Namnet Assemblin är en sammansättning av Assembly och Installation. Assembly har flera betydelser. Dels montera samman, dels också en samling av människor. Assemblin ska tydliggöra företagets styrka som en komplett installations- och servicepartner och representera bolaget och mer än 5 000 professionella medarbetare i Sverige, Norge och Finland bättre.
Processen med att byta namn och omprofilera Imtech till Assemblin påbörjades med en varumärkesundersökning hos kunder, potentiella kunder och medarbetare i alla tre länder hösten 2015. Efter utveckling av varumärkesplattform inleddes arbetet med omprofilering av Imtech vid årsskiftet och kommer praktiskt att genomföras i april.
– I detta skede är det viktigt att lyfta fram våra medarbetare som är den avgörande skillnaden, grunden till vår framgång och därmed vårt verkliga varumärke. Vårt nya namn och logotype är bara symboler för vad vi genom våra medarbetare står för. Att genomföra processen med omprofilering i omgångar innebär att vi kunnat ge våra kunder och medarbetare en övergångsperiod där de nu fått chansen att lära känna och ta in det nya namnet. I april tar vi på vår helt nya kostym genom att omprofilera allt i hela bolaget. Kontor, bilar, kläder, webb, brevmallar, med mera, säger Thomas Rebermark, informations- och marknadschef Imtech Nordic.