23948sdkhjf

Ny försäljningsstrategi tog LKAB ur krisen

LKAB valde i fjol att börja exportera till Kina, ett beslut som gjort att LKAB redan har återhämtat sig.
När Lars-Eric Aaro i januari 2009 tog över vd posten i LKAB var det ekonomiska läget ytterst dystert.

I samband med att Lars-Eric Aaro blev vd bytte LKAB också försäljningsstrategi, skriver Dagens Industri.

Bredare kundbas
Den nya försäljningsstrategin innebär bland annat att vara mera flexibel och ha en bredare kundbas.

Dagens Industri skriver: ”När vi ändrade vår försäljningsstrategi fick vi nya kunder och volymer inom bara ett halvår”, sa Lars-Eric Aaro i samband med Gasellträffen i Luleå.

Kina
LKABs försäljning till Kina utgör 5 % utav företagets totala volym, men Europa är och förblir företagets huvudmarknad.

Enligt Lars-Eric Aaro är Kina den viktigaste orsak till att LKAB har återhämtat sig så snabbt.

Han säger: ”Det bidrar till att säkra marknaden för våra 3.000 underleverantörer”, skriver Dagens Industri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078