Fler konkurser när konjunkturen vänder
När volymerna ökar finns det risk för att företagen inte kan hänga med. Fordonskomponentsgruppen är därför oroliga för fler konkurser.
De svenska leverantörerna är beroende av de svenska fordonstillverkarna, 50 % av omsättningen gick till svenska fordonstillverkarna. Medan leverantörernas marknadsandelar hos de svenska fordonstillverkarna är 20 %.
Konkurser och varsel
Efter ett tufft år börjar det nu långsamt att gå framåt igen.
Sedan oktober 2008 och fram till idag har 20 företag gått i konkurs, åtta är under rekonstruktion och tre har flyttat utomlands.
Dessutom har många förlorat sitt arbete, 23 600 medarbetare har leverantörsindustrin varslat i perioden oktober 2008-i dag.
Svenåke Berglie Vd för Fordonskomponentsgruppen säger dock att det kommer att ta lång tid innan vi når nivåerna i 2007. Det gör vi någon gång i 2014-2015.
Framtiden för svensk fordonsindustri
När volymerna börjar öka, finns det risk för att företagen inte har tillräckligt med kapital för att hänga med. Hos Fordonskomponentsgruppen är man därför oroliga för fler konkurser i denna period.
I Sverige tar man fordon från koncept till färdig produktion. Enligt Fordonskomponentsgruppen är det viktigt att man också från regeringens sida fokuserar på hela fordonsindustriklustret istället för bara en del.
Dessutom ska branschen se till att ha tillräckligt med kompetens i både befintliga och nya tekniker .
Hur är det med elbilar och är det framtiden?
Enligt Svenåke Berglie kommer elektrifieringen i branschen att dröja länge, tekniken finns inte än och det kommer att ta lång tid innan det blir till stora volymer.
-Men missa inte chansen att bygga ett kluster från början.
Statistikkälla: Fordonskomponentsgruppen