23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Miljardorder till Bombardier

Schweiziska järnvägen har beställt 59 tvåvånings intercitytåg. PM-motorn i tågen har utvecklats och långtidsprovats i ett svenskt forskningsprogram.

Enligt ett pressmeddelande har Bombardier Transportation fått en order från den schweiziska järnvägen att leverera nya dubbeldäckståg för intercitytrafik.

Kontraktet gäller 59 BOMBARDIER TWINDEXX-tåg till ett totalt värde om cirka 1,3 miljarder EURO.

TWINDEXX-ordern är därmed den största fordonsordern i SBB: s historia.

Ordern innefattar också option på fler än 100 ytterligare TWINDEXX-tåg.

Svenska motorer

De 59 tågen består av totalt 436 luftkonditionerade vagnar med totalt över 36 000 sittplatser.

Tågkonceptet har utvecklats av Bombardier Transportation Competence Center för dubbeldäcksteknik i Görlitz.

Drivsystem och motorer är utvecklade av Bombardier i Västerås där även produktionen av dessa produkter kommer att ske.

Klas Wåhlberg, vd för Bombardier, Sverige, kommenterar kontraktet:

- Ordern till SBB är ännu ett exempel i raden av framgångar där Bombardier Transportation i Sverige bidrar till Bombardiers globala framgångar. I och med denna order befäster Bombardier i Västerås sin position som världsledande inom driv- och styrsystem, men också inom fordonsdynamik, ljud och vibrationer där kraven på TWINDEXX-tågen är satta på högre nivåer än tidigare.

Han fortsätter: ”Särskilt spännande är att PM-motorn kommer till kommersiellt bruk, då denna har utvecklats och långtidsprovats i det svenska forskningsprogrammet Gröna Tåget/Regina 250, där Bombardier i Sverige har en ledande roll. Detta är ett bra exempel på hur svensk forskning och utveckling leder till globalt attraktiva produkter som stärker järnvägens långsiktigt fortsatta konkurrenskraft”.

Leverans i 2012

Leverans av TWINDEXX-tågen kommer att inledas 2012, och de första fordonen kommer att rulla enligt vanlig tidtabell från och med december 2013.

Alla 59 tåg kommer att vara levererade i slutet av 2019.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11