Nu startar serieproduktionen av hybridbussar
Serieproduktionen av hybridbussarna Volvo 7700 Hybrid och dubbeldäckaren Volvo B5L Hybrid ger merarbete i Borås.
- Det här är ett stort steg för Volvokoncernen och för bussbranschen, säger Håkan Karlsson, VD för Volvo Bussar i ett pressmeddelande.
Han fortsätter: ”Nu finns det en hybridbuss på marknaden som kraftigt minskar bränsleförbrukningen, kraftigt sänker utsläppen av emissioner och som dessutom är kommersiellt gångbar.”
Flera produktionsorter
12-metersbussen Volvo 7700 Hybrid byggs nu i företagets fabrik i Wroclaw, Polen och chassierna till dubbeldäckaren Volvo B5L Hybrid i Borås.
Karosserna till dubbeldäckaren byggs av Wrightbus i Nordirland.
Intresset vaknat i Europa
I Nordamerika utgör idag hybridbussar ca 20 procent av marknaden för stadsbussar och den andelen ökar stadigt.
Men den hybridteknik som används där är mindre kostnadseffektiv och kräver därför olika former av subventioner för att investeringen skall löna sig för bussoperatören.
I Europa är intresset för och tillgången på subventioner mindre och andelen hybridbussar därför ännu inte så stor.
”Det är först nu som det finns en kommersiellt gångbar hybridbuss på den europeiska marknaden”, säger Håkan Karlsson. Tack vara den kraftiga bränslebesparingen och att vår teknik bygger på standardkomponenter, tjänar våra kunder in den extra kostnaden för bussen på relativt kort tid.