23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tufft att vara underleverantör

Minst 16 underleverantörer till bilindustrin har gått i konkurs sen oktober 2008 och fram till i dag, skriver Aftonbladet.

Enligt en lista från Fordonskomponentsgruppen har minst 16 underleverantörer gått i konkurs, tre har utflyttat, sju har lagts ner och nio är under rekonstruktion eller har rekonstruerats.

Räddningspaket

Regeringens räddningspaket på 28 miljarder kronor skulle hjälpa svensk fordonsindustri att klara sig igenom krisen. Men underleverantörerna har svårt att uppfylla alla de krav som ställs för att få ett lån.

De fem miljarder kronor som öronmärktes som ”undsättningslån till fordonsföretag i akut kris” har inte rörts.

Lånen till för de stora

– Vi fick väldigt snabbt klart för oss att de här lånen var till för att rädda Saab och Volvo om GM eller Ford skulle gå i konkurs före jul, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen, underleverantörernas branschorganisation till Aftonbladet. Han fortsätter: "För våra företag fanns det inte en chans att utnyttja lånen. "

BREAKING
{{ article.headline }}
0.064