Enligt ett pressmeddelande består ordern av totalt 15 stycken kompletta IPS-system.
Varje fartyg kommer att drivas av tre stycken Volvo Penta D13 motorer med IPS-drivsystem (3xIPS1050) som ger en framdrivningseffekt motsvarande en axelinstallation på 3.150 hästkrafter per fartyg.
Systemet – som idag finns över hela världen – minskar bränsleförbrukningen för planande båtar med uppemot 30 procent jämfört med traditionell rak axel och vattenjet, samtidigt som båtens prestanda och manöverbarhet väsentligt förbättras.
Argument som vägde tungt när kustbevakningen i Sverige tog beslut om vilket drivsystem som skulle väljas för fem fartyg av den nya fartygstypen KBV 312, som kommer att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och sjösäkerhetsarbete.
Fartygen byggs av varvet Baltic Workboats i Estland – blir 26,5 meter långa och 6,2 meter breda och får en toppfart på över 30 knop.
KBV 312 är halvplanande och byggs i aluminium och den kommer att vara utrustad med toppmodern teknologi vad avser navigation och framdrivning.
Det första KBV 312-fartyget i serien beräknas vara klart under hösten 2011.