23948sdkhjf

Svavelhaltsänkning medför ökade kostnader för svensk industri

Över 50 europeiska näringslivsorganisationer är kritiska mot särskilda krav på lägre svavelhalter i fartygsbränsle för norra Europa.
Enligt ett pressmeddelande från Jernkontoret har Internationella Sjöfartsorganisationens, IMOs, infört ett beslut om att sänka svavelhalten från dagens 1,5 procent till 0,1 procent år 2015.

Sänkningen gäller i de så kallade svavelkontrollområden omfattande Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen.

En svensk studie, som Sjöfartsverket genomförde i efterhand, visar på dramatiskt ökade kostnader för sjötransporter med bränslekostnadsökningar på 75 procent, i genomsnitt.

Totalt räknas svensk industris kostnader för sjötransporter öka årligen med 28 miljarder kronor.

Detta innebär en kraftigt försämrad konkurrenskraft för den internationellt konkurrensutsatta industrin och en övergång från sjöfart till landtransporter.

Stålindustrin drabbas hårt
Enligt Jernkontoret kommer den svenska stålindustrin att drabbas hårt av beslutet.

Över 85 procent av stålindustrins produkter exporteras och omkring 40 procent av detta går med fartyg.

Därtill påverkas den omfattande importen av insatsvaror, bland annat kol, skrot och legeringar, som är till stor del sjöburen.

– De merkostnader som uppstår måste företagen hantera själva genom kostnadsminskningar och rationaliseringar på andra delar av verksamheten, då priset för stål sätts på en global marknad, konstaterar Elisabeth Nilsson, vd för Jernkontoret i pressmeddelandet.

Oväntat beslut
Beslutet om att sänka nivån till 0,1 procent istället för 0,5 procent, (vilket också var nivån som EU-länderna länge förespråkade i förhandlingarna inom IMO) kom oväntat.

– Vi kräver därför att den globala nivån ska tillämpas i hela EU. Resten av EU och världen ligger kvar på 3,5 procent eventuellt ända fram till 2025 då svavelhalten ska ned till 0,5 procent. Det är klart att industrin i dessa länder har en kostnadsfördel i detta avseende gentemot länderna i svavelkontrollområden, säger Elisabeth Nilsson.

Kritik skickats till EU
Ett brev, undertecknat av 54 europeiska näringslivsorganisationer, har sänts till Europeiska kommissionens president Mr José Manuel Barosso, kommissionären för transport Mr Siim Kallas och kommissionären för miljö Mr Janez Potocnik den 12 maj 2010.

Brevet framför kritik av Internationella Sjöfartsorganisationens, IMOs, beslut om nya svavelregler för de så kallade svavelkontrollområden omfattande Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen.

– För att förhindra utkonkurrering av basindustrins produkter från länder med lägre miljökrav måste Sverige, som medlem i IMO, verka för en ändring av IMO-beslutet för norra Europa så att den globala nivån tillämpas i hela EU, menar Elisabeth Nilsson.

Organisationerna bakom brevet vädjar även till EU-kommissionen för att den ska agera för att EU inte har två nivåer för svavel i Europa.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078