Volvo Ab gasar på
Koncernens samtliga affärssegment var lönsamma och försäljningen ökade med 12 %.
Resultatet före skatt för första kvartalet 2010 är 2,2 Mkr medan det för samma period i 2009 var
på -5,8Mkr.
Försäljning och rörelseresultat
Under det första kvartalet 2010 uppgick Volvokoncernens försäljning till 58,6 miljarder kronor, vilket justerat för förändrade valutakurser var en ökning med 12% jämfört med föregående år, skriver Volvo i sin kvartalsrapport.
Rörelseresultatet förbättrades kraftigt till 2,8 miljarder kronor jämfört med förlusten på 4,5 miljarder kronor det första kvartalet föregående år.
Rörelsemarginalen steg till 4,8% till följd av de åtgärder som genomförts för att sänka koncernens kostnader och som en effekt av högre kapacitetsutnyttjande och förbättrad produktivitet i det industriella systemet.