Fordonsleveranserna har gått ner med 41 % under krisen men trots detta kan Scania redovisa ett positivt rörelseresultat på 2 473 miljoner kronor.
Scanias VD Leif Östling skriver i Scanias årsrapport att problemen på Scanias marknader är till stort sett kopplade till Europa med undantag för de nordiska marknaderna som har gått hyggligt.
Korta arbetsveckor
Kortare arbetsveckor har varit en realitet för många av fabrikerna i Europa och 4000 anställda har lämnat koncernen sedan september 2008.
Scania har satsat på kompetensutveckling av medarbetarna under 2009, så de står redo när konjunkturen går upp.
Några nyanställningar i produktionen har företaget inte planer om. I och med kompetensutvecklingen ska de kunna genomföra produktionsökning med oförändrar arbetsstyrka.
Enligt Leif Östling har nedgången i efterfrågan i Europa planat ut. Men många av Scanias kunder i Europa har fortfarande problem med att få rörelsekrediter, ett problem som också gäller för Scanias leverantörer.