtta olika partners från flera länder.

Flexqubes orderingång ökar med 200 procent

Linde utvecklar Bluespot

Här är Parkers nya cylinder

Erteco i samarbete med Trifilon

Semcon fördubblar resultatet

Här är grunden för industrins digitalisering

Ny vidvinkelreflektor från Hexagon

KTH inhandlar en trådgnist från Sodick

Det här systemet avläser data från isolerade maskiner

Här är den globala maskinbörsen som är helt gratis

Mässan som är den digitala vägvisaren

De blir ny agent för Walter & Ewag

FoU-center snart inflyttningsklart

Alfa Laval tar en stororder

Se alla Företagens egna nyheter

Atlas Copco upprepar succén med roadshowen Smart Connected Assembly

5 myter om UV-ljus

Världens bästa automationslösningar

RS Components avtal med Zerynth förstärker partnerskapet och utökar DesignSparks IoT-kapacitet

Härdat glas är en stark lösning - Kontakt Mirit Glas

Tryckande gasfjädrar och tillbehör från Titgemeyer

Sprutpistoler från Hansen-Icoma

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Besök os på FachPack 2018 i September

Är ni också trötta på oflexibla lösningar?

Nyskapande fjäder i självvärmande nappflaska

Entreprenad Live 6-8 september 2018

SPM Instrument presenterar Condmaster Ruby 2019

Projekt i mångmiljonklassen

Nu även i Halmstad!

En kulturmärkt miljö

3nine oljedimavskiljare på IMTS 2018

Varför använda magneter?

Flatgripare

Tillbaka efter semestern – vad ska man tänka på?

Gummimagneter

Compact I/O 5069 ger högre prestanda och diagnostik för smarta maskiner

Skonsam borttagning av fläckar med nya EcoAir BioClean

MEVACO sträckmetall till fasader och räcken

100 år i produktion, är det möjligt? Schiess GMBH

Tipsa en kollega

0.149