23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Scania och Asko testar vätgasdrift

Vätgasen ska produceras lokalt, med hjälp av solceller. Bilarna ska köras i distributionstrafik med körsträckor uppemot 500 kilometer.

– Projektet är mycket intressant och innebär en unik möjlighet att testa vätgastekniken i krävande kunddrift. Omvandling av vätgas till elenergi ombord på lastbilar som körs längre sträckor kommer att ge värdefulla erfarenheter för Scanias fortsatta utveckling av elektrifierade drivlinor, säger Nils-Gunnar Vågstedt, ansvarig för utvecklingen av Scanias hybridisering och elektrifierade fordon.

– Asko är Norges största grossistföretag och levererar dagligvaror till NorgeGruppens butikskedjor och siktar på att uppnå en klimatneutral verksamhet.

Vätgastekniken kommer att testas i Scanias i lastbilar med elektrisk drivlina. Elenergin omvandlas av vätgas i bränsleceller ombord på fordonen.

Forskningsprojektet delfinansieras av norska staten.Scania kommer att leverera treaxliga distributionslastbilar med en totalvikt av 27 ton, där förbränningsmotorn i drivlinan ersätts med en elektrisk motor som drivs med el från bränsleceller och vätgas ombord på fordonet. Den övriga drivlinan utgår från samma standardkomponenter som för de hybridlastbilar och -bussar som Scania redan idag levererar. Tre lastbilar kommer att ingå i forskningsprojektet, med option på ytterligare ett fordon. Provdriften inleds 2018.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|