23948sdkhjf

YouTube succé för maskintillverkare

Nimo-KGs satsning på en YouTube- film har varit med till att öka företagets försäljning.
Nimo-KG storsatsade på marknadsföring under årets första hälft, och nu märks resultatet.

– Det gäller att sticka ut ifrån mängden, och jag vågar påstå att vi lyckats. Över trettio sålda maskiner på två veckor har gett vår nya enpelarlyft en rejäl skjuts framåt, säger VD Johan Bergman i ett pressmeddelande.

Mässor och annonsering
Nimo-KG, en av Sveriges största leverantörer av lyftutrustning till livsmedelsindustrin, har fått en smakstart på hösten.

I maj lanserades en uppdaterad version av företagets storsäljande enpelarlyft, C3, vilket företaget följde upp med en ordentlig marknadsföringsinsats.

Mässbesök i Tyskland, USA och Sverige kompletterades med ökad annonsering, sponsring – och framförallt en branschunik satsning på sociala medier.

Klippet på YouTube är på väg att passera 11 000 visningar.

– Vi ville göra något originellt, något ovanligt för branschen, och kom på idén att skoja med Apples välkända sätt att presentera nya produkter. Resultatet blev en humoristisk YouTube-film som påpassligt lanserades då mediehypen kring iPad och iPhone 4 var som störst, säger Johan Bergman.

Bråda dagar
Marknadsföringsinsatsen har gett Nimo-KG bråda dagar och ett extra uppsving på exportsidan.

Under höstterminens två första veckor såldes över trettio C3-lyftar, och en bit in i september ligger orderingången fortfarande över fjolårets nivåer för samma period.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.063